اخبار دروغین و شایعات خطرناک در مورد پیشگیری و درمان کرونا

به گزارش استدیو مرینا، روزیاتو/ این روزها در فضای آنلاین تا چشم کار می کند مملو از اخبار کرونا، شایعات و اطلاعات نادرست در مورد کووید 19، روش های پیشگیری یا حتی درمان قطعی آن است.

اخبار دروغین و شایعات خطرناک در مورد پیشگیری و درمان کرونا

ما در این مطلب می خواهیم رایج ترین مغلطه هایی که در میان مردم رواج پیدا نموده است حرف بزنیم.

شیوع کووید 19 به اندازه شیوع اطلاعات غلط در مورد این بیماری همه گیر یا پاندمی دنیای است. این اطلاعات غلط از هر جایی سر درمی آورند؛ فیس بوک، واتساپ، اینستاگرام، تلگرام و یا پیام متنی. با وجود این که شرکت هایی مانند فیس بوک و گوگل سعی می کنند اخبار نادرستی که شایع می شوند را شناسایی کنند اما باز هم ناگزیر این اطلاعات غلط به همه جا درز می کند.

با چنین هدفی، شما را با رایج ترین اخبار غلط و شایعات پیرامون بیماری ویروسی کرونا آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.

1- آب داغ ویروس کرونا را نمی کشد.

شایعه ای که به این راحتی ها از بین نمی رود این است که ویروس کرونا با آب بالاتر از 27 درجه سانتی گراد از بین می رود. متوسط دمای بدن انسان حدود 37 درجه سانتی گراد است. پس می تواند به این معنی باشد که هیچ کسی با این ویروس بیمار نشوند. بنابراین، اگر این فرضیه درست باشد اصلا لازم نیست شما ویروس را بکشید چون خودش به محض این که وارد بدن می شود به دلیل دمای بالای آن می میرد. پس، نتیجه می گیریم این فرضیه اصلا درست نیست.

2- کلروکین یک درمان اثبات شده نیست.

داروی ضدمالاریای هیدروکلروکین و ترکیبات مشابه کلروکین در حال حاضر بیشتر برای درمان بیماران مبتلا به بیماری های خودایمنی مانند آرتریت روماتویید استفاده می شود.

اگر هیدروکلروکین و کلروکین به غلط و اشتباه مصرف شود عوارض جانبی شدید و حتی مرگباری مانند نارسایی قلبی و مسمومیت ایجاد می کند.

این دارو به تازگی توسط دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا و کلایو پالمر، یکی از افراد بانفوذ استرالیایی در زمینه استخراج معدن، برای درمان احتمالی کرونا معرفی شده است. بر اساس یک مقاله ناقص و غیرمعتبر، این کلروکین پیشنهادی می تواند بیماری ویروسی را از بین ببرد.

داروهای دیگری که درمان معجزه بخش کرونا هستند هنوز تحت بررسی دقیق و موشکافانه قرار نگرفته اند. بله، ممکن است برخی از داروها بتوانند دوام بیمار را بیشتر کند اما تا این لحظه هر آنچه هست، در سطح تئوری و امید است و نه شاهد خوبی برای درمان قطعی این بیماری ویروسی و خطرناک.

3- نوشیدن آب فراوان از این بیماری پیشگیری نمی کند.

با این که نوشیدن آب بسیار خوب است اما شما نمی توانید صرفا با نوشیدن آب فراوان و مرطوب نگه داشتن گلوی خود جلوی ویروس کرونا را بگیرید.

اگر به هر روش دیگری نسبت به روش اصلی انتقال ویروس کرونا که قطرات تنفسی روی سطوح باشد بیمار شوید و نه ویروسی که در گلوی شما بچسبد، می توان به سادگی متوجه شد که این یک باور کاملا غلط است که شما بتوانید جلوی یک ویروس عفونی را صرفا از طریق نوشیدن آب بگیرید.

4- مصونیت جمعی یعنی صدها هزار مرگ!

برای این که مصونیت جمعی، که به آن ایمنی گله ای هم گفته می شود، بدون تلقیح واکسن مؤثر واقع شود باید بین 60 تا 70 درصد از همه مردم دنیا به این ویروس آلوده شوند و سپس ایمنی پیدا کنند تا دیگران در محافظت باشند. این یعنی دست کم صدهاهزار مرگ بر اثر ویروس کرونا. به گفته ویکی پدیا، در اجتماعی که افراد زیادی در آن ایمنی کسب نموده اند، احتمال بالایی برای شکسته شدن زنجیره سرایت وجود دارد که فرایند گسترش بیماری را متوقف یا کند می کند. اهمیت ایمنی دسته جمعی در محافظت از افرادی است که به دلایل پزشکی نمی توانند در برابر برخی بیماری ها ایمن شوند واکسیناسیون دسته جمعی یک روش پیروز و رایج برای دستیابی به ایمنی جمعی از طریق ایمن سازی فردی اکثریت جامعه است.

5- سشوار یا باد گرم به صورت و بینی مفید نیست.

یک باور غلط و رایج این است که هوای گرم و سونا می تواند ویروس کرونا را بکشد. سازمان بهداشت دنیای می گوید سشوار به تنهایی تاثیری بر ویروس کرونا ندارد و برخی نیز هشدار داده اند که دریافت سشوار به صورت، دهان و سوراخ های بینی می تواند بدون هیچ تاثیری بر ویروس کرونا، به شما آسیب بیشتری برساند.

6- بیمارستان محلی نزدیک شما نکات معجزه بخشی در مورد پیشگیری از ویروس کرونا به شما نمی دهد.

اگر پست هایی را همه جا دیدید که ادعا می کرد از سوی یک بیمارستان منتشر می شود و روش هایی برای پیشگیری از بیماری ویروسی کرونا ارائه کرد، این اطلاعات کاملا غلط هستند. همه ما می دانیم و از ایمیل ها و پیام هایی که در شبکه های اجتماعی دست به دست می چرخند باخبریم. بهتر است بدانید این گونه مطالب اصلا صحت ندارد و جزییات آن کذب است.

7- هجوم مردم قفسه های سوپرمارکت ها و فروشگاه های مواد غذایی را خالی ننموده است.

اطلاعات بسیار غلطی در همه جا منتشر شده است که ادعا می کند گروه های سازماندهی شده از مردم کالاها را غارت نموده و قفسه های سوپرمارکت ها را از مواد غذایی و بهداشتی خالی نموده اند.

مدام شایعه می شود که مردمی سوار بر اتوبوس به سمت فروشگاه های مواد غذایی و بهداشتی حمله نموده و با خریدهای حریصانه قفسه ها را خالی نموده اند. لازم به ذکر است که چنین چیزی اصلا صحت ندارد.

8- کارخانه Footscray به کشور چین محصولی را صادر نمی کند.

ادعای دیگری که در فیس بوک منتشر شده است مربوط به کارخانه Footscray در ایالت ویکتوریای امریکاست که غذا و تجهیزات پزشکی و دارویی به چین ارسال کند. طبق تحقیقات پلیس ویکتوریا، این ادعا کاملا غلط است.

منبع: همگردی
انتشار: 2 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 863

به "اخبار دروغین و شایعات خطرناک در مورد پیشگیری و درمان کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اخبار دروغین و شایعات خطرناک در مورد پیشگیری و درمان کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید