تهدید جان مسافران در یکی از زیباترین جاده های کشور
به گزارش استدیو مرینا، هرساله به علت عدم وجود جاده های ایمن و مناسب شاهد مرگ ومیرهای زیادی هستیم حادثه ای که در مسیرهای کوهستانی با ریزش سنگ بر روی ماشین ها رخ می دهد، بسیار ناراحت کننده و دلخراش است .
مطمئنا هر مسافری که با خودرو خود یا مسافربری قصد سفر به شمال را دارد، تنها به خاطرات زیبای سفر فکر می کند نه اتفاقات ناگوار اما متاسفانه یکی از خطرات جاده های کوهستانی منتهی به مازندران ریزش سنگ از کوه است که می تواند برای هر کسی رخ دهد.
به گزارش خبرنگاران، جاده هراز مهم ترین جاده تهران-مازندران است که از دره رود هراز می گذرد و نزدیک ترین راه اصلی به قله دماوند است. این جاده یکی از زیباترین و تاریخی ترین جاده های جهان است که به انتخاب مردم ایران در سال 89 زیباترین جاده ایران انتخاب شده است.
جاده هراز؛ یکی از 4 راستا دسترسی تهران به نوار ساحلی دریای خزر و البته کوتاه ترین راستا است که در کنار ویژگی هایی چون کوتاهی و جذابیت های گردشگری بسیار، با مخاطرات گاه به گاه ریزش سنگ و کوه در طول سال و ریزش بهمن در فصل زمستان روبرو است و حوادث تلخی را برای مسافران عبوری رقم می زند، گرچه مسئولان مازندرانی از چهاربانده کردن این جاده قدیمی و برطرف تمام مخاطرات آن تا طی چند سال آینده خبر می دهند .
تغییرات آب و هوایی اثر مستقیم با ریزش سنگ از کوه دارد
علیرضا قدمی رییس پلیس راه مازندران در گفت وگوبا خبرنگاران، با اشاره به اینکه در تمامی جاده های کوهستانی این استان امکان ریزش سنگ وجود دارد، اظهار کرد: جاده هراز، کندوان و گاهی اوقات سوادکوه در هنگام بارش باران و برف سقوط ریزش سنگ افزایش پیدا می کند.
وی با بیان اینکه تغییرات آب و هوایی اثر مستقیم با ریزش سنگ از کوه دارد، شرح داد: فروردین 98 به دلیل شدت بارندگی در جاده های کوهستانی و پایین دست و جاری شدن سیل ریزش کوه در محورهای مواصلاتی رخ داد که البته این اتفاق سالهاست که تکرار می شود.
رییس پلیس راه مازندران با اشاره به اینکه ریزش سنگ از کوه که حوادثی را به دنبال داشته باشد از دسته حوادث طبیعی است، گفت: همکاران پلیس راه بلافاصله مانند دیگر اتفاقات جاده ای در محل حضور پیدا می کنند و اقدامات لازم چون بررسی محل و انتقال مصدوم و پاکسازی راه و اعلام به دستگاه های دیگر در صورت نیازانجام می شود .
ساختن گالری مانع ریزش سنگ و خسارت احتمالی می شود
قدمی اضافه نمود: پس از ریزش سنگ از کوه اگر باعث انسداد راستا شود گره ترافیکی را به دنبال دارد و حتی ممکن است اتفاقات دیگری را رقم بزند و به همین دلیل سریعا همکاران راهنمایی اقدامات لازم را جهت بازگشایی راستا انجام می دهند .
رییس پلیس راه مازندران با بیان اینکه در قسمت هایی از راستاهای کوهستانی که حادثه خیز هستند، می توان اقدامات پیشگیرانه را انجام داد، بیان نمود: ایجاد تونل در نقاط حادثه خیز، تزریق بتن و نصب فنس های فولادی، ساختن گالری یا شبه تونل که نوعی سرپناه محسوب می شود؛ می تواند مانع ریزش و خسارت احتمالی شود.
قدمی ادامه داد: مردم هم با عدم توقف در قسمت هایی از راستاکه احتمال ریزش وجود دارد و پرهیز از بوق زدن در داخل تونل ها می توانند کمک کنند تا حوادث به حداقل خود برسد.
وی یادآورشد: مردم از سفرهای غیرضروری خصوصا هنگامی که ارتفاعات با بارش باران و طوفان همراه است جهت جلوگیری از بروز حادثه، پرهیز کنند تا شاهد اتفاقات ناگوار نباشیم .
احداث گالری تنها راه ایمن سازی مناطق پرخطر
علی رمضان زاده جانشین پلیس راه مازندران در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه پدیده ریزش سنگ از کوه از زمان احداث جاده وجود داشته که گاهی اوقات انعکاس وسیع و زمانی هم نه به آن شدت بلکه فقط خانواده متوفی از موضوع اطلاع پیدا می کنند، اظهار کرد: قطعا تهدیداتی در جاده کوهستانی وجود دارد و نمی توان با یک جاده کویری وجاده جلگه ای مقایسه کرد.
وی با بیان اینکه بعضی از مکان هایی که مستعد ریزش سنگ است، پلیس در جریان بوده و آنها را منعکس کرده است، شرح داد: طی این سالها بخشی از راستاها را اداره راهداری و وزارت راه برطرف کردند به طور مثال گالری پیچ شیطان که همین نقطه در سالهای دور و اخیر ریزش سنگ زیاد وجود داشت که متاسفانه منجر به فوت هموطنان زیادی شده بود.
جانشین پلیس راه مازندران با اشاره به اینکه درسال های اخیرگالری های بتنی خیلی مستحکم احداث شده است، گفت: حادثه دلخراشی که برای اتوبوس بابلسر رخ داد و بسکمک ازهمشهریان ما به پایین سقوط کرده بودند، در پی انعکاس خبری آن احداث گالری رخ داد و در حال حاضر آن منطقه از تهدید خارج شده است .
کل طول محور هراز مستعد حادثه است
رمضان زاده با بیان اینکه کل طول محور هراز مستعد حادثه است، اضافه نمود: اخیرا در راستا مناطق پرخطر مانند ابتهاج و تکاوران شناسایی شد و علت انسداد در روزهای اخیر به جهت تراشه زدن بود تا پس از تامین اعتباربا احداث گالری ضریب ایمنی را بالاتر ببرد و پلیس پیگیری خود را دنبال کرده و امیدوار است که راهداری هم پیگیری بیشتری انجام دهد.
وی با اعتقاد بر اینکه احداث گالری تنها راه و مطمئن ترین راه ایمن سازی راستا های خطرناک است، گفت: یک دوره کوهنورادان با رهاسازی سنگ های معلق که شل بودند خواستند ایمن سازی انجام دهند که متاسفانه پس از رهاسازی به سنگ هایی که محکم بودند، برخورد کرد و بعدها باعث ریزش همان سنگ ها شد.
منابع طبیعی مقصر نیست
جانشین پلیس راه مازندران با اشاره به اینکه در خصوص ریزش سنگ از کوه گاهی اوقات منابع طبیعی رو مقصراعلام می کنند، بیان نمود: منابع طبیعی نه راهساز است و نه اینکه واقعا این استعداد را دارد که بتواند ایمن سازی کند و آن سنگ های معلق را راهاسازی کند بلکه اداره کل راهداری و وزارت راه بخاطر حفظ جان مردم ضرورت را بیشتر احساس و نسبت به ایمن سازی آن اقدام کنند.
رمضان زاده با بیان اینکه تغییرات آب و هوایی نقش تاثیر گذاری در ریزش سنگ ایفا می کند، اضافه نمود: زمانی که آب به درز و فضای متخلل سنگ نفوذ می کند با انبساط و انقباض ایجاد شده باعث ترکیدن سنگ ورها شدن آن می شود.
وی گفت: گاهی اوقات هم ریزش و رانش سنگ ناشی از تردد حیوانات وحشی آن منطقه و همچنین زمین لرزه های بسیار خفیف یا شدید و سیلاب ها و باران هایی که گل ها رابا خود شسته و می برد باعث ریزش سنگ شده است.
گزارش از: زینب تذکاری، خبرنگار خبرنگاران، منطقه مازندران
منبع: خبرگزاری ایسنا