سلام میانکاله به پرندگان مهاجر

به گزارش استدیو مرینا، کارشناس و مسئول آموزش اداره حفاظت محیط زیست بهشهر از ورود 6 هزار قطعه پرنده زمستان گذران در ماه نخست مهاجرت به تالاب بین المللی میانکاله اطلاع داد.

سلام میانکاله به پرندگان مهاجر

علی ابوطالبی عبدالملکی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: از اواسط شهریور خوتکای ابرو سفید که اولین پیش قراول پرندگان مهاجر زمستان گذران است در تالاب میانکاله فرود آمد و سپس خوتکای معمولی و اردک نوک پهن به این تالاب رسیدند.

وی اضافه کرد: در طی یک ماه اخیر که فصل مهاجرت پرندگان زمستان گذران شروع گردیده است تا کنون حدود 6000 قطعه پرنده به پناهگاه حیات وحش و تالاب بین المللی میانکاله آمدند. پرندگان مهاجر زمستان گذران از اواسط شهریور تا انتها اسفند و برخی گونه ها تا اواسط فروردین سال آینده نیز در تالاب میانکاله زیست می نمایند.

این کارشناس اداره حفاظت محیط زیست بهشهر گفت: هر ساله تعدادی از پرندگان مهاجر در تالاب لپوی زاغمرز و آببندان نمک چال که در مجاورت تالاب بین المللی میانکاله قرار دارند زمستان گذرانی می نمایند.

ابوطالبی با بیان اینکه این پرندگان از مناطق شمالی دریای خزر، سیبری، روسیه و دلتای رود ولگا به تالاب میانکاله مهاجرت می نمایند، یادآور شد: سال 96 تالاب میانکاله میزبان حدود 400 هزار قطعه پرنده مهاجر زمستان گذران از 80 گونه آبزی و کنار آبزی بود. در پناهگاه حیات وحش میانکاله 230 گونه پرنده در قالب پرندگان خشک زی، آبزی و کنار آبزی زیست مند هستند که از این میان 100 گونه تالابی(آبزی و کنار آبزی) و 130 گونه خشکزی هستند.

مسئول آموزش اداره حفاظت محیط زیست بهشهر گفت: این 230 گونه پرنده تحت عنوان زمستان گذران، بهارگذران، تابستان گذران و همچنین به صورت مهاجر، بومی، عبوری و اتفاقی به پناهگاه حیات وحش و تالاب میانکاله می آیند.

ابوطالبی توضیح داد: از 100 گونه پرنده تالابی در میانکاله حدود 20 گونه مانند طاووسک، انواع یلوه ها و انواع کشیم از پرندگان تالابی بومی و 80 گونه تالابی مهاجر تابستان گذران، زمستان گذران و عبوری هستند.

وی اضافه کرد: از میان 80 گونه پرنده تالابی مهاجر در میانکاله 5 گونه پرنده عبوری و اتفاقی شامل گیلان شاه خالدار، عروس غاز، غاز پیشانی سفید کوچک و درنای خاکستری است و 75 گونه پرنده مهاجر زمستان گذران تالابی که در این تالاب زیست مند هستند.

این کارشناس اداره حفاظت محیط زیست بهشهر بیان کرد: حدود 15 گونه از انواع اردک ها از جمله فیلوش، گیلار، اردک سرسبز، اردک سرحنایی، اردک چشم طلایی، اردک سیاه کاکل و اردک سرسیاه؛ هر ساله به میانکاله مهاجرت می نمایند.

ابوطالبی گفت: سیکل بازگشت پرندگان مهاجر زمستان گذران از 15 اسفند امسال تا 15 فروردین سال آینده یعنی در یک ماهه صورت می گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 43

به "سلام میانکاله به پرندگان مهاجر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلام میانکاله به پرندگان مهاجر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید