مقایسه دوربین گلکسی S20 فن ادیشن با آیفون 12

به گزارش استدیو مرینا، در این مطلب به مقایسه دوربین گلکسی S20 فن ادیشن با آیفون 12 می پردازیم تا ببینیم عملکرد پرچم دارهای مقرون به صرفه دو رقیب دیرینه یعنی سامسونگ و اپل در عکاسی چگونه است.

مقایسه دوربین گلکسی S20 فن ادیشن با آیفون 12

در بازار فعلی گوشی های هوشمند، قیمت پرچم دارها بسیار افزایش یافته، طوری که هرکسی توان خرید این گوشی ها را ندارد. اما شرکت های عظیم نظیر سامسونگ و اپل، در کنار گوشی های قدرتمند خود، یک یا دو گوشی دیگر موسوم به پرچم دار مقرون به صرفه هم رونمایی می نمایند که در واقع اصلی ترین قابلیت های یک پرچم دار در آن ها وجود دارد منتها به خاطر بهره مند نبودن از یک سری ویژگی نه چندان مهم و ضروری، قیمت مناسب تری دارند.

گلکسی S20 فن ادیشن و آیفون 12 هم دقیقا همین نقش را برای سامسونگ و اپل ایفا می نمایند. محصولاتی که قدرت یک پرچم دار را در ظاهری شبیه به گوشی های معمولی دارند. البته آیفون 12 به جز یک دوربین تله فوتو، تفاوت چندانی از لحاظ ظاهری با دو مدل پرو ندارد منتها گلکسی S20 فن ادیشن به نسبت پرچم دارهای سری S20 به شکل محسوسی متفاوت است.

این دو گوشی به خاطر قابلیت های عالی در کنار قیمت مناسبی که دارند، توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب نموده اند. آیفون 12 به خاطر پشتیبانی از اینترنت 5G، پردازنده جدید و قدرتمند A14 و ظاهری زیبا، گلکسی S20 فن ادیشن هم به خاطر ارائه قابلیت های پرچم داران سری S20 با قیمت کمتر. بنابراین تصمیم گرفتیم این دو محصول را در بخش دوربین با یکدیگر مقایسه کنیم تا ببینیم عملکرد کدام شرکت در طراحی یک پرچم دار مقرون به صرفه بهتر بوده؛ اپل یا سامسونگ؟

نکته: در این تست، دوربین گلکسی S20 فن ادیشن و آیفون 12 در فیلم برداری آنالیز نمی شود. بنابراین نتیجه این آنالیز فقط بیانگر توانایی دو گوشی در عکاسی است و نمی توان آن را به فیلم برداری هم تعمیم داد. همچنین گلکسی S20 فن ادیشن استفاده شده در این مقایسه، از پردازنده اگزینوس 990 بهره می برد. اگرچه یک سری تفاوت جزئی در پردازش سیگنال های تصویر بین این مدل و مدل مجهز به پردازنده اسنپدراگون 865 وجود دارد اما به طور کلی، کیفیت تصاویر بسیار مشابه است.

گلکسی S20 فن ادیشن درست مانند گلکسی S20، از سه دوربین روی پنل پشتی خود بهره می برد که شامل دوربین اصلی، فوق عریض و تله فوتو می شوند. تنها تفاوت سخت افزاری دوربین های S20 و مدل فن ادیشن، اندازه سنسور لنز تله فوتو است که در پرچم دار اصلی 64 مگاپیکسلی است و در مدل فن ادیشن، 8 مگاپیکسلی.

در طرف مقابل اما آیفون 12 قرار گرفته است که از دو دوربین اصلی و فوق عریض 12 مگاپیکسلی بهره می برد اما خبری از لنز تله فوتو در آن نیست. بنابراین اولین رجحان مشهود نماینده سامسونگ به نسبت محصول اپل، تفاوت عملکرد آن ها در عظیم نمایی خواهد بود. اما آیفون 12 هم برای جبران این فقدان، از قابلیت فیلم برداری دالبی ویژن با سرعت 30 فریم بر ثانیه پشتیبانی می نماید که برای اولین بار شاهد حضور آن در یک گوشی هوشمند هستیم.

قبل از پیوستن به مقایسه دوربین گلکسی S20 فن ادیشن با آیفون 12 اما بهتر است نگاهی داشته باشیم به معینات فنی دوربین این دو محصول روی کاغذ تا ببینیم باید چه انتظاری از آن ها داشته باشیم.

  • مقایسه دوربین آیفون 12 و آیفون 12 پرو با آیفون 11 پرو
نام گوشیآیفون 12گلکسی S20 فن ادیشن
دوربین اصلی12 مگاپیکسلی - گشودگی دیافراگم f/1.6 - لنز 26 میلی متری - اندازه پیکسل 1.4 میکرومتر - لرزشگیر اپتیکال تصویر12 مگاپیکسلی - گشودگی دیافراگم f/1.8 - لنز 26 میلی متری - اندازه پیکسل 1.8 میکرومتر - لرزشگیر اپتیکال تصویر
دوربین فوق عریض12 مگاپیکسلی - گشودگی دیافراگم f/2.4 - لنز 13 میلی متری - زاویه 120 درجه ای12 مگاپیکسلی - گشودگی دیافراگم f/2.2 - لنز 13 میلی متری - اندازه پیکسل 1.12 میکرومتر - زاویه 123 درجه ای
دوربین تله فوتوندارد8 مگاپیکسلی - گشودگی دیافراگم f/2.4 - لنز 76 میلی متری - اندازه پیکسل 1.0 میکرومتر - قابلیت عظیم نمایی 3 برابری اپتیکال
کیفیت فیلم برداری4K با سرعت 24/30/60 فریم بر ثانیه - FHD با سرعت 30/60/120/240 فریم بر ثانیه - دالبی ویژن HDR با سرعت 30 فریم بر ثانیه4K با سرعت 30/60 فریم بر ثانیه - FHD با سرعت 30/60 فریم بر ثانیه
دوربین سلفی12 مگاپیکسلی - گشودگی دیافراگم f/2.2 - لنز 23 میلی متری - در کنار حسگر سه بعدی جهت تشخیص چهره32 مگاپیکسلی - گشودگی دیافراگم f/2.2 - لنز 26 میلی متری
کیفیت فیلم برداری4K با سرعت 24/30/60 فریم بر ثانیه - FHD با سرعت 30/60/120 فریم بر ثانیه4K با سرعت 30/60 فریم بر ثانیه - FHD با سرعت 30/60 فریم بر ثانیه

مقایسه دوربین گلکسی S20 فن ادیشن با آیفون 12

کاربران از دوربین گوشی خود، اغلب برای عکاسی از غذا، سلفی و یا عکاسی به شکل تصادفی از چیزی که برایشان جالب است استفاده می نمایند. بعضی دیگر هم به عکاسی از محیط های زیبا، ساختمان ها و چیزهایی از این دست علاقه دارند. البته در این آنالیز، دو گوشی هم درون محیط خانه و هم بیرون از آن تست می شوند؛ بنابراین کاربر به نتیجه خوبی در رابطه با توانایی آن ها دست پیدا می نماید.

نور روز - تصویر اول

بیشترین استفاده کاربران حین عکاسی با گوشی هوشمند، از دوربین اصلی است. چون قدرتمندترین و بهترین سنسوری است که در هر گوشی تعبیه می شود. اما تفاوت بین دو گوشی پرچم دار معمولا به اندازه سنسورها و معینات سخت افزاری برنمی شود. بلکه به پردازش نرم افزاری و البته سلیقه هر کاربر بستگی دارد.

برای مثال در تصویر بالا، می بینیم که آیفون 12 با وجود حفظ جزئیات و ثبت تصویری زیبا، ترجیح داده رنگ ها را گرم نشان دهد. از طرفی تمایل نماینده شرکت کره ای، به سردتر نمایش دادن رنگ هاست. البته باز هم تصویری که آیفون به ثبت رساند کمی بیشتر به واقعیت نزدیک بود. اما از طرفی S20 فن ادیشن کمی در نمایش رنگ سبز اشباع داشت. با این حال همان طور که مشاهده می کنید، دو تصویر کاملا متفاوت با یکدیگر به ثبت رسیده اند و چون کیفیت در هردوی آن ها بالاست، بنابراین فقط سلیقه کاربر است که می تواند برنده را در این بخش معین کند.

نور روز - تصویر دوم

اما در تصویری از یک عمارت با رنگ بندی مختلف، تفاوت بین عملکرد دو گوشی بیشتر هم می شود. اما باز هم می بینیم که آیفون 12 توانسته به نسبت S20 فن ادیشن، در نمایش واقعی تر رنگ سبز عملکرد بهتری داشته باشد و تصویر واقعی تری را ثبت کند. این در حالی است که همچنان رنگ ها گرم تر به نمایش درآمده اند. از طرفی سطح جزئیات در نقاط تیره و گستره دینامیکی نیز در تصویر ثبت شده توسط نماینده اپل بیشتر است چرا که S20 ترجیح داده تصویر تیره تری را ثبت کند.

نور روز - دوربین فوق عریض

همان طور که مشاهده می کنید، تفاوت دو گوشی در دوربین فوق عریض هم دقیقا به همان اندازه دوربین اصلی مشهود است. با این حال نماینده سامسونگ با پوشش زاویه 123 درجه ای خود، تصویر عریض تری را به ثبت رساند. اما تمایل آیفون به ثبت تصویر گرم تر و همچنین سخت گیر نبودن در کنترل نقاط روشن است. این موضوع را می توان با توجه به نوری که آفتاب در بالای تصویر ایجاد نموده متوجه شد که در تصویر ثبت شده توسط گلکسی S20 فن ادیشن اصلا به نمایش درنیامد.

در واقع سطح HDR در S20 فن ادیشن به قدری بالا بوده که آسمان آبی به نظر می رسد و نقاط روشن تصویر تقریبا از بین رفته اند. این در حالی است که صحنه واقعی اصلا چیزی مانند این نبود. اگر تصویر را کراپ کنید، به خوبی متوجه از دست رفتن سطح جزئیات در تنه درخت و شاخ و برگ ها خواهید بود. اگرچه هر دو تصویر فوق العاده و بدون نقص نیستند، اما آیفون 12 توانسته تصویر واقعی تری را به ثبت برساند و همچنین به صورت کلی، سطح جزئیات اندکی در تصویر آیفون بالاتر است.. در حالی که تصویر ثبت شده توسط S20 فن ادیشن به خاطر زیباتر نشان دادن محیط، مناسب اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی است.

  • آیفون 12 5G در مقابل گلکسی اس 20 فن ادیشن؛ نبرد پرچم داران مقرون به صرفه

عکاسی در محیط خانه

از آنجایی که دوربین اصلی آیفون 12 از گشودگی دیافراگم بازتری برخوردار است، در محیط خانه که منبع نور طبیعی وجود ندارد، تصاویر روشن تر و باجزئیات تری ثبت می نماید. همچنین در نمایش رنگ ها هم دقت آیفون 12 با اختلاف زیادی بهتر از رقیب بود. به وضوح می توانید این تفاوت را در تصاویر بالا مشاهده کنید.

کاملا معین است که دو گوشی رویه متفاوتی را برای نمایش رنگ ها دارند. از این سو سامسونگ ترجیح داده نماینده اش در محیط خانه تصویر تیره تری را ثبت کند. اما به نظر می رسد اپل ترجیح داده هرآنچه که به شکل واقعی وجود دارد را با رنگ گرم تری به تصویر بکشد. به این موضوع، باید عملکرد خوب آیفون 12 در جذب نور را هم اضافه کنیم که در نهایت باعث می شود این محصول تقریبا در تمام مواقع در عکاسی در محیط خانه از گلکسی S20 فن ادیشن بهتر باشد.

البته یکی از مشکلاتی که آیفون چه در محیط خانه و چه بیرون از خانه با آن دست و پنجه نرم می نماید، بیش از حد گرم نشان دادن رنگ هاست. با این اوصاف در این تصویر آیفون به خوبی توانست کمبود نور را با این تکنیک جبران کند و تصویر روشن و زیبایی به ثبت برساند. همچنین در نمایش جزئیات هم نماینده اپل بهتر عمل می نماید که البته برای متوجه شدن این موضع باید کمی روی تصاویر زوم کنید.

عکاسی در حالت پرتره

عکاسی محاسباتی مدت زمان زیادی است که وارد گوشی های هوشمند شده. از بهبود کیفیت تصاویر پرتره ثبت شده توسط دوربین پشت و یا جلو گرفته تا عکاسی در نور شب، ترکیب قدرت سخت افزار و نرم افزار نتیجه فوق العاده ای داشته و توانسته کیفیت تصویربرداری در گوشی های هوشمند را به شکل محسوسی به نسبت نسل های گذشته بهبود بخشد. اما باید دید این موضوع در S20 فن ادیشن و آیفون 12 چطور نمود پیدا می نماید و کدام یک از این دو می توانند عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارند.

از عکاسی پرتره با دوربین اصلی آغاز می کنیم. جایی که عملکرد آیفون ها همواره مثال زدنی است. هدف از ثبت تصویر زیر، مقایسه عملکرد دو گوشی در ایجاد افکت بوکه در پس زمینه، نمایش جزئیات صورت و شکل طبیعی رنگ هاست که خب همانطور که مشاهده می کنید، آیفون 12 تصویر روشن تری را به نسبت رقیب به ثبت رساند. اما در رابطه با این تصویر یک نکته دیگر هم وجود دارد و آن هم تعادل رنگ سفید است. در هیچ کدام از این دو گوشی تعادل رنگ سفید به شکل دقیقی صورت نگرفته. آیفون 12 گرم تر از واقعیت رنگ ها را به تصویر کشید، گلکسی S20 فن ادیشن هم دقیقا برعکس، سردتر و اشباع شده تر.

اما در ایجاد افکت بوکه، گلکسی S20 توانست به شکل عجیبی خوب عمل کند. با نگاه کلی به تصاویر، هیچ تفاوتی را بین دو گوشی احساس نمی کنید. البته اگر دقیق به آن ها نگاه کنیم، عملکرد آیفون بهتر است منتها نماینده سامسونگ توانست فراتر از انتظار ظاهر شود.

وقتی از حالت پرتره دوربین سلفی بهره ببرید، تفاوت بسیار بیشتر می شود. این بار نماینده سامسونگ توانست در نمایش سوژه و رنگ بندی، عملکرد طبیعی تری داشته باشد و آیفون مثل همواره تصویر گرم تری ثبت کرد.

به طور کلی در نور روز، آیفون 12 بهتر ظاهر شد. تصاویر ثبت شده توسط دوربین این گوشی بسیار زیباتر هستند و گستره دینامیکی خوبی دارند. در طرف مقابل، گلکسی S20 در نمایش رنگ ها عالی ظاهر شد اما میزان نویز در تصویر ثبت شده توسط دوربین این گوشی به نسبت رقیب، بالاست و جزئیات هم در بعضی مواقع به خوبی به نمایش در نیامده است.

نور شب

در نور شب اما هر دو گوشی عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشتند. برای ثبت تصاویری که مشاهده می کنید هر دو گوشی دو ثانیه احتیاج داشتند که در نهایت، نتیجه بسیار قابل قبول بود و عملکرد عالی دو گوشی در نوردهی و ثبت تصاویری شارپ به وضوح معین است. با این حال اگرچه عملکرد دو گوشی در این زمینه رضایت بخش بود اما به طور کلی آیفون توانسته تصویر بهتری را ثبت کند. شاید اگر نقاط تیره تا این اندازه غلیظ ثبت نمی شدند بهتر بود اما با این حال باز هم نتیجه، بهتر از چیزی بود که کهکشانی سامسونگ به ثبت رساند.

نور شب - دوربین فوق عریض

وقتی دوربین را به فوق عریض سوییچ کنیم، می بینیم که نتیجه از آنچه که در مقایسه دوربین اصلی دیدیم جالب تر است. این بار گلکسی S20 فن ادیشن است که توانست گوشی برتر مقایسه باشد. تصویر ثبت شده توسط دوربین فوق عریض این گوشی نه تنها در نقاط تیره، روشن تر است، بلکه جزئیات بیشتری هم دارد. البته نمی توان گفت عملکرد آیفون 12 در این بخش بد بوده. چون تصویر ثبت شده توسط این گوشی هم بسیار خوب است. منتها به نظر می رسد عملکرد نماینده سامسونگ در این بخش بهتر باشد.

مقایسه دوربین گلکسی S20 فن ادیشن با آیفون 12 - نتیجه

همان طور که مشاهده کردید، در بیشتر مواقع، آیفون 12 توانست رقیب خود یعنی گلکسی S20 فن ادیشن را شکست دهد. گاهی اوقات این رجحان با اختلاف چشمگیری به دست می آید، گاهی اوقات هم با اختلاف کم. در بعضی مواقع هم سلیقه کاربر معین نماینده است و نمی توان فقط یکی را برتر از دیگری دانست.

در نور شب، رجحان دو گوشی تقسیم می شود. با دوربین اصلی، در مجموع آیفون پیروز بود. در حالی که نقاط تیره به خوبی گلکسی S20 به نمایش در نیامده بودند. اما در دوربین فوق عریض، نماینده سامسونگ توانست پیروز باشد. با این حال در نور شب، عملکرد دو گوشی تقریبا با یکدیگر برابر است و نمی توان گفت قطعا یکی بر دیگری رجحان دارد. چون هر دو گوشی روش های متفاوتی را برای نمایش رنگ ها و جزئیات در پیش گرفتند.

همان طور که در ابتدا به آن اشاره کردیم، عملکرد دو گوشی در عظیم نمایی آنالیز نشد چون S20 برنده قطعی آن است. یکی دیگر از بخش هایی که در مقایسه دوربین گلکسی S20 فن ادیشن با آیفون 12 به آن نپرداختیم، عملکرد دو گوشی در فیلم برداری بود که با توجه به آنالیز های متعدد، می توانیم بگوییم قطعا آیفون 12 بر کهکشانی سامسونگ رجحان دارد. بنابراین اگر به فیلم برداری بیشتر از عکاسی اهمیت می دهید، قطعا آیفون 12 انتخاب مناسب تری برایتان خواهد بود. اگر هم بیشتر به عکاسی می پردازید، شاید گلکسی S20 فن ادیشن با بهره مندی از یک دوربین تله فوتو، بتواند انتخاب مناسب تری باشد و ضعف های ریز و درشت خود را به نسبت آیفون 12 بپوشاند.

با این تفاسیر، فکر می کنید کدام یک از این دو گوشی می تواند انتخاب بهتری برای عاشقان عکاسی و فیلم برداری باشد؟ آیفون 12 یا گلکسی S20 فن ادیشن؟

  • بهترین گوشی های 2020 از لحاظ طول عمر باتری

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 9 دی 1399 بروزرسانی: 9 دی 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 1310

به "مقایسه دوربین گلکسی S20 فن ادیشن با آیفون 12" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه دوربین گلکسی S20 فن ادیشن با آیفون 12"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید