افتتاح نمایشگاه اسناد تاریخی شیخ محمد خیابانی در تبریز

به گزارش استدیو مرینا، به گزارش خبرنگاران، نمایشگاه تصاویر و اسناد تاریخی با عنوان شیخ محمد خیابانی در نود و هشتمین سالگرد شهادت وی در خانه موزه شیخ محمد خیابانی با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اساتید و فرهیختگان برجسته استان؛ شروع بکار کرد.

افتتاح نمایشگاه اسناد تاریخی شیخ محمد خیابانی در تبریز

مرتضی آبدار مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در این مراسم با تاکید بر اینکه ارائه برخی اسناد، تصاویر و اطلاعات تاریخی مربوط به شیخ محمد خیابانی کوشش کوچک در راستای بزرگداشت یاد و نام این مبارز نام آشنا است، اظهار کرد: به دلیل اقدامات و خدمات بی شمار شیخ محمد خیابانی، سال ها کوشش در راه مشروطیت، کوشش در مسیر حفظ استقلال و تمامیت ارضی ایران و تأمین آزادی سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی کشور برگزاری نمایشگاهی این چنین در خانه وی بسیار مهم و ضروری بود.

آبدار با بیان اینکه محتوایی ارزشمند و جذاب از اسناد مربوط به فعالیت های این مبارز در این نمایشگاه به نمایش درآمده است، ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی استان در کوشش است تا آرشیو پژوهشی غنی و قابل استنادی نیز برای پژوهشگران و محققان عرصه مطالعات تاریخ معاصر ایران در این خانه موزه فراهم نماید، چراکه این اداره کل در پی ایجاد موزه ای با کارنمودهای فعال در زمینه آموزش و پژوهش و رویداد محور است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در خاتمه اظهار داشت: با برخورداری از همکاری مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، سازمانها و نهادهای مرتبط با موضوع، همراهی محققان و بالاخص مساعدت بازماندگان و وابستگان شیخ محمد خیابانی در آینده نزدیک، شاهد راه اندازی و افتتاح خانه موزه شیخ محمد خیابانی خواهیم بود.

اقدامات و رشادت های شیخ محمد خیابانی در دوره مشروطه

محمد اسماعیل سعیدی نماینده مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم به اقدامات و رشادت های شیخ محمد خیابانی در دوره مشروطه، اشاره نمود و گفت: شیخ محمد خیابانی یکی از مهم ترین چهره های ملی و مبارزین برجسته آذربایجان بود که علاوه بر کسوت نمایندگی در مجلس ملی، دانشمند و شخصیتی فرزانه بود که در راه اندازی مطبوعات آذربایجان نقشی اساسی داشت.

سعیدی با تاکید به اینکه پاسداشت چهره های ملی و تاریخی احیای هویت یک ملت است، ادامه داد: شروع بکار نمایشگاه اسناد و تصاویر مربوط به این مبارز بزرگ در خانه تاریخی وی، اقدامی مهم و ارزشمندی بود که توسط اداره کل میراث فرهنگی استان محقق شد، قطعا مجلس شورای اسلامی نیز از این اقدام پسندیده حمایت نموده و امکانات لازم را جهت تکمیل آن فراهم خواهد نمود.

ضرورت تداوم پژوهش های تخصصی درخصوص شیخ محمد خیابانی

شهاب الدین بیمقدار نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم، ضمن تقدیر از فعالیت ها و کوشش های اداره کل میراث فرهنگی استان درراستای گردآوری اسناد و تصاویر تاریخی شیخ محمد خیابانی، تداوم فعالیت و پژوهش های تخصصی این حوزه در خانه موزه خیابانی را لازم و همکاری تشکل های مردم نهاد و صاحبنظران حوزه های مرتبط در ارتقا غنای پژوهشی این مجموعه را ضروری دانست.

لازم به ذکر است، پس از شروع بکار نمایشگاه تصاویر و اسناد شیخ محمد خیابانی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از سند ثبت ملی تبریز خاستگاه خط نستعلیق همراه با نمایشگاه اساتید و هنرمندان خوشنویسی استان، رونمایی کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 دی 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 25

به "افتتاح نمایشگاه اسناد تاریخی شیخ محمد خیابانی در تبریز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افتتاح نمایشگاه اسناد تاریخی شیخ محمد خیابانی در تبریز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید