31 پروژه گردشگری در خراسان جنوبی به بهره برداری می رسد

به گزارش استدیو مرینا، مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: 31 پروژه گردشگری در خراسان جنوبی در هفته گردشگری امسال به بهره برداری می رسد.

31 پروژه گردشگری در خراسان جنوبی به بهره برداری می رسد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، حسن رمضانی مدیرکل میراث فرهنگی این استان، امروز چهارشنبه 4 مهر در نشست خبری به مناسبت شروع هفته گردشگری با بیان این که گردشگری یک انتخاب است و نه اجبار، اظهار کرد: به همان میزانی که بتوانیم تصویر مفیدی از استان ارائه کنیم، در این زمینه به پیروزیت خواهیم رسید.

او با بیان اینکه زمانی در رسیدن به مقاصد خود در حوزه گردشگری پیروز خواهیم بود که رسانه ها همکاری نمایند، توضیح داد: اطلاع رسانی در این حوزه حساس است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان نمود: اطلاع رسانی در حوزه گردشگری با توجه به این موضوع که گردشگری بر اساس انتخاب گردشگر بوده و تا زمانی که تصویر امن و خوبی اطلاع رسانی نماییم پیروز و اگر چهره مخدوشی از استان منظور نماییم گردشگر اینگونه مقصدی را برای سفر انتخاب نمی کند، دارای اهمیت است.

او به شعار هفته جهانی جهانگردی اشاره کرد و گفت: سال جاری شعار هفته گردشگری به عنوان تغییر ماهیت به سمت گردشگری الکترونیکی انتخاب شده که کوشش هایی در این راستا در سطح میراث فرهنگی با توجه به جوان بودن این موضوع انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی ادامه داد: از جمله اقداماتی که در استان در این راستا انجام گرفته می توان به راه اندازی نرم افزاری تحت عنوان واقعیت مجازی بازدید از کویر لوت اشاره کرد که در تمام مراکز گرشگری امکان بازدید به وسیله فضای مجازی را برای گردشگران و علاقمندان به حوزه گردشگری محیا ساخته است.

رمضانی به اقدامات انجام شده در حوزه گردشگری استان طی یک سال گذشته از سال 96 تاکنون اشاره کرد و گفت: اجرای 31 پروژه از محل اعتبارات استانی با اعتبار 1.5 میلیارد تومان که بخشی از آن مربوط به تأمین زیرساخت های گردشگری بوده از جمله اقدامات در طی یک سال گذشته در سطح استان بوده است.

او از جذب سرمایه گذاری 2.5 میلیارد تومانی بخش خصوصی در حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی استان طی یک سال گذشته اطلاع داد و اضافه نمود: در این راستا طی هفته گردشگری تعدادی از پروژه های این بخش به بهره برداری می رسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین در بحث تأمین زیرساخت ها از محل اعتبار شاخص های توسعه مناطق مبلغ 3میلیارد تومان شامل 22 پروژه در قالب اسناد خزانه برای تأمین برق، آب، گاز و راه در پروژه های گردشگری استان هزینه شده است.

رمضانی با اشاره به اینکه در این بخش یک میلیارد و 200 تومان از محل اعتبارات ملی هزینه شده است، یادآور شد: همچنین 87میلیارد تومان یارانه به کارمزد تسهیلات بخش گردشگری و 25 میلیارد تومان تسهیلات بانکی به سرمایه گذاران بخش گردشگری در استان پرداخت شده است.

او به عمده ترین طرح های حوزه گردشگری در استان که در دست اقدام بوده اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح های شاهد تحول چشم گیری در حوزه گردشگری استان خواهیم بود که می توان از عمده ترین آن ها به تبدیل باغ و عمارت معصومیه به هتل اشاره کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه این طرح تاکنون بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در بهمن ماه سال جاری افتتاح می گردد، اظهار داشت: ایجاد هتل سنتی در باغ و عمارت شوکت آباد بیرجند که فاز یک آن به بهره برداری رسیده و فاز دوم آن که ایجاد واحد اقامتی در مجموعه نارنجستان بوده از جمله طرح های در حال اجرا است.

رمضانی از افتتاح نخستین کمپ بیابانی دهسلم در هفته گردشگری در استان اطلاع داد و افزود: برای این پروژه اعتباری معادل 800 میلیون تومان از محل اعتبارات ملی و استانی هزینه شده و این پروژه تجهیز و در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است.

او افتتاح ساختمان پایگاه جهانی بیابان لوت را از دیگر پروژه های حوزه گردشگری استان دانست و یادآور شد: این پایگاه آماده شده و گردشگرانی که علاقه مند به دیدن جذابیت های بیابان لوت هستند را قبل از بازدید توجیه می کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی به آمار مقایسه گردشگران خارجی ورودی به استان از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره و توضیح داد: این میزان با 38 درصد رشد همراه بوده که نشان دهنده این بوده که اگر بتوانیم موانع بر سر راه گردشگری استان را رفع سازیم این استان ظرفیت پذیرش گردشگران خارجی را بیش از این دارد.

رمضانی با بیان اینکه با توجه به اینکه خراسان جنوبی استانی کویری بوده و عمده گردشگران برای دیدن جذابیت های کویری آن به این استان سفر می نمایند فصل و تقویم گردشگری استان از اواخر اردیبهشت ماه شروع و تا اوسط یا اواخر خردادماه ادامه می یابد، عنوان داشت: جذابیت های استان در سطح بین المللی نسبت به گذشته شناخته تر شده و عمده گردشگران خارجی ورودی به استان از کشورهای اروپایی هستند.

او افزود: خراسان جنوبی به دلیل موقعیت جغرافیایی در مرکز استان های گردشگرپذیر واقع شده است و مدت اقامت گردشگران خارجی ورودی به استان بین یک تا سه شب بوده و کوشش های زیادی برای افزایش ماندگاری گردشگران در استان انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به احتمال سفر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به استان، اضافه نمود: با توجه به برگزاری جشن جهانی شدن بیابان لوت و قنات بلده فردوس تاریخ سفر ایشان بعد از محرم و صفر پیش بینی شده است.

رمضانی به جاده آبگرم لوت و مشکلاتی که توسط بعضی از مردم مطرح شده اشاره کرد و گفت: از 80 کیلومتر این جاده تنها 20 کیلومتر آن خاکی و شسته بوده و مابقی آسفالت شده است.

او ادامه داد: همچنین برق رسانی به بیابان لوت با صرف هزینه دو میلیارد تومان و تأمین آب آشامیدنی از دیگر اقدامات بوده که با توجه به تأمین این زیرساخت ها آینده درخشانی در انتظار آبگرم لوت است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از ثبت آبگرم دیگ رستم در فهرست آثار ملی اطلاع داد و گفت: تاکون 25 میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان بخش گردشگری استان پرداخت شده که اگر یک سوم این میزان نیز سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی در این بخش انجام شده باشد میزان سرمایه گذاری در این حوزه در استان بیش از 30 میلیارد تومان در طی یک سال گذشته است.

رمضانی به بعضی از پروژه های قابل افتتاح بخش خصوصی در استان در حوزه گردشگری اشاره و اظهار داشت: افتتاح سه دفتر خدمات گردشگری در بشرویه، بیرجند و طبس، افتتاح یک باب کارگاه سنگ تراشی در بیرجند، یک باب سفره خانه در بیرجند و افتتاح یک اقامتگاه بوم گردی در فردوس و دو اقامتگاه بوم گردی در طبس و افتتاح کمپ گردشگری در دهسلم نهبندان از جمله این پروژه ها است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 30 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 265

به "31 پروژه گردشگری در خراسان جنوبی به بهره برداری می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "31 پروژه گردشگری در خراسان جنوبی به بهره برداری می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید