فرهنگ اصیل حک شده به دست استاد، سازی که صنعتی را احیا کرد

به گزارش استدیو مرینا، سوخت روی چوب از صنایع دستی کمتر شناخته شده است که با وجود کش و قوس های فراوان، هنرمند اردبیلی با کوشش 15 ساله توانسته نسبت به معرفی و تثبیت صندلی آن اقدام کند.

فرهنگ اصیل حک شده به دست استاد، سازی که صنعتی را احیا کرد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، تعداد کثیری از شهروندان اردبیلی سید حسن مرتضوی را به واسطه هنرآفرینی و نوازش ساز نی در گروه موسیقی طهورا می شناسند. اجراهای این هنرمند در بسیاری از رویدادهای فرهنگی و مذهبی گوشنواز بوده و به اذعان هواداران، مرتضوی در هنگام نواختن نی با ساز خود خرق عادت نموده و نوای ملکوتی به روح انسان متصل می نماید.

اما مرتضوی در گوشه دیگری از زندگی هنری خود خالق آثار سوخت روی چوب است که زمانی در خود اردبیل حتی شناخته شده نبود.

احیای این رشته صنایع دستی از سال 82 به واسطه کوشش های این هنرمند شروع شد و امروز به جرئت می توان گفت یکی از رشته های پرطرفدار محسوب می گردد.

ساز نی عامل تشویق هنرمند شد

مرتضوی به یاد دارد که از حدود 15 سال قبل به دلیل نواختن ساز نی، با آثار سوخت نگاری روی ساز آشنا بوده و علاقه مند به طراحی بود.

تا اینکه در نهایت با پیگیری نحوه فراوری و با ابزار آلات ساده توانست آثاری را فراوری کند. به واسطه سابقه طراحی چهره و خطاطی، هنرمند اردبیلی دو هنر خود را تلفیق نموده و آثار طراحی را روی چوب پیاده می نماید بطوریکه چهره هنرمندان موسیقی و نی نوازی، آثار تاریخی اردبیل، مینیاتورها و طرح های اصیل ایرانی روی چوب حک می گردد.

با گذشت زمان هنر سوخت روی چوب بر روی اشیا چوبی نیز پیاده شده و طرح های اسلیمی نیز به آثار مرتضوی اضافه شده است.

به یاد دارد که در ابتدا کارها در ابعاد بزرگ به دلیل تاب برداشتن چوب امکان پذیر نبود اما با خلاقیت و تلفیق چوب افرا و دو لایه ام دی اف کارهایی در ابعا بزرگ و حتی جعبه نیز فراوری شده است.

امروز هنر مرتضوی در دکوراسیون منزل از جمله کتیبه پرده و مبلمان منزل نیز مشاهده می گردد و به اعتقاد خود هنرمند کار بر روی کتیبه ها تازگی داشته و مشابه آن در سایر استان ها اجرا نمی گردد.

هنر سوخت روی چوب نیازمند حمایت

مرتضوی فعالیت های آموزشی خود را از سال 84 در مرکز آموزش صنایع دستی اردبیل شروع می نماید. دوره های آموزشی پرباری که موجب شده تاکنون 100 هنرمند توسط وی تربیت شوند و مدتی است تعطیل شده است.

او در این خصوص گفت: سوخت روی چوب با هزینه اندک می تواند آموزش داده گردد و هنرمند نیز نیازمند تجهیزات گران قیمتی نیست اما ضروری است دوره های آموزشی مجدد احیا شده و کمی از کارآموزان حمایت گردد.

در عین حال مرتضوی به ضرورت شرکت در نمایشگاه ها تاکید داشته و معتقد است دعوت از هنرمندان برای حضور در نمایشگاه ها موجب رونق رشته های نوپا می گردد.

زمانی مرتضوی در بازارچه صنایع دستی شیخ صفی نیز حضور داشت و عابران هنرمندمحجوب و آرامی را خم شده بر روی تابلوی چوبی نظاره بودند. به دلیل افزایش هزینه ها و در مقابل خودداری از افزایش قیمت فراوریات مرتضوی، فراوری و فروش در بازارچه صنایع دستی متوقف شده است.

صنایع دستی مانع از نابودی فرهنگ اصیل می گردد

بالاپایین شدن قیمت کالاها و مواد اولیه حمایت از هنرمندان را یک ضرورت ساخته است.

مرتضوی معتقد است احیای صنایع دستی در وهله نخست نیازمند آموزش و در ادامه حمایت از آموزش دیده است.

او تاکید دارد که صنایع دستی به سادگی می تواند مانع از نابودی فرهنگ اصیل یک جامعه گردد و برنامه ریزان با چنین رویکردی باید از فراوری و فروش صنایع دستی حمایت نمایند.

او اقدام اداره کل در بازگشایی مسیر موزه صنایع دستی و توسعه موزه را قابل تقدیر دانست و ابراز امیدواری کرد این مهم موجب رونق فراوری صنایع دستی استان گردد.

مرتضوی معتقد است نمایشگاه های صنایع دستی نیز فرصت مناسبی برای فروش و معرفی فراوریات است و امید می رود با تکرار آن هنرمندان حمایت شوند.

هنرمند و نوازنده نی که بیش از یک دهه عمر خود را وقف فعالیت های هنری نموده به ضرورت تربیت صحیح هنرمندان و پرورش استعدادهای برتر تاکید دارد.

گزارش: ونوس بهنود

منبع: میراث آریا
انتشار: 23 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 103

به "فرهنگ اصیل حک شده به دست استاد، سازی که صنعتی را احیا کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرهنگ اصیل حک شده به دست استاد، سازی که صنعتی را احیا کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید