خبرنگاران شروع فصل زایش حیات وحش در پارک ملی گلستان

به گزارش استدیو مرینا، گنبدکاووس - خبرنگاران - فصل زایش حیات وحش پارک ملی گلستان با مشاهده زایمان گونه های جانوری قوچ، میش، کل و بز وحشی در مناطق گوناگون این ذخیره گاه زیست کره شروع شد.

خبرنگاران شروع فصل زایش حیات وحش در پارک ملی گلستان

رییس پارک ملی گلستان روز پنجشنبه با اعلام این خبر به خبرنگاران گفت: بیش از هفت هزار راس انواع گونه های علفخوار قوچ، میش، کَل و بز، آهو، مرال و شوکا در این پارک زیست می نمایند که بر اساس پیش بینی با توجه به اقدامات حفاظتی محیط بانان، مشارکت جوامع محلی و حمایت سازمانی سال جاری جمعیت این گونه ها به بیش از 9 هزار راس می رسد.

مهدی تیموری اضافه کرد: در پارک ملی گلستان با وجود بارش برف اواخر اسفند پارسال و اوایل فروردین سال جاری و اقدامات اجرا شده برای بازسازی و بازسازی چشمه ها و منابع آبی، علوفه به مقدار کافی برای تغذیه جانوران در این پارک وجود دارد.

وی گفت: افزایش مشارکت مردم در حفاظت از حیات وحش، آموزش و فرهنگ سازی برای جلوگیری از شکار غیرمجاز، نقش مهمی در پایداری جمعیت گونه های ارزشمند جانوری در زیستگاه های کشور به ویژه پارک ملی گلستان دارد.

زایش حیات وحش همه ساله در این پارک از نیمه دوم فروردین شروع می گردد و تا اواخر اردیبهشت ادامه دارد.

پارک ملی گلستان به عنوان یکی از ذخیره گاه های زیست کره ثبت شده در میراث جهانی 1350 گونه گیاهی و 302 گونه جانوری از جمله نیمی از گونه های پستانداران ایران را در بیش از 92 هزار هکتار گستره جای داده است.

این پارک از بهترین زیستگاه های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز بوده و بویژه بخاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.

پارک ملی گلستان دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده این پارک دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.

گلستان در سال 1354 نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از 50 ذخیره گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود 34 درصد آن در خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در سرزمین استان سمنان واقع شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 15 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 15 اردیبهشت 1400 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 1552

به "خبرنگاران شروع فصل زایش حیات وحش در پارک ملی گلستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران شروع فصل زایش حیات وحش در پارک ملی گلستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید