با سپر فارسی آشنا شوید

به گزارش استدیو مرینا، این گیاه زیبا و کمیاب به خاطر داشتن شاخساری متالیک و به رنگ رنگین کمان، بسیار محبوب شده. برگ های براق آن، همان چیزی است که خانه تان کم دارد!

با سپر فارسی آشنا شوید

سپر فارسی می تواند در تمام طول سال گل داشته باشد، البته به شرطی که شرایط مناسبی برایش فراهم کنبد. البته بهتر است به محض ظهور گل ها، آنها را از گیاه جدا کنید تا از دراز و بد شکل شدن شاخسار آن جلوگیری کنید. اگر بتوانید گیاه را اندکی هرس کنید هم که چه بهتر!

این گیاه احتیاجهای پیچیده و سختی ندارد، اما باید حواستان به هرس به موقع و به مقدار آن باشد تا از ریخت نیافتاد. این گیاه در زادگاهش به ارتفاعی در حدود 120 سانتی متر هم درمی آید.

شرایط رشد

- نور

سپر فارسی در شرایط آفتاب لکه دار تا آفتاب کامل رشد می نماید. مقدار آفتاب مورد احتیاج گیاه به عرض جغرافیایی منطقه شما و شدت آفتاب بستگی دارد. شاخسار گیاهانی که در معرض آفتاب بیش از حد قرار می گیرند، رنگ خاص خود را از دست می دهند. پس اگر بعد از گذشت مدتی از نگهداری گیاه احساس کردید شاخسار آن بی رنگ شده است، گیاه را به مکانی با سایه بیشتر و یا نور ضعیف تر منتقل کنید.

- آبیاری

سپر فارسی در تمام طول سال به خاکی مرطوب احتیاج دارد، پس گیاه را به طور مرتب آبیاری کنید، اما از آبیاری بیش از حد آن هم پرهیز کنید. قبل از آبیاری مطمئن شوید سوراخ های زهکش گلدان باز و به مقدار کافی هستند. اگر سوراخ ها ناکافی بودند، به وسیله میخ، دریل یا هر شئ دیگری، تعدادی سوراخ به کف گلدان اضافه کنید تا آب اضافی در خاک نماند و باعث پوسیدگی ریشه گیاه نشود. هرگز اجازه ندهید خاک گیاه تان برای مدت طولانی خیس بماند.

- خاک

خاکی غنی، با پایه پیت و با زهکشی خوب، خاکی مناسب برای پرورش سپر فارسی است.

- کود دهی

گیاه را در طول فصل رشد با کودهای مایع ضعیفی که حاوی تمامی عناصر مورد احتیاج گیاه هستند، کود دهی کنید.

تکثیر

گیاه سپر فارسی را می توانید به وسیله کاشت دانه تکثیر کنید، اما احتمال موفقیت آمیز بودن تکثیر به این روش کم است. یک روش بهتر برای تکثیر گیاه قلمه ساقه است. قلمه ها را در زمان تعویض گلدان از گیاه ببرید. برای تکثیر گیاه به این روش، در ابتدای فصل رشد چند ساقه جوان از گیاه را به یاری تیغ یا چاقویی تیز و استریل از آن جدا کنید. قلمه ها را در هورمون ریشه زایی قرار دهید تا شانس موفقیت تان بالا برود. چند گلدان کوچک را پر از خاک مخصوص جوانه زنی کنید و سپس قلمه ها را در آن بکارید. قلمه ها را در محیطی گرم و با رطوبت بالا قرار دهید. بعد از چند وقت رشد نو را در آنها مشاهده می کنید و این به معنی موفقیت آمیز بودن قلمه گیری است!

تعویض گلدان

سپر فارسی گیاهی نسبتا سریع رشد است و به صورت بوته ای چوبی و چند ساله درمی آید. اگر گیاه را در درون خانه کاشته اید، باید با هرس مرتب مقدار آن را در حدی قابل کنترل نگه دارید و از رشد بی رویه و شلخته گیاه جلوگیری کنید.

گلدان گیاهان جوان تر را، تا زمانی که گیاه به حداکثر رشد خود برسد، به صورت سالانه عوض کنید. بعد از این زمان تعویض گلدان را یک سال در میان انجام دهید. بهتر است در هنگام تعویض گلدان ریشه گیاه را هم هرس کنید، این به کوچک ماندن مقدار گیاه یاری شایانی می نماید. اگر درمورد هرس ریشه گیاه تجربه ای ندارید، ابتدا به خوبی راجع به آن مطالعه کنید و سپس اقدام به هرس کنید.

اگر گیاه تان آغاز به دراز و بدشکل شدن کرد، از آن قلمه تهیه کنید و بقیه گیاه را هم به شدت هرس کنید.

برای تعویض گلدان گیاه به کف و دیواره های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید و گیاه را به آرامی از آن خارج کنید. گلدانی تنها یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید، گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید.

منبع: فوت و فن / thespruce.com
انتشار: 18 مرداد 1401 بروزرسانی: 18 مرداد 1401 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 2073

به "با سپر فارسی آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با سپر فارسی آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید