باغ ها خشک و ویلاها سبز می شوند

به گزارش استدیو مرینا، خبرنگاران - گروه استان ها: کوهپایه نامی نوستالژیک برای چندین نسل از کرمانی ها است، که یادآور خاطرات گردش روزهای تعطیل و سیزده بدرهای دوران کودکی و نوجوانی مان است.

باغ ها خشک و ویلاها سبز می شوند

جهت دریافت خدمات طراحی داخل ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

سال های زیادی است که طبیعت بسیار زیبای این ناحیه میزبان روزهای تعطیل مردمانی است که برای رهایی از گرما، آلودگی های هوا و شلوغی های شهر؛ سرسبزی، پاکی و خنکای هوای طبیعت ییلاقی کوهپایه را انتخاب نموده اند و آنجا را مکانی دنج برای تفریح در یک روز تعطیل می دانند.

متأسفانه در سال های اخیر با توجه به تسریع فرایند ساخت وسازهای قانونی و بعضاً غیرقانونی در کوهپایه علاوه بر مسائل فراوانی که می تواند برای طبیعت این ناحیه ایجادشده باشد چهره طبیعی منطقه بیشتر به فضایی مسکونی مبدل نموده است که اگر این فرایند ادامه یابد تا چند سال آینده چیزی از طبیعت ییلاقی کوهپایه باقی نخواهد ماند و به شهری کوچک مبدل خواهد شد.

در کنار این مسئله جهتی که از کرمان به این ناحیه منتهی می گردد، جاده ای بسیار کم عرض، پر از پیچ وخم و در بسیاری از جاها دارای شیب های بسیار تند است که جاده را خطرناک نموده است. برای حل این مشکل پروژه دوبانده کردن و تسطیح این جاده سالهاست که کلنگ خورده اما به اتمام نرسیده است.

سال گذشته 11 کیلومتر از محور دوم این جاده افتتاح شد و هنوز بیش از نیمی از این جهت دارای یک محور رفت وبرگشت و خطرآفرین است.

سؤالی که برای مردم پیش آمده این است که چگونه محوری که منتهی به یکی از معدود مناطق گردشگری کرمان است و تردد بسیار زیادی در آن طی روزهای تعطیل صورت می گیرد تا به امروز تا این حد مورد بی توجهی قرارگرفته شده است؟ بطوریکه از کل مسافت 25 کیلومتری محور کرمان-کوهپایه که مسافت بسیار کمی هم است، فقط 11 کیلومتر دارای محورهای رفت وبرگشت است.

کم بودن عرض جاده، پیچ وخم های زیاد طی جهت، شیب های طولانی، تاریکی جاده همگی ازجمله عواملی هستند که می توانند این جاده را به بستری بسیار خطرناک برای حوادث و تصادفات جاده ای مبدل نمایند. تا جایی که هرساله شاهد تلفات اقتصادی و جانی بسیار زیادی در این محور هستیم که شیرینی یک تفریح را به خاطره ای ناخوشایند و تلخ مبدل نموده است.

اعتباری برای ساخت جاده نداریم

کارشناس مدیریت ساخت و توسعه راه ها در اداره راه و شهرسازی استان کرمان در مصاحبه با مهر بابیان اینکه 14 کیلومتر از محور دوم جاده کوهپایه باقی مانده است شرح داد که مطالعات لازم در این زمینه به طور کامل اجرا شده است اما مشکل اساسی میزان اعتبارات است.

در این زمینه موسی زاده اعتبارات در نظر گرفته شده را بسیار کم دانست و اضافه نمود: با این میزان کم اعتبارات نمی توان مناقصه پروژه را انجام داد.

در خاتمه موسی زاده بابیان مسائلی تکمیل این 14 کیلومتر و درواقع افتتاح کامل محور دوم جاده کوهپایه را در آینده نزدیک بعید دانست.

محمدرضا پور ابراهیمی، نماینده مردم کرمان در مجلس در مصاحبه با مهر گفت: استان کرمان منطقه ای خشک و بیابانی است و در اطراف شهر چند منطقه خوش آب وهوا ازجمله کوهپایه وجود دارد و به دلیل همین محدودیت در روزهای تعطیل شاهد تردد فراوان در این جاده ها هستیم.

وی با اشاره به بروز سوانح دل خراش در این جاده گفت: متأسفانه جاده کرمان به کوهپایه دارای نقاط حادثه خیز متعددی است و به همین دلیل تا به امروز حوادث فراوانی در این محور روی داده است.

هویت کوهپایه باید حفظ گردد

نماینده مردم کرمان با اشاره به اینکه احداث جاده کرمان به کوهپایه از سال ها قبل کلید خورده بود اما به دلیل کمبود اعتبار متوقف شده است گفت: کار در این محور به کندی پیش می رود و باید در این خصوص چاره اندیشی و پیگیری گردد.

وی کوهپایه را ازجمله مناطق مستعد گردشگری در استان دانست که می تواند درزمینهٔ توسعه صنعت جذب گردشگر و ایجاد درآمد برای مردم بومی بسیار تأثیرگذار باشد.

وی بر حفط هویت بومی و ساختار روستایی منطقه تاکید نمود و اضافه نمود: باید در زمینه کاربری اراضی و ساخت و سازها و ویلا سازیهای نظارت بیشتری انجام گردد.

محمد خدابنده، کارشناس عمران شهری و روستا در مصاحبه با مهر گفت: جاده یکی از مسائل اصلی مردم کوهپایه است بطوریکه ده ها دهستان و روستایی که در این جهت وجود دارد تنها با یک جاده بسیار قدیمی به هم وصل هستند که از کمترین استانداردهای حمل ونقل نیز برخوردار نیست.

وی اضافه نمود: بافت کوهپایه در سال های اخیر به شدت متحول شده و مسئولان هم تنها بیننده بوده اند بیشتر باغ ها و خانه های کوهپایه به ویلا تبدیل شده است و کشاورزی هرروز در این منطقه کمرنگ تر می گردد.

خدابنده اضافه نمود: هیچ نظارت دقیقی هم برساخت و سازها انجام نشده است بطوریکه وقتی وارد کوهپایه کرمان می شویم مجموعه ای از معماری های در هم و بی ربط به بافت تاریخی منطقه و بافت روستایی وجود دارد که بعضاً این توسعه ساخت وسازها به تغییر کاربری های غیرمجاز و حتی زمین خواری و کوه خواری نیز تبدیل شده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر هیچ زیرساختی برای گردشگری در منطقه ایجاد نشده و مجتمع هایی که به صورت جسته وگریخته احداث شده عموماً محدود و یا نیمه تمام رهاشده اند و نتوانسته اند نقش خود را در این خصوص به خوبی ایفا نمایند.

با توجه به تردد قابل توجه در این محور، امید است مسئولین ذی ربط حساسیت بیشتری نسبت به موضوع و پیگیری مسئله و حل موانع داشته باشند و در جهت رفاه حال همشهریان کرمانی و کاهش حوادث جاده ای در این جهت پرتردد کرمان که به یکی از معدود مکان های تفریحی کرمان منتهی می گردد کوشش بیشتری را مبذول دارند و اسباب راحتی و آرامش خاطر مردم را فراهم نموده و از وقوع حوادث و خاطرات تلخ و ناگوار در این محور جلوگیری نمایند.

انتظار می رود مسئولین بتوانند با در نظر داشتن اهمیت جاده کوهپایه در اقتصاد کرمان و ظرفیت های بالقوه این محور برای سرمایه گذاری در جهت انجام طرح ها و پروژه های گسترده گام های بلندی در حوزه گردشگری بردارند.

درواقع می توان با ایجاد گروه های فکر و استفاده از کارشناسان مرتبط و خبره در این زمینه و ایجاد اعتبارات لازم، مکان های تفریحی، سالن های ورزشی و چندمنظوره، رستوران ها و کافی شاپ ها و... در این جهت ایجاد کرد که علاوه بر گسترش شهرسازی و آبادانی استان کرمان به طورقطع رضایت خاطر گردشگران را نیز فراهم می آورد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 725

به "باغ ها خشک و ویلاها سبز می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باغ ها خشک و ویلاها سبز می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید