ساحل سورو در تلاطم نوسانات ارزی
به گزارش استدیو مرینا، کاظم گلخنی - خبرنگار: ساحل سورو مهم ترین تفرجگاه ساحلی غرب شهر بندرعباس است.

این ساحل زیبا با طرح های در حال ساخت گردشگری نظیر آکواریوم دریایی، اقامتگاه بوم گردی، پلاژهای ساحلی و فضای سبز آخرین بخش ساحل عمومی شهر است که با وجود اخطار کارشناسان محیط زیست برای عدم ورود فاضلاب به دریا، جلوگیری از ورود خودرو و آثار مخرب تعمیرات لنج ها هنوز ساماندهی نشده و مخاطرات زیست محیطی فروانی برای آبزیان و پرندگان ایجاد نموده است.
- مسائل ساحل سورو
فهیمه کهوری، از فعالان محیط زیست بندرعباس، به خبرنگاران می گوید: مشکل ساحل سورو فقط حضور خودرو شهروندان نیست. آلودگی ناشی از حضور غیرقانونی و تعمیرات لنج های صیادی، پساب آب شیرین کن ها و پساب های صنعتی است که متأسفانه محیط زیست ساحل غربی بندرعباس را تهدید می نماید. کهوری می گوید بیش از 60 گونه پرنده در ساحل غربی و شرقی شهر زندگی می نمایند و اولین عامل نابودی زیستگاه پرندگان حضور خودروهای شخصی در ساحل است.
کهوری که مدت هاست با سمن های محیط زیستی استان همکاری دارد، بیان می نماید: بر اساس یک طرح پایشی 80 درصد زباله های این ساحل از جنس پلاستیک هستند و بیشتر این پلاستیک ها از نوع کیسه هستند. متاسفانه این کیسه های پلاستیکی توسط موجودات دریایی خورده، تبدیل به میکروپلاستیک و وارد چرخه غذایی مردم می شوند و سلامت شهروندان را به مخاطره می اندازند.
- وضعیت بحرانی زیست محیطی سورو
کهوری می افزاید: از میان 5 منطقه ای که مورد پایش قرار گرفتند منطقه سورو و ساحل ترمینال بحرانی ترین وضعیت را دارند، به خصوص زندگی مردم سورو که معاش و روزی شان با دریا گره خورده است. به گفته وی مصرف پلاستیک را باید کاهش داد یا استفاده چندباره یا بازیافت را به عنوان راهکار اعمال کرد.
در اواسط دهه 80 شمسی شهرداری بندرعباس با عقب راندن همه ادارات و مراکز نظامی، نوار ساحلی طولانی از شرق تا غرب بندرعباس برای استفاده عموم و گردشگران ایجاد کرد که به اعتقاد کارشناسان این طرح بزرگ مهم ترین اقدام اثرگذار شهرداری بندرعباس برای شهروندان بوده است. طی یک دهه اخیر در این نوار ساحلی خدمات مختلفی از پلاژها، پارک ها و زمین ورزشی ایجاد شده است؛ با این حال در بخش غربی ساحل شهر حوالی محله سورو، نواقصی وجود دارد که بخشی از آن به گفته این فعال محیط زیستی مربوط به شهروندان است که باید برای حفظ محیط زیست ساحل از ریختن زباله یا آوردن خودرو شخصی به ساحل جلوگیری نمایند.
- معابر ساحلی کم نور
البته مشکل فقط مسائل محیط زیستی نیست. رحیمه مهرپرور، از شهروندان بندرعباس، به خبرنگاران می گوید: مردم در این هوای گرم دوست دارند شبانه برای گذرندان اوقات فراغت راهی ساحل شوند ولی در ساحل سورو روشنایی معابر کم است و به جز نور چراغ خودروها و پارک حاشیه ساحل روشنایی دیگری در این منطقه دیده نمی گردد. وی در ادامه می افزاید: مدت هاست فاضلاب وارد ساحل شهر می گردد اما هیچ اقدامی برای جلوگیری از ورود فاضلاب نشده است و مردم مایل به شنا کردن در ساحل سورو نیستند. مهرپرور ادامه می دهد: منع ورود خودرو به ساحل طرح خوبی است اما وقتی در آن منطقه پارکینگ وجود ندارد تکلیف مردم چیست؟
- قانونی برای منع ورود خودرو
در همین رابطه فیصل دانش، رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس، به خبرنگاران می گوید: قانونی مبنی بر منع ورود خودرو به ساحل وجود ندارد و فقط به وسیله کمیسیون خدمات شهری برای حفاظت از ساحل و دریا این پیشنهاد شده است، دانش می افزاید: اگر قرار گردد خودرو به ساحل ورود نکند باید پارکینگ مناسبی ایجاد گردد. در این زمینه طرحی به شهرداری ارائه شده و قرار است شهرداری منطقه 3 پارکینگ مورد نظر را احداث کند.
رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس بیان می نماید: بهتر است ورود خودرو به ساحل سورو کنترل گردد اما به این معنی نیست که ورود خودرو به طور کامل ممنوع گردد چون برای مثال صیادان محلی برای تردد قایق احتیاج به استفاده از وسیله نقلیه دارند. یکی از معضلات به گفته وی نبود فضای پارک مناسب خودرو برای ساکنان منطقه است که این مشکل باید رفع گردد.
- اقدامات کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان
اواخر سال گذشته فریدون همتی در نشست کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان خواهان زیباسازی و ساماندهی ساحل شهر، ایجاد پارکینگ شناورهای شخصی، ایجاد برجی به عنوان نماد شهر بندرعباس در حوضچه استانداری قدیم و توسعه ساحل سورو شد. وی گفت: این طرح ها با مشارکت بخش خصوصی، شهرداری و حمایت استانداری ساخته می گردد. فاضلاب شهر بندرعباس برای تصفیه به بخش خصوصی واگذار شده و نیمه سال آینده جلوی ورود فاضلاب به دریا گرفته می گردد.
در همان نشست عباس امینی زاده شهردار بندرعباس هم اعلام کرد: ساخت کمپ اسکان مهمانان نوروزی به مساحت 6 هکتار و پارک لنج ها در ضلع شرقی پارک ولایت به زودی بهره برداری می گردد. وی اضافه نمود: خانه های بوم گردی در ساحل سورو و ساخت نخستین آکواریوم نیمه روباز کشور در بندرعباس شروع شده است. چند هفته قبل از این که طرح عدم ورود به خودرو به ساحل سورو توسط شهرداری اعلام گردد.
اسماعیل موحدی، معاون خدمات شهری، در جلسه شورای اسلامی شهر اظهار کرد: یکی از دغدغه های مهم شهر برای ما ساحل سورو است. وی افزد: با کارشناسی های اجرا شده به این نتیجه رسیدیم بستن کلی ساحل سورو آسیب های دیگر از جمله حذف گردشگر را در پی خواهد داشت و بستن راستا و ایجاد یک راستا ورود و خروج با سنگ مالن در عرض 6 تا 7 متر را در دستور کار قرار دادیم.
وی ادامه داد: همچنین طرح بوم گردی نیز در محله سورو اجرا شده است. و حالا با گذشت 6 ماه وعده های مسئولان هنوز اجرایی نشده است. فاضلاب وارد دریا می گردد، خودروها وارد ساحل می شوند، طرح های گردشگری نیمه کاره مانده اند و شهروندان منطقه از نبود پارکینگ و دیگر امکانات گلایه دارند. در همین رابطه عبدالحسین رضوانی، مدیر روابط عمومی شهرداری بندرعباس، در پاسخ به این سوال که کدام یک از طرح های ساحلی شهر اجرا شده، به خبرنگاران می گوید: تقریباً تمام وعده های داده شده از طرف شهرداری در حال اجرا است.
- بهسازی ساحل سورو
رضوانی می افزاید: در اواخر سال گذشته بهسازی ساحل سورو طراحی و زمینی برای اجرای کمپ مسافران نوروزی و فضا برای پارکینگ شناورهای شخصی در نظر گرفته شد ولی با توجه به نوسانات ارزی و کاهش درآمدهای قانونی شهرداری، سرعت اجرا با کندی روبرو شد. وی با بیان این که طرح ها به آن سرعتی که می خواستیم پیش نرفت، درباره آکواریوم بیان می نماید: این جاذبه گردشگری در مراحل پایانی تکمیل شدن قرار گرفته است اما احتیاج به همکاری دیگرادارات داریم تا زودتر به بهره برداری برسد و به جاذبه های گردشگری بندرعباس اضافه گردد.
مدیر روابط عمومی شهرداری بندرعباس می افزاید: درباره ممانعت از ورود خودرو نیز طرحی از ابتدای سال با بستن راستاهای ساحل سورو اجرا شد ولی متاسفانه با مقاومت گردشگران و تعدادی از اهالی محله روبه رو شدیم تا جایی که منجر به وارد آمدن خسارت به شهرداری شد. رضوانی اضافه نمود: برای احداث پارگینک خودرویی در ساحل سورو شهرداری 4 نقطه را در نظر گرفته و جانمایی اجرا شده است. هم اکنون در حال مذاکره برای خرید زمین هستیم تا در صورت موافقت پارکینگ خودرویی ساحل سورو احداث گردد.
- سندی که شاید گره گشا باشد
چند روز پیش استاندار هرمزگان در نشستی اعلام کرد: 7 میلیارد تومان از محل بودجه دارایی ثابت و سرمایه ای سازمان بنادر و دریانوردی برای تدوین سند تدقیق مطالعات یکپارچه مناطق ساحلی استان هرمزگان (ICZM) هزینه شده است که از این اقدام سازمان بنادر و دریانوردی صمیمانه تشکر می کنم. فریدون همتی اضافه نمود: این سند یکی از اسناد توسعه ای مهم برای نواحی ساحلی و کرانه های خلیج فارس و دریای عمان است. با تصویب این سند شناسایی و اولویت بندی مسائل مناطق ساحلی وخلأ در تصمیم گیری ها، مرتفع می گردد و تصویر روشنی با هدف جلوگیری از تخریب مناطق ساحلی و شناسایی ظرفیت های طبیعی این مناطق پیش روی مدیران و تصمیم گیران قرار خواهد گرفت.
منبع: همشهری آنلاین