زرافشان شعر ابراهیم خدایار در نمایشگاه کتاب تهران

به گزارش استدیو مرینا، ابراهیم خدایار در گفت وگو با خبرنگاران ، در معرفی این کتاب پژوهشی که با نام زرافشان شعر؛ مفهوم شناسی وطن در دیوان گل رخسار صفی آوا در نمایشگاه کتاب 1402 عرضه خواهد شد، شرح داد: گل رخسار صفی آوا یکی از تأثیرگذارترین شاعران معاصر تاجیکستان در روند شکل گیری و توسعه ناسیونالیسم فرهنگی بود و دیوان این بانوی شاعر سرشار از دعوت به یکرنگی هاست.

زرافشان شعر ابراهیم خدایار در نمایشگاه کتاب تهران

خدایار که به مدت پنج سال رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان و تاجیکستان بوده با اشاره به اینکه اندیشه تألیف این اثر اولین بار در سال های ماموریت خود در این دو کشور در وی شکل گرفته، اضافه نمود: بخش هایی از این کتاب از سال 1397 در نشریات، روزنامه ها، مجلات پژوهشی و وبگاه های ایرانی منتشر شده است. از اوایل قرن بیستم در پی تأسیس جمهوری های مستقل در آسیای مرکزی با شکل گیری هویت های بومی و تغییر هویت فارسی به تاجیکی روند دوری مردم فارسی زبان منطقه به ویژه تاجیکانِ آریایی نژاد از میراث خود بیشتر نمایان شد. در عین حال در اواخر قرن بیستم با کسب استقلال کامل این جمهوری ها از اتحاد شوروی سابق میل بازگشت به میراث نیاکان و ورود رنگ و بوی ناسیونالیسم در اشعار تاجیک ها را شاهد شدیم.

دانشیار زبان و ادب فارسی دانشگاه تربیت مدرس در معرفی فصل های کتاب زرافشان شعر مطرح نمود: این کتاب 5 فصل دارد. در فصل نخست به مقدمه و کلیات موضوع اشاره شده است. در فصل دوم با نام دختر زرافشان به سیر زندگی و آثار گل رخسار اشاره و جایگاه وی در ادبیات معاصر تاجیک آنالیز شده است. فصل سوم به نام آب و آیینه درباره دوره بندی شعر معاصر تاجیک و تحلیل وطن در میراث شعری گل رخسار شرح می دهد. در فصل چهارم با عنوان جام بلور به 54 وطن سروده گل رخسار اشاره شده و در فصل پنجم بیان شده که اندیشه شاعر درباره وطن سیر تحولی و تکاملی سه گانه ای داشته که وطن جغرافیایی، وطن تاریخی و وطن فرهنگی یعنی وطن در قالب فرهنگ را شامل می گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 11 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1402 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 2195

به "زرافشان شعر ابراهیم خدایار در نمایشگاه کتاب تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زرافشان شعر ابراهیم خدایار در نمایشگاه کتاب تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید