اولین واکنش ها به رانت در خریدهای عرضه اولیه ، در پشت پرده این رانت چه خبر است؟

به گزارش استدیو مرینا، به گزارش تجارت نیوز، عرضه اولیه های سال 98 معادل هفت میلیون تومان نقدینگی لازم داشت که در صورت نگهداری همه این عرضه اولیه ها تا انتها سال، ارزش این سهام بالغ بر 15 میلیون و 336 هزار تومان بوده است. این ارقام بدین معناست که کل عرضه اولیه های سال 98 در مجموع و با احتساب میزان سهمیه هر فرد می توانست بازدهی 119 درصدی و سودی 8 میلیون و 300 هزار تومانی را برای سرمایه گذاران به همراه داشته باشد.

اولین واکنش ها به رانت در خریدهای عرضه اولیه ، در پشت پرده این رانت چه خبر است؟

این بازدهی در حالی رخ داده که عرضه اولیه های کوچک و پشت سر هم خاتمه سال، موجب اعتراض بسکمک از فعالان بورسی شده و صدای سهامداران خرد را نیز درآورده بوده. بسکمک نیز نسبت به عملکرد ضعیف کارگزاری ها در قبال این عرضه ها معترض بودند.

اما مساله مهمتر این است که فردای عرضه اولیه هرکدام از این نمادها، چه کسانی از رانت خرید این نمادها و موفقیت در صف های میلیونی بهره بردند؟

در این مورد دنیای بورس اخیرا گزارش داده است: پیگیری های ما نشان می دهد که کارگزاری یا برای خود و مدیران یا برای مشتریان خاص خود اقدام به ثبت چنین سفارش هایی می کنند. این رانت دقیقا از ایجاد دامنه محدود نوسان قیمتی ایجاد شده است در غیر این صورت دلیلی وجود ندارد که رانت برای ثبت سفارش در سقف قیمتی وجود داشته باشد و اگر فرایند آزاد قیمت وجود داشته باشد دیگر رانتی برای حضور در ابتدای صف یا همان معاملات سرخطی وجود نخواهد داشت.

امیدواریم مدیران سازمان بورس نسبت به رانت سنگینی که در این بخش وجود دارد که به هیچ وجه به معامله گران عادی نمی رسد و به صورت تعیین نصیب کارگزاری ها می شود. حالا کارگزاری ها بسته به میل خود این رانت سنگین را توزیع می کنند. حذف این رانت باید هر چه سریعتر در دستور سازمان قرار گیرد.

هرچند تا به امروز مقامات مسوول واکنشی نشان نداده اند اما واکنش های سهامداران به این موضوع شروع شده است.

تعدادی از کاربران تجارت نیوز این طور واکنش خود را بیان کرده اند:

نباید در روزهای بعد به یکباره حجم به 50هزار و 100هزار افزایش یابد باید به مدت یک ماه پس از شروع عرضه اولیه سقف سفارش 1000 تا 2000 سهم باشد تا به افراد زیادی برسد. و پس از یک ماه به سقف 50 تا 100 هزار خرید برسد.

هر وقت تونستید جلو اقازاده ها رو بگیرید درست میشه شرکتی که بنده میشناسم کلا 8 ساله تشکیل شده الان ده شرکت اضافه کرده چون رانت دارن و اقازاده ها تو شرکتشون بصورت مخفی هستن.

دقیقا درست میفرمایید تمامش رانت هست و هیچکسی هم نمیتونه جلو اینکار رو بگیره کارگزاری ها صد شرکت متفرقه ایجاد میکنن و با اسم اونها برای خرید سهام اولیه کمک میگیرن هیچ فایده ایی هم نداره چون اونها از افراد اقازاده ها هستن

بهترین راه همون محدود کردن تعداد سهمیست که هر کد میتواند سفارش دهد.

سپاسگزارم که زبان خیلی از ماها شدین واقعا بجا و درست گفتین این مسئله ای که از دیر باز باهاش مواجهیم و برا خود من حدس و گمان بود شما به صراحت بیان کردین

امیدوارم مسئولان مسئولانه این مشکل را حل کنند.

من خودم به شخصه امتحان کردم حتی قبل این تایم این کارو انجام دادم سفارش ارسال شد منتهی 6دقیقه بعد ثبت شد مطمن باشید که این موضوع زانتی است سپاسگزارم از شما امیدوارم این موضوع را پیگیری کنید ،حداقل اگر دامنه نوسان را برنمی دارند تعداد حجم هر کد را محدود کنند مثلا در روز های ابتدایی هر کد حداکثر ب اندازه میزان سهمیه در عرضه اولیه بتواند خرید کند این موضوع باعث میشود ک افراد بیشتری بتوانند وارد سهم شوند.

من یکماه تمام سر ساعت 8/5 صبح سهام های عرضه اولیه را درخواست خرید زدم هرگز نتوانستم حتی یک سهم خریداری کنم. حتی باگذشت بیست روز و افزایش بیش از 50 درصدی قیمت آن سهام ها باز هم قادر به خرید نبودم.

متاسفانه کارگزاری ها به شدت در این بازار اعمال نفوذ می کنند و هیچکس هم پیگیر نیست.

با سلام من هم تا بحال نتونستم تو صف خرید باشم و روزهای بعد عرضه اولیه از اون نماد خرید داشته باشم راهکار هم اینه که حجم عرضه تو روزهای بعد هم با توجه به ارزش تا مدتی برای خرید کنترل بشه این درخواست ما از ناظر بازار هستش که پیگیری اجرایی شدنش را داشته باشه و موازی با آن با کارگزاری های متخلف و برخورد منفعت طلبانه آنها برخورد بشه و جریمه بشن و یا پروانه شان باطل بشه.

بهترین راه کار محدود کردن هر کد بورسی به بیست تا پنجاه هزار سهم بسته به ارزش سهم در ماه اول و برقراری عدالت کامل بین کارگزاری و سهمامداران در زمان ثبت سفارش است . انجام این دو کار بسیار آسان است ولی سهامداران جزء بدانند حق گرفتنی است تا به سازمان فشار نیاوریم درست نمی کنند.

بقیه واکنش ها را در گزارش رانت خرید عرضه اولیه به چه کسانی می رسد؟ می توانید بخوانید.

آیا مسئولان سازمان بورس نسبت به این مساله واکنش نشان خواهند داد؟

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 27 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 849

به "اولین واکنش ها به رانت در خریدهای عرضه اولیه ، در پشت پرده این رانت چه خبر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین واکنش ها به رانت در خریدهای عرضه اولیه ، در پشت پرده این رانت چه خبر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید