اگر طرح کاهش عقب بیافتد؛ در کنترل آلودگی هوا دچار مشکل می شویم

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه تعویق در اجرای فاز دوم طرح کاهش (LEZ)، اصلا به صلاح نیست، گفت: اگر اجرای طرح کاهش دو ماه عقب بیافتد، دچار مشکل می شویم؛ چون وارونگی دما یا اینورژن که باعث تشدید آلودگی هوا می گردد؛ معمولا از هفته اول آذرماه آغاز می گردد، بنابراین باید در ماه جاری، همه خودروها برگه معاینه فنی را اخذ نمایند.

اگر طرح کاهش عقب بیافتد؛ در کنترل آلودگی هوا دچار مشکل می شویم

با توجه به احتمال تعویق دو ماهه اجرای فاز دوم طرح کاهش (LEZ) در تهران که از ابتدای آبان آغاز شده و بر اساس آن همه خودروهای در حال تردد در این شهر، باید دارای برگه معاینه فنی باشند، مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: تعویق دو ماهه به این معناست که اجرای طرح کاهش از دی ماه آغاز گردد، این درحالیست که مسئله آلودگی هوا در تهران از هفته ابتدایی آذرماه آغاز می گردد و اگر دو ماه عقب بیافتد؛ دچار مشکل می شویم چون آنالیز ها نشان می دهد که در سال های گذشته پدیده وارونگی دما (inversion)، از هفتم آذرماه آغاز شده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه سال جاری شهرداری و پلیس در زمینه فراهم کردن مقدمات اجرای فاز دوم طرح کاهش خوب عمل کردند و طرح را خوب پیش بردند، گفت: اجرای طرح کاهش به طور ارشادی طی دو هفته اول آبان، ایرادی ندارد و مردم فرصت دارند که برگه معاینه فنی را اخذ نمایند و به آنها فشار نیاید اما با دو ماه تعویق موافق نیستیم. تعویق دو ماهه برای اجرای طرح کاهش، اصلا به صلاح نیست و باید در ماه جاری، همه خودروها برگه معاینه فنی را اخذ نمایند.

وی با اشاره به اینکه شاید هنوز برخی رانندگان تهرانی اقدام به دریافت برگه معاینه فنی نکرده باشند، گفت: بر اساس آمارها، 64 درصد خودروهای در حال تردد در تهران، برگه معاینه فنی دارند و این به این معناست که در سال گذشته حدود 36 درصد خودروها معاینه فنی نداشتند، اما بر اساس مرحله دوم طرح کاهش اخذ برگه معاینه فنی توسط همه خودروهایی که در تهران تردد می نمایند؛ لازم است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است ازدحام خودروها برای دریافت برگه معاینه فنی منجر به تعویق در اجرای طرح کاهش گردد؟ گفت: به هر حال از سال گذشته تعدادی از خودروها هنوز اقدام به اخذ برگه معاینه فنی نکرده اند، ضمن اینکه معاینه فنی تعدادی از خودروها هم به سرانجام می رسد، بنابراین اینکه در این مقطع (زمان آغاز اجرای مرحله دوم طرح کاهش) ازدحام خودروها برای دریافت معاینه فنی بالا باشد؛ طبیعی است.

تجریشی در مورد احتمال تعویق دو ماهه اجرای فاز دوم طرح کاهش اظهار کرد: ازدحام خودروها در شرایط حاضر طبیعی است و کاری هم نمی توان انجام داد و اگر اجرای طرح دو ماه هم به عقب بیافتد؛ باز عده ای هستند که اخذ برگه معاینه فنی را به دقیقه آخر موکول نمایند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در سرانجام با اشاره به اثرگذاری طرح کاهش تاکید نمود: باید خودروهای فاقد معاینه فنی، حتما اعمال جریمه شوند. از نظر من این جریمه بازدارنده خواهد بود و در بلندمدت به وسیله بهبود کیفیت خودروها به لحاظ آلایندگی و خارج شدن خودروهای آلاینده، باعث کاهش آلودگی هوا می گردد.

به گزارش خبرنگاران، در این باره وحید حسینی دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا نیز ضمن ابراز مخالفت با تاخیر در اجرای فاز دوم طرح کاهش به خبرنگاران، گفت: قانون معاینه فنی مربوط به سال 1353 مربوط می گردد بنابراین تعویق در اجرای مرحله دوم طرح کاهش تنها به کسانی یاری می نماید که تاکنون هیچ توجهی به اخطارها، تبلیغات و اطلاع رسانی ها در مورد ضروت اخذ برگه معاینه فنی نداشته اند. همچنین قوانین بالادستی مثل قانون هوای پاک، بر ضرورت اخذ برگه معاینه فنی توسط کلیه خودروها تاکید دارد. افزون بر این، در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا، مصوبه ای مربوط به اجرای مرحله دوم کاهش از ابتدای آبان ماه به تصویب رسیده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "اگر طرح کاهش عقب بیافتد؛ در کنترل آلودگی هوا دچار مشکل می شویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با اگر طرح کاهش عقب بیافتد؛ در کنترل آلودگی هوا دچار مشکل می شویم

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید