بازگشت زیرپوستی شرکت های هرمی، شرکت هایی که علیرغم پلمب،فعال هستند

به گزارش استدیو مرینا، به گزارش خبرنگاران، بازاریابی شبکه ای پدیده ای نوین در جهت گسترش بازار هدف و دستیابی به بازارهای بین المللی است. این بازاریابی از ابزارهای مهمی است که می تواند در خدمت تجارت به کار گرفته گردد و موجبات شکوفایی اقتصادی را فراهم آورد.

بازگشت زیرپوستی شرکت های هرمی، شرکت هایی که علیرغم پلمب،فعال هستند

روش کار در بازاریابی شبکه ای به گونه ای است که در آن کمپانی ها محصولات و کالاهای خود را بدون تبلیغات و بدون واسطه به فروش می رسانند و مشتریان پس از خرید در صورت تمایل می توانند محصولات کمپانی را بازاریابی نمایند و سود بگیرند. درآمد در بازاریابی شبکه ای هم در ازای فروش مستقیم کالا و هم در ازای فروش از طریق زیرمجموعه کسب می گردد.

این نوع بازاریابی از دهه 30 میلادی در آمریکا مطرح و کار خود را شروع کرد و افراد زیادی را به سمت خود جذب کرد؛ اما پس از چندی عده ای به هوای کسب سود بیشتر از ظرفیت این نوع بازاریابی سوءاستفاده کردند و تحت عنوان شرکت های هرمی صدمات زیادی را به جامعه وارد کردند.

اما سابقه حضور شرکت های هرمی در ایران شاید به اوایل دهه 80 یعنی حدودا 14-15 سال قبل بازگردد، شرکتهایی که با عناوینی مانند گلدکوئیست سعی در فریب مردم داشتند و با وعده میلیونر شدن سریع، افراد را در دام خود گرفتار کردند.

صدمات حضور شرکت های هرمی به جامعه و افزایش شکایت هایی مبنی بر کلاهبرداری سرشبکه ها و خوردن مال ساده دلانی که به امید پولدار شدن بی زحمت، در دام این شبکه های بازاریابی هرمی افتاده بودند، قانونگذار را بر آن داشت تا فعالیت این شبکه ها را غیرقانونی اعلام کند و پس از آن نیز نیروهای انتظامی و امنیتی به شدت با فعالیت این شبکه ها مقابله کردند تا جایی که پس از چندی عرض اندام این شرکت ها در اقتصاد ایران به صورت محسوسی کاهش یافت.

با این حال طبق اخبار واصله دوباره بحث حضور شرکت های هرمی آن هم با تبلیغات اغواگرایانه به گوش می رسد.

یکی از فعالین بازاریابی شبکه ای در این خصوص به خبرنگاران گفت: بازاریابی شبکه ای یکی از روش های قابل اعتماد برای افزایش اشتغال زایی و بهبود حوزه توزیع است این در حالی است که در ایران همواره حوزه فراوری مورد توجه بوده و حمایت چندانی از حوزه توزیع نمی گردد و به طور کلی دید مناسبی به این حوزه وجود ندارد.

وی به شرکت های هرمی که در قالب بازاریابی شبکه ای مجدد به اقتصاد ایران بازگشته اند اشاره نموده و می گوید: متاسفانه زمانی که مسیر درستی ایجاد نگردد موج تقلب ورود می نماید و تعدادی شرکت غیرقانونی به نام بازاریابی شبکه ای سوار این موج می شوند و با اقداماتی که انجام می دهند آسیب های جدی به بازاریابی شبکه ای سالم و مجوز دار وارد می نمایند.

او اضافه می نماید: شرکت هایی که ناسالم و به شیوه کوییست کار می نمایند به قشر کثیری از جامعه آسیب های زیادی وارد می نمایند. ما حدود 7 سال کوشش کردیم که بازاریابی شبکه ای به صورت قانونی فعال گردد اما مجدد شاهد ورود شرکت های هرمی هستیم.

وی می گوید: شرکت های مجوز دار مالیات نیز پرداخت می نمایند و به فراوری و اشتغالزایی نیز یاری می نمایند و البته از جهات مختلف مورد نظارت قرار می گیرند، اما شرکت های هرمی با تبلیغات اغواگرایانه و دریافت حق عضویت اجباری و اجبار به سرمایه گذاری در خرید کالا مسائل بی شماری را به وجود می آورند.

وی به یکی از این شرکت ها که اخیرا نیز پلمپ گردیده است اشاره می نماید و می گوید: شرکت ت.م.خ که تنها از اتحادیه عتیقه جات و صنایع دستی پروانه گرفته بود که البته اصل ماهیت این اتحادیه نیز چندان مورد تایید نیست، اقدام به فعالیت با روش های کوییستی نموده بود و چندی پیش نیز دفتر مرکزی این شرکت نیز پلمپ شد اما با این حال هنوز کارکنان این شرکت در حال فعالیت هستند و به خصوص در پارک ها اقدام به جذب نیروی جدید می نمایند و حتی شنیده گردیده که از نیروهای جدید به جای ریال، یورو دریافت می نمایند.

او اضافه می نماید: این قبیل شرکت ها، بازاریابی شبکه ای را نابود می نمایند و با اغواگری و وعده پولدار شدن طی سه الی چهار ماه جوانان زیادی را به خود جذب می نمایند. اگر جلوی این اتفاقات گرفته نگردد و متولیان امر با عاملان آن برخورد جدی ننمایند، قطعا همچون سال های پیش که کوییست تبدیل به یکی از بازیگران اقتصاد ایران گردیده بود مجدد شاهد تولد دوباره این پدیده به صورت گسترده خواهیم بود و همچون موسسات مالی و اعتباری که به ناگهان تبدیل به آسیب شدند این شرکت ها نیز به صورت زهرآگین اقتصاد و اعتماد جامعه را هدف قرار میدهد.

به گزارش مهر، این طور که به نظر می رسد به علت مشکل بیکاری موجود در جامعه، بسیاری از جوانان کشور در صورت مواجهه با چنین پیشنهادهایی، ورود به شرکت و رسیدن به پول و ثروت در مدتی اندک را حل نماینده مسائل خود ببینند و وارد چاله ای می شوند که راه گریزی از آن نیست؛ از این رو انتظار می رود متولیان امر هر چه سریع تر به بحث بازگشت مجدد شرکت های هرمی در قالب بازاریابی شبکه ای ورود و از آسیب های احتمالی جلوگیری نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 دی 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 23

به "بازگشت زیرپوستی شرکت های هرمی، شرکت هایی که علیرغم پلمب،فعال هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت زیرپوستی شرکت های هرمی، شرکت هایی که علیرغم پلمب،فعال هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید