ثبت 900 اثر تاریخی استان مرکزی در لیست آثار ملی

به گزارش استدیو مرینا، ایسنا/ براساس آخرین اخبار منتشر گشته، ثبت 900 اثر تاریخی استان مرکزی در لیست آثار ملی صورت پذیرفت.

ثبت 900 اثر تاریخی استان مرکزی در لیست آثار ملی

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی اظهار کرد: در استان مرکزی تا به امروز دو هزار اثر واجد ارزش و قابل ثبت در لیست آثار ملی شناسایی شده که از این تعداد بیش از 900 اثر اعم از محوطه های تاریخی، بناها، تپه ها، آثار ملموس و غیرملموس و...به ثبت ملی رسیده است.

مصطفی مرزبان با اشاره به اینکه سال گذشته 10 اثر متشکل از 5 اثر طبیعی و 5 اثر ناملموس این استان در لیست آثار ملی به ثبت رسید، گفت: مسلما بناها و محوطه های تاریخی استان به عنوان مهمترین و شاخص ترین آثار واجد ارزش آن، احتیاجمند حفظ و نگهداری و بازسازی هستند و این امر احتیاج به منابع مالی و بودجه دارد، بر همین اساس هر ساله سعی می گردد که منابع مالی ملی و استانی تقویت گردد تا مراتب حفظ و نگهداری به خوبی انجام گیرد.

وی با تاکید بر اینکه بازسازی ابنیه تاریخی، منابع مالی خاص خود را در سطح ملی و استانی دارد که از این ظرفیت به خوبی بهره برداری می گردد، افزود: از این منابع طبق اولویت بندی در راستای برطرف خطر بناها و محوطه های تاریخی استفاده و برای آن برنامه ریزی صورت می گیرد، اما اینکه بتوانیم یک اثر را مانند بازار اراک به صورت کامل بازسازی کنیم قطعا ممکن نیست، چرا که با کمبود اعتبارات روبرو هستیم.

مرزبان توضیح داد: در حوزه پژوهش محوطه های تاریخی احتیاجمند منابع مالی و بودجه مناسب هستیم و پیگیریم که در بحث معین و حفظ حریم بناهای تاریخی که مسئله بسیار مهمی است، امور طبق نظارت و نظر شورای فنی پیش برود.

وی با اشاره به اینکه استان مرکزی تپه های تاریخی فراوانی را در خود جای داده است، گفت: حفظ، نگهداری، کاوش و بازسازی تمامی این آثار تاریخی احتیاجمند بودجه و اعتبار است. البته میراث فرهنگی وظیفه شناسایی این محوطه ها را دارد و سعی می نماید با اعمال سیاست های تعیین حفظ و نگهداری این آثار تاریخی، آنها را به شکل واقعی و اصیل در معرض دید عموم قرار دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی اعلام کرد: یکی از راهکارها و سیاست ها برای حفظ و نگهداری محوطه های تاریخی و بناها، واگذاری آن به بخش خصوصی است. به عنوان مثال، دستکندهای تفرش طی تفاهم نامه ای به منظور تکمیل زیرساختها به شهرداری تفرش واگذار شده تا مورد بهره برداری قرار گیرد. بعلاوه در کنار آن منطقه ذلف آباد فراهان را میراث فرهنگی تحت مدیریت دارد و در معرض بازدید عموم قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی استان در سالهای اخیر در حوزه بودجه شرایط رو به رشدی داشته و سعی می گردد که در سال 1402 که هنوز اعتبارات ابلاغ نشده است بتوان در حوزه های مختلف بودجه های مناسبی دریافت کرد، گفت: یکی از مسائل جدی در حفظ و نگهداری بناها و محوطه های تاریخی در استان مرکزی، کمبود بودجه جهت تکمیل پروژه های بازسازیی است.

مرزبان افزود: در کنار کمبودهای بودجه ای، با کمبود نیروی انسانی نیز روبرو هستیم و با توجه به وسعت و تعدد آثار تاریخی، نیروی انسانی کافی جهت نظارت و سرکشی در اختیار نیست. به همین علت در این راستا از ظرفیت انجمن های فعال در حوزه میراث فرهنگی و داوطلبان در خود بناها و محوطه های تاریخی استفاده می گردد.

وی اظهار کرد: در امسال، استان در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برنامه ریزی مناسبی دارد، 10 طرح عمرانی و پروژه های شاخص و اولویت دار اضطراری هر شهرستان تعیین شده و بیش از 70 پروژه فعال نیمه کاره نیز وجود دارد که از محل شورای برنامه ریزی استان بخشی از اعتبارات و از منابع مالی، باقی بودجه مورد احتیاج آنها تامین می گردد. بعلاوه، پروژه های پژوهشی و اکتشافی هر شهرستان تعیین است که براساس اولویت بناها، کارهای عملیاتی شروع می گردد به شکلی که قبل از نوروز 1402 مجوز ادامه کاوش تپه میلاجرد شهرستان کمیجان برای مدت دو ماه اخذ شد که کار کاوش آن در جریان است.

منبع: همگردی
انتشار: 30 فروردین 1402 بروزرسانی: 30 فروردین 1402 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 2191

به "ثبت 900 اثر تاریخی استان مرکزی در لیست آثار ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت 900 اثر تاریخی استان مرکزی در لیست آثار ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید