مهاجرت، سوغات بیکاری برای مرزنشینان ایلام

به گزارش استدیو مرینا، رمضان نوری - دهلران - خبرنگار: استان ایلام با داشتن 430 کیلومتر مرز مشترک با عراق جزو مناطق محروم کشور به شمار می رود و این محرومیت در روستاهای مرزی آن بیشتر دیده می گردد.

مهاجرت، سوغات بیکاری برای مرزنشینان ایلام

این روستاها علاوه بر نبود شغل با کمبود امکاناتی مثل آب آشامیدنی، جاده، مراکز و تجهیزات درمانی و... مواجهند. طبق آخرین آمارها، بیش از 35 درصد جمعیت 600 هزار نفری ایلام در روستاها زندگی می نمایند و امروز زنگ خطر مهاجرت در روستاهای این استان به خصوص روستاهای مرزی آن بیشتر شنیده می گردد. امروزه نبود شغل در روستاهای مرزی ایلام باعث مهاجرت مردم به شهرهای استان و حتی خارج از استان شده است. در اکثر این روستاها طرح های اشتغال زایی هدفمند وجود ندارد.

در این میان، روستاهای مهران و دهلران طی سال های اخیر به دلیل خشکسالی و کمبود بارش و همچنین گرم شدن بیش از حد هوا مسائل فراوانی را در کنار بیکاری و محرومیت پشت سر گذاشته اند. به رغم وجود مرز مهران و تصویب راه اندازی بازارچه مرزی چیلات، بسیاری از مردم روستاهای مرزی استان از بازارچه مرزی بی بهره هستند و در واقع از امتیازات مرزنشینی سودی نمی برند.

  • جای خالی شغل

یکی از مرزنشینان دهلرانی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران بیان می نماید: در گذشته کشاورزی و دامداری انجام می دادیم، ولی چند سالی است که به دلیل خشکسالی و نبود آب، این کارها را کنار گذاشته ایم. علی احمد باسره می افزاید: متاسفانه در روستاهای مرزی هیچ طرح اشتغال زایی وجود ندارد. اهالی هم توان این کار را ندارند چون نه تسهیلات دارند و نه آموزش دیده اند. وی اظهار می نماید: روستاهای زیادی در شهرستان دهلران طی سال های اخیر به طور کامل تخلیه شده اند و دیگر جمعیتی در آنها وجود ندارد. روستاهایی هم هستند که فقط چند خانوار در آنها زندگی می نمایند.

  • مرزنشینی با اعمال شاقه

یکی دیگر از مرزنشینان دهلران می گوید: مشکل روستاها فقط بیکاری نیست، هیچ گونه امکاناتی در روستاهای ما وجود ندارد. حتی جاده مناسبی برای تردد بین روستا و شهر وجود ندارد. قاسم سعیدی ادامه می دهد: در روستاهای مرزی دهلران از امکانات ورزشی خبری نیست و بیشتر جوانان در دام آسیب های اجتماعی افتاده اند. وی اظهار می نماید: در روستاهای مرزی اکثر خانه ها قدیمی و فرسوده هستند، مردم درآمد بسیار پایینی دارند و برای گذران زندگی خود با مسائل اساسی مواجهند.

این روستایی می گوید: اکثر مردم روستاهای دهلران تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند و بخش مهمی از نیازهای مردم توسط این نهادها تامین می گردد. سعیدی بیان می نماید: این خیلی بد و ناشایست است که اکثر مردم یک منطقه فقیر و مددجو باشند در حالی که جوانان مستعد زیادی دارد و با فراوری شغل در آن می توان وضعیت منطقه و مردم را تغییر داد.

  • ارتقای سطح معیشت مرزنشینان

فرماندار دهلران در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران اظهار می نماید: یکی از طرح های مهم دولت برای حفظ جمعیت روستاهای مرزی، بهره مندی ساکنان آنها از عواید حاصل از فروش نفت است. مجید عسگری می افزاید: طبق مصوبه هیات وزیران، پرداخت عواید حاصل از فروش نفت به ساکنان روستاهایی که در فاصله 20 کیلومتری از نوار مرزی قرار دارند، بلامانع است. وی می گوید: هدف اصلی دولت از این طرح، بالا بردن سطح معیشت مرزنشینان و تامین امنیت پایدار در مناطق مرزی است. عسگری ادامه می دهد: در صورت محقق شدن این طرح، 49 روستای مرزی استان واقع در شهرستاهای دهلران، مهران و بخش مرکزی شهرستان ایلام از مزایای آن برخوردار می شوند.

  • ارائه تسهیلات ارزان قیمت

مدیرکل امور روستایی استانداری ایلام نیز در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران بیان می نماید: برای ایجاد شغل پایدار در روستاهای استان ایلام، تسهیلات ارزان قیمت تا سقف یک میلیارد تومان با سود 4 درصد در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. حسینعلی موسوی ادامه می دهد: استفاده از این تسهیلات برای ایجاد اشتغال در مناطق مرزی می تواند امنیت پایدار را در مرزهای کشور و استان به همراه داشته باشد. وی می گوید: طی یک سال گذشته بیش از 180 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی در ایلام پرداخت شده که بخشی از این تسهیلات در روستاهای مرزی استان بوده است.

موسوی اظهار می نماید: برای رونق و اشتغال در روستاهای مرزی استان راه اندازی 2 بازارچه مهم چنگوله در مهران و چیلات در دهلران در دستور کار قرار گرفته است. برای احداث زیرساخت های بازارچه مرزی چیلات در مجموع اعتباری بالغ بر 320 میلیارد ریال و بازارچه مرزی چنگوله 300 میلیارد ریال هزینه شده است.

  • اجرای طرح های مهم

این مسئول می گوید: راه اندازی بازارچه های مرزی در استان باعث ارتقای سطح معیشت مرزنشینان و در پی آن افزایش هم گرایی برای تامین منافع و امنیت ملی، افزایش میل ماندگاری در مرزها در مردم و جلب همکاری مرزنشینان در حراست از مرز و ایجاد امنیت در مناطق مرزی و همچنین افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در استان - به خصوص در مناطق مرزی - می گردد.

وی می افزاید: طرح های مهمی در حوزه کشاورزی استان در حال اجراست و روستاهای مرزی که بیشترشان در مهران و دهلران قرار دارند هم از آنها بهره مند می شوند. موسوی بیان می نماید: از جمله این طرح ها سامانه گرمسیری برای آبیاری 18 هزار هکتار زمین دیم، اجرای فاز دوم احیای دشت های استان ایلام در 50 هزار هکتار و مهار آب های سطحی (اراضی پایین دست سدهای دویرج، میمه و کنگیر) در 12 هزار هکتار از اراضی کشاورزی است.

ایلام ظرفیت های مرزی بی شماری دارد، اما روستاهای مرزی این استان محرومند و ساکنان آنها با کمترین امکانات زندگی می نمایند. قطعا راه اندازی بازارچه های مرزی، اختصاص عواید فروش نفت و ایجاد امکانات می تواند به برطرف محرومیت و ماندگاری جمعیت در روستاهای مرزی استان یاری کند.

باید توجه داشت که شرایط مناطق مرزی تاثیر کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت بر امنیت کشور دارند و نباید اجازه داد این مناطق به دلیل نبود اشتغال از سکنه خالی شوند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 377

به "مهاجرت، سوغات بیکاری برای مرزنشینان ایلام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهاجرت، سوغات بیکاری برای مرزنشینان ایلام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید