صنایع دستی و سوغاتی های لرستان

به گزارش استدیو مرینا، جاجیم بافی لرستان

جاجیم بافی، از صنایعی است که در بیشتر روستاهای ایران دنبال می شده؛ این جاجیم ها از نظر ترکیب رنگ، نقوش و طرح از یکدیگر متمایزند. در این میان، جاجیم لرستان، هنر دست زنان عشایر، شهرت بسیاری دارد. تولیدکنندگان جاجیم نخ های به دست آمده از پشم گوسفند را با رنگ طبیعی رنگ آمیزی نموده و با طرح های شونه، دنو موشی، شیروز، گلی، هچه و غیره جاجیم های بی بدیلی می بافند. جاجیم لرستان جزو آن سوغاتی های پرطرفداری است که به خانه های بسیاری راه یافته.

صنایع دستی و سوغاتی های لرستان

گیوه لرستان

مشهورترین سوغاتی و صنایع دستی لرستان، گیوه است. پاپوش مردم لرستان در گذشته گیوه بود. سبکی، راحتی و دوام بالا از ویژگی های اصلی گیوه های لرستان است. این گیوه ها را با نخ ابریشم یا نخ قالی می دوزند و ضایعات چرمی را نیز در ساخت گیوه ها به کار می برند.

ورشو

صنایع دستی ورشو مربوط به دیار بروجرد است. ورشو نام فلزی سفیدرنگ است. از ترکیب چند فلز دیگر مثل نیکل، روی و مس صنایع دوستی ورشو فراوری ک می گردد. مردم لرستان در صنعت ورشوسازی، قاشق، چنگال، سماور و قندان فراوری می نمایند. ورشوسازی قدمت به طول دو قرن دارد و شاخص ترین صنایع دستی لرستان به شمار می رود.

نمدمالی لرستان

پوشش سنتی مردم لرستان شامل کلاه نمدی، گیوه و لباس های مخصوص نمدی است. صنایع دستی نمد از دیرباز در لرستان رواج داشته و شامل لباس ، کلاه و زیراندازهای نمدی است. در سفر به لرستان می توانید از صنایع دستی نمد به یادگار ببرید. این صنعت را به این جهت نمدمالی گویند که از ریسیدن پشم به دست نمی آید؛ بلکه با مرطوب کردن پشم و ایجاد فشار بر روی آن فراوری می گردد.

حصیر بافی لرستان

حصیر بافی در نقاط مختلف کشورمان به خصوص نقاط جنوبی رواج دارد. این هنر در لرستان نیز از گذشته های دور دنبال می شد. در سفر به لرستان، می توانید صنایع دستی حصیر لرستان از جمله انواع سبدها، ظروف و زیرانداز به یادگار ببرید. حصیرهای بروجرد معروفند. نی های موردنیاز حصیرهای بروجرد از دشت خوزستان آورده می گردد.

خوردنی های لرستان

روغن حیوانی لرستان

لرستان به دلیل رواج دامداری روغن حیوانی های مرغوبی دارد. برای خرید روغن حیوانی لرستان راهی شهرستان دلفان لرستان شوید. روغن حیوانی این شهرستان از دام عشایر تهیه می گردد و بسیار مرغوب است.

عسل طبیعی لرستان

دیگر محصولی که طبیعی و مرغوب آن را می توانید در لرستان تهیه کنید عسل است. زنبورداری یکی از شغل های استان لرستان است. البته با خوردن عسل های لرستان طعم دیگر از عسل را تجربه خواهید کرد. عسل کوهستانی و طبیعی لرستان علاوه بر طعم خوبش، فواید و خواص دارویی بی شماری دارد.

شیرینی های لرستان

شیرینی های خوشمزه لرستان پیشنهادی مقرون به صرفه برای سوغاتی است. از جمله این شیرینی ها می توان به شیرینی آردی و شیرینی کاک اشاره نمود. از دیگر انواع شیرینی های خوشمزه ارده شیره، حلوا شکری، حلوا ارده، حلوا مغزی و غیره است.

کلوچه های معروف بروجرد

طعم کلوچه های بروجرد که از آرد گندم، مغز بادام و روغن حیوانی درست می گردد، بی نظیر است. در بیشتر قنادی های لرستان و خرم آباد این کلوچه را می توانید تهیه کنید. این کلوچه ها برای خرید سوغاتی نیز پیشنهادی ویژه هستند.

ترخینه

مردم لرستان برای تهیه ترخینه، بلغور گندم و جو را در دوغ می پزند از ترکیب به دست آمده خمیری درست نموده و آن را به شکل گلوله در می آورند. سپس زیر آفتاب خشک می نمایند تا در هنگام پخت راحت باشند. می توانید تکه های ترخینه را بخرید و در خانه با حبوبات و سبزی های معطر مخلوط کنید و آش لذیذی تهیه کنید.

پیشنهاد تور

برای بازدید و حمایت از هنر بومی لرستان همسفر تور لرستان خبرنگاران شوید. پیش از آن تصاویری از آبشار بیشه را در فیلم: آبشار بیشه لرستان ببینید.

منبع: دالاهو
انتشار: 15 فروردین 1400 بروزرسانی: 15 فروردین 1400 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 1496

به "صنایع دستی و سوغاتی های لرستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنایع دستی و سوغاتی های لرستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید