نکات ضروری برای بازدید از تاج محل، یکی از عجایب هفتگانه دنیا

به گزارش استدیو مرینا، اگر می خواهید برای اولین بار به کشور هند سفر کنید بدون شک سری به آگرا می زنید و برای تماشای یکی از عجایب هفتگانه جدید دنیا، یعنی تاج محل که در کنار رودخانه جَمُنا (Yamuna) قرار گرفته، می روید. بازدید از بیشتر سازه هایی که مشهور شده اند و گردشگران زیادی از سراسر دنیا برای تماشایشان می آیند، قطعا با دردسرهایی همراه است. 15 نکته برای بازدید از تاج محل را بخوانید تا بدون هیچ مسئله ای از تاج محل دیدن کنید و بیشترین استفاده ممکن را از زمان و هزینه ای که پرداخت نموده اید، داشته باشید.

نکات ضروری برای بازدید از تاج محل، یکی از عجایب هفتگانه دنیا

اگر چه بازدید نمایندگان تاج محل بسیارند اما بیشتر آن ها هندی هایی هستند که در کشور خودشان سفر می نمایند و شما فرصت آشنایی با این مردم مهربان را خواهید داشت که شاید همین مورد برجسته ترین نقطه سفرتان به هند گردد. برای آشنایی با دیگر جاذبه های آگرا و ویژگی های تور دهلی، آگرا و جیپور خبرنگاران (که محبوبترین مقاصد مسافران هند هستند) این مطلب را در مجله بخوانید.

نکات مهمی که پیش از بازدید از تاج محل باید بدانید

این نکات تجربه اولین سفر شما به آگرا را کاملا متفاوت و به یاد ماندنی می سازد و امیدواریم یاری زیادی بهتان کند.

1- اول وقت در غرفه فروش بلیط باشید

توصیه ما این است که صبح اولین کاری که انجام می دهید بازدید از تاج محل باشد. در این زمان هم جمعیت کم تری هستند و هم آفتاب ملایم تر می تابد، چرا که با نزدیک شدن به ظهر هوا حسابی گرم می گردد. هر چه زودتر بتوانید از رختخواب خارج شوید و به ساختمان بروید از آن ور کارتان سریع تر پیش می رود.

ساختمان فروش بلیط Shilp Gram U.P. Tourism راس ساعت 6 صبح کار خود را شروع می نماید. جالب است بدانید که حتی ساعت 5:45 دقیقه هم صف طولانی در مقابل آن قرار گرفته است و بهتر است حدود 5:15 یا 5:30 در محل حاظر باشید.

از باجه فروش بلیط تا خود ساختمان حدود 1 کیلومتر پیاده روی در پیش دارید که در شرایط خنک بودن هوا مطبوع است اما اگر خواستید می توانید سوار ریکشاها شوید.

نکته مهم: انتظار تماشای طلوع آفتاب در محلی خلوت را نداشته باشید. خورشید در واقع پشت تاج محل طلوع نمی نماید. بعلاوه، دروازه ها تا زمانی که خورشید واقعاً طلوع کند، باز نخواهند شد. البته همان حال و هوای صبح زود هم بسیار دلنشین است. به یاد داشته باشید که حتی اگر صبح زود هم بیدار شوید، جمعیت تنها نسبت به ساعات دیگر کم تر است و این به معنی خلوت بودن آن محل نیست.

2- درب ورود به تاج محل را با دقت انتخاب کنید

برای بازدید از تاج محل سه دروازه مختلف وجود دارد که در ادامه ویژگی های هر یک را به شما می گوییم تا بهترین انتخاب را انجام دهید.

  • دروازه شرقی: دروازه شرقی فاصله کم تری به بیشتر هتل ها دارد و اغلب بر خلاف شلوغی جمعیت به سرعت از آن عبور می نمایند و بیشتر گردشگران معتقدند این جا بهترین انتخاب برای ورود است.
  • دروازه غربی: دروازه غربی از بیشتر هتل ها دور است و در طول روز تبدیل به شلوغ ترین دروازه می گردد. بعضی می گویند تنها در زمان طلوع خورشید کمی خلوت تر از دروازه شرقی است. بنابر این اگر صبح زود می خواهید بازدید کنید و این دروازه به هتلتان نزدیک تر است، انتخاب خوبی خواهد بود.
  • سراغ دروازه جنوبی نروید: اگر علاقه ای به تماشای مردم ندارید اصلا سراغ دروازه جنوبی نروید. این جا نزدیک یک بازار بد بو است و فروشندگان دست از سرتان بر نمی دارند و از طرفی باعث ازدحام بیشتر هم می شوند. ضمناً دروازه ساعت 8 صبح باز می گردد که حسابی دیر است و بهتر بوده که آن را اصلا در نظر نداشته باشید.

3- قبل از رسیدن به غرفه فروش بلیط پولتان را آماده کنید

در حال حاضر هزینه بازدید از تاج محل برای خارجی ها 1100 روپیه است (برای کسب اطلاع دقیق وبسایت Tajmahal را چک کنید) معمولا همراه بلیط یک بطری آب، کاور کفش و نقشه گردشگری آگرا نیز به گردشگران داده می گردد. حتما مقدار پول لازم و کمی بیشتر همراه داشته باشید تا بعد از این همه ایستادن در صف شما را برنگردانند.

4- به خودتان اسپری ضد حشره بزنید

هر ساعتی از روز و هر زمانی که از سال که برای بازدید از تاج محل بروید پشه ها سراغتان خواهد آمد و در صف ها انتظار شما را کلافه می نمایند. بنابر این بهترین راهکار آن است که قبل از حرکت به خودتان حسابی اسپری ضد حشره بزنید.

5- آمادگی جدا شدن از همراهانتان را داشته باشید

در ورودی دروازه شرقی، صف ورود برای خانم ها و آقایان جداست، صف استفاده از سرویس های بهداشتی هم همین طور است و معمولا صف خانم ها بیشتر طول می کشد. بنابر این اگر همراهانی از جنس مخالف دارید مطمئن باشید که از هم جدا می شوید و جایی بعد از در های ورودی با هم دیگر قرار بگذارید تا به آسانی یکدیگر را پیدا کنید. ضمناً حواستان باشد که دروازه های تاج محل حسابی شلوغند و اگر با بچه ها سفر می کنید باید بسیار مراقبشان باشید، چرا که ممکن است به آسانی گم شوند.

6- لباس مناسب بپوشید

برای ورود به تاج محل سخت گیری روی لباس بازدید نمایندگان وجود ندارد و معمولا با هر لباسی که بخواهند وارد می گردد. اگرچه چنین محدودیت هایی وجود ندارد اما برای احساس راحتی بیشتر خودتان پیشنهاد می کنیم لباس مناسب بپوشید. در پوشش عادی زنان هند اغلب شانه هایشان را می پوشانند و دامن یا شلوارشان هم تا زانویشان است. از آن جایی که هوا حسابی گرم می گردد لباس خنک و سبک بپوشید، بخصوص که در محوطه به ندرت سایه پیدا می نماید و انعکاس آفتاب روی سنگ های مرمر همه جا را درخشان می نماید.

7- از آوردن لوازم غیرمجاز خودداری کنید

کیف ها و کوله پشتی ها باید اسکن شوند بنابر این در صورتی که با خودتان کیف بیاورید باید در یک صف طولانی دیگر هم بایستید.

فهرست لوازمی که ورودشان به محوطه تاج محل ممنوع است بلند بالا است و شامل مواد غذایی، هدفون، سه پایه دوربین هم می گردد. برای کسب اطلاعات دقیق از موارد ممنوع وبسایت رسمی تاج محل را چک کنید. اگر چنین لوازمی همراه داشید مجبور می شوید دوباره از دروازه به عقب برگردید و آن ها را در صندوق امانات فروشگاه ها بگذارید.

آن ها پس از بازگشت سعی می نمایند اجناسی را با قیمت بیشتر به شما بفروشند بنابر این سعی کنید فقط پول صندوق را پرداخت نموده و تا حد امکان از آن جا چیزی نخرید.

8- راهنما نگیرید

ما برای بیشتر شهرها استفاده از راهنما را پیشنهاد می کنیم، اما تاج محل شهرت خوبی در راهنما ندارد. گفته می گردد که این جا تنها 50 یا 60 راهنمای رسمی دارد و بیش از 3000 نفر شخصی خودشان را به عنوان راهنما یا عکاس معرفی می نمایند.

9- از اپلیکیشن راهنمای بازدید از تاج محل بهره ببرید

اپلیکیشن TAJ MAHAL CAPTIVATOUR اطلاعات خوبی را بصورت صوتی و نوشته به شما می دهد. حتما در هتل یا قبل از سفر صداهای آن را هم دانلود کنید تا در هنگام بازدید خیلی ساده از برنامه بهره ببرید.

10- با افراد جدید آشنا شوید

یکی از هیجان انگیزترین خاطرات سفر به آگرا و هند آشنا شدن با هندی های مهربان است. آن ها با خارجی ها عکس می گیرند، تا حدی که گاهی ممکن است کلافه تان نمایند. با کمی لبخند و روی گشاده تجربه فوق العاده ای خواهید داشت.

11- بعد از تمام شدن بازدید کمی استراحت کنید

گردش در تاج محل آن هم در هوای گرم حسابی شما را خسته می نماید و بعدش به محلی برای استراحت احتیاج دارید. دقیقا کنار دروازه شرقی Cafe Coffee Day قرار گرفته است که هوای داخلش کاملا مطبوع و سرویس بهداشتیت تمیز است و انواع قهوه را سرو می نماید. اگرچه قیمت هایش کمی گران است اما قطعا در آن شرایط برای شما ارزشش را خواهد داشت.

نکاتی که برای عکاسی در تاج محل باید بدانید

مهم نیست شما یک عکاس حرفه ای باشید یا تنها با دوربین تلفن همراهتان عکس بگیرید، عکس ها تا ابد یادآور خاطرات سفرتان به شهر آگرا و کشور هند خواهند بود. در ادامه نکاتی برای عکس دریافت از این شاهکار معماری هندی خواهیم گفت.

12- آماده باشید

لوازم مورد نظر را کاملا بسته بندی کنید و از قبل زاویه هایی که فکر می کنید عکس در آن ها قشنگ می گردد را در نظر داشته باشید. پس از ورود ممکن است جمعیت شما را آشفته سازند و نتوانید آن طور که دلتان می خواهد عکاسی کنید.

نکته مهم: لوازم ضروری دوربینتان را از شب قبل آماده کنید، چرا که برای رسیدن قبل از طلوع خورشید صبح حسابی عجله دارید و ممکن است چیز مهمی را فراموش کنید.

13- لباس های رنگ روشن بپوشید

البته این نکته اصلا ضروری و اجباری نیست اما اگر می خواهید عکس های بامزه و هیجان انگیز بگیرید، پیشنهاد می کنیم لباس های رنگ روشن بپوشید تا در مقابل مرمر سفید حسابی جلوه داشته باشد. زنان هندی و گردشگران را می بینید که ساری های رنگی و لباس های شاد پوشیده اند و دیگر زمانی برای تعویض لباس ندارید.

14- سریع از ازدحام جمعیت خارج شوید

دریافت عکس در هنگام ورود به محوطه بسیار هیجان انگیز و همه مشغول عکاسی هستند، اما بکگراند عکستان پر از افراد مختلف است و احتمالا باید قید این عکس را بزنید اگر هم علاقه دارید بهتر است زمان و انرژی را در همان ابتدای ورود صرف آن نکنید و هنگام خروج این کار را انجام دهید. ضمناً پس از پشت سر گذاشتن ورودی (بخصوص اگر صبح زود در محل باشید) مکان های بهتر و خلوت تری را برای عکس پیدا خواهید کرد.

15- چشم انداز تاج محل از کنار رودخانه باغ مهتاب را نباید فراموش کنید

اگر زمان کافی دارید سوار توک توک شوید و به رودخانه باغ مهتاب سری بزنید. هزینه 200 روپیه ورودی ارزش عکاسی فوق العاده با تاج محل را خواهد داشت. اگر هم نمی خواهید این هزینه را پرداخت کنید. جاده کنار باغ را ادامه دهید تا به چشم انداز فوق العاده (معمولا راننده ها در این کار به شما یاری می نمایند) برسید.

  • بهترین زمان بازدید از تاج محل کی است؟

بهترین زمان بازدید از تاج محل و سفر به آگرا بین ماه اکتبر تا مارس (آبان تا فرودین) است که دمای هوا بین 10 تا 30 درجه سانتی گراد تغییر می نماید. از آوریل تا ژوئن (اردیبهشت تا تیر) هوا حسابی گرم شده و حتی تا 45 درجه سانتی گراد هم می رسد. در ماه های مرداد و شهریور هم شاید باران ها ناگهانی هستیم (که البته زود هم بند می آیند) ولی حتما چتر همراه خودتان داشته باشیید.

  • ساعت بازدید از تاج محل چگونه است؟

به جز روزهای آدینه هر روز از ساعت 6 صبح تا 7 غروب می توانید برای بازدید بروید. برای تماشای ماه کامل هم دو روز قبل و بعد از ماه کامل در هر ماه فرصت دارد (که معمولا بلیطشان سریع فروخته می گردد).

  • برای تماشای تاج محل چقدر زمان احتیاج داریم؟

اگر می خواهید در محوطه عکاسی کنید و با مردم محلی آشنا گردد برای آن حدود 3 ساعت را در نظر بگیرید در غیر این صورت می توانید در کم تر از 1.5 ساعت کل مجموعه را ببینید و از آن خارج گردد.

در این مطلب بعضی مهم ترین نکات برای بازدید از تاج محل و عکاسی در آن را گفتیم که انجام دادنشان باعث آسان تر شدن تجربه شما از تماشای یکی از عجایب هفتگانه جدید دنیا خواهد شد. اگر قصد سفر به هند را دارید می توانید تور هند را از خبرنگاران تهیه نموده و از خدمات آن بهره ببرید. در صورتی که تجربه بازدید از تاج محل را دارید آن را با ما و سایر خوانندگان مجله در میان بگذارید.

منبع: الی گشت
انتشار: 2 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 274

به "نکات ضروری برای بازدید از تاج محل، یکی از عجایب هفتگانه دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات ضروری برای بازدید از تاج محل، یکی از عجایب هفتگانه دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید