چطور ایده نو به کسب و کار تبدیل می گردد؟
به گزارش استدیو مرینا، اگر شما هم سعی در یافتن ایده نو هستید و هنوز جرقه ای در ذهنتان ایجاد نشده، بهتر است با بهترین راهکارهایی که شاید بیشتر کارآفرینان پیروز نیز از همین جهت وارد دنیای کسب و کار شدند، آشنا شوید و ذهن خود را برای ایجاد ایده نو در جهت تجارت و کار آماده کنید!
همه ما می دانیم که همه مشاغل و کسب و کارهای عظیم و پیروز، روزی از یک ایده نو برای راه اندازی کسب و کاری شخصی شروع شده است. در جهانی رقابتی و پرتکاپوی امروزی، نوآوری و خلاقیت در داشتن ایده های نو، یکی از مهم ترین فاکتورهای رسیدن به پیروزیت محسوب می گردد.
شاید بعضی از تازه واردان به جهانی تجارت هنوز گمان نمایند که لزوما داشتن یک اختراع یا حتی ایده خلاقانه در پیروزی یک کسب و کار پیروز، کافی است ولی باید بدانید که در این جهت آشنا بودن به مفاهیم تجاری، داشتن ایده نو و اینکه اصلا چگونه به ایده نو برسیم اهمیت بیشتری دارد.
در کنار همه اینها برای راه اندازی کسب و کار پیروز، افراد باید بتوانند خدمات یا محصولاتی در راستای نیاز مشتریان و با توجه به شرایط بالقوه بازار ارائه دهند و این موضوع نیاز به برنامه ریزی دقیق و تحقیق گسترده و دانش کافی نیز دارد.
در همین ابتدای جهت بهتر است بدانید که هیچ دستورالعمل مشخصی برای راه اندازی کسب و کار جدید وجود ندارد و هیچ قانونی نیست که دقیقا به ما یاری کند و بگوید چگونه به ایده نو برسیم، در این میان تنها چیزی که اهمیت دارد، این است که دانش خود را از جهانی بازاریابی و علایق مشتریان بیشتر کنید و با راهکارهایی که در این جهت به شما یاری می نماید آشنا شوید.
بهتر است در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی درباره راه اندازی کسب و کار و ایده های نو به دست آورید و برای شروع یک تجارت و ایجاد برند شخصی تان آماده شوید.
شاید همین الان که در حال خواندن این مقاله هستید یک ایده نو و جذاب در سر دارید و شاید هم هنوز برای راه اندازی کسب و کار جدیدتان به جهانل ایده ای جدید و خلاقانه می گشت.
در هر صورت مراحل زیادی برای رسیدن به پیروزیت پیش رو دارید و در این جهت قبل از هر چیزی باید از داشتن ایده ای مفید و کاربردی در جهانی امروزی مطمئن شوید.
راهکارهایی برای رسیدن به ایده نو!
راه کارهایی برای پیدا کردن ایده های جدید کسب و کاراگر شما هم سعی در یافتن ایده نو هستید و هنوز جرقه ای در ذهنتان ایجاد نشده، بهتر است با بهترین راهکارهایی که شاید بیشتر کارآفرینان پیروز نیز از همین جهت وارد جهانی کسب و کار شدند، آشنا شوید و ذهن خود را برای ایجاد ایده نو در جهت تجارت و کار آماده کنید!
1-با افراد جدید آشنا شوید
همواره بیرون رفتن و دیدار با افراد جدید به ما اید می دهد که چگونه به ایده نو برسیم و موجب می گردد تا با جهانیی از ایده های نو و متفاوت آشنا شوید و از فضای بسته افکار خودتان بیرون بیایید و کمی جهت را از دید دیگران نیز نظاره کنید.
بهتر است بیشتر معاشرت کنید و با افرادی که چیزی در خصوص ذهنتیات و افکار شما نمی دانند هم صحبت شوید و از آنها بخواهید نظرشان را بگویند، اگر برای خودتان کسب و کاری دارید، بهتر است با مشتریانتان هم فکری کنید و کمی بیشتر با آنها ارتباط برقرار کنید و از نظرهایشان برای بهتر شدن بهره ببرید.
2-مشکلات تان را یادداشت کنید
ایده نو برای راه اندازی کسب و کار جدید معمولا گره از مشکلاتی عظیم می گشایند. همه شرکت های پیروز هم برای این توانستند پیروز شوند، چون توانستند مسئله ای به ظاهر پیش پا افتاده که تغییر زیادی بر زندگی مردم می گذارد را بر طرف نمایند و ایده های نو دقیقا باید در همین جهت و در بر طرف کردن نیازهای عموم باشد، تا کارآمد و مفید واقع گردد.
در طول روز سعی کنید بیشتر مشکلاتی که با آن روبرو می شوید را یادداشت کنید؛ مثلا اینکه کاش می شد در خصوص یک موضوع خاص چیزی وجود داشت که کارها با سرعت بیشتری پیش می رفت. ای کاش می شد با کمترین هزینه همه فیلم های سینمایی جدید را در خانه مشاهده کرد.
کاش راه ارزانتری برای رفت و آمد وجود داشت و هزاران ای کاش دیگر که شاید به بسیاری از آنها تا کنون پاسخ داده شده و بسیاری از آنها نیز در افکار عده ای برای راه اندازی کسب و کار جدید وجود دارد.
اینکه چگونه به ایده نو برسیم، دقیقا پاسخ به این سوال را در ذهن ایجاد می نماید که چه چیز در زندگی مرا اذیت می نماید و دوست دارم روش ساده تری برای دریافت آن وجود داشته باشد. بهتر است همه این افکار و سوالات را در دفترچه ای یادداشت کنید و از دیگران بپرسید که مهم ترین دغدغه های آنها چیست و چه محصول و یا خدماتی می تواند مشکل آنها را رفع کند.
3-به دنبال علایقتان بروید
تفریح را نباید فراموش کنیدشاید این سوال که چگونه به ایده نو برسیم کمی عامیانه باشد زیرا ایده های نو همواره در زمینه هر موضوعی که فکرش را کنید وجود دارند و پیدا کردن یک مورد در میان میلیون ها میلیون موضوع کار ساده ای نیست و نخواهد بود. بهتر است اول از همه زمینه علاقه خودتان را پیدا کنید و سپس در همان جهت به سوی پیدا کردن ایده های نو حرکت کنید.
برای مثال یکی از معروف ترین راهنماهای پیدا کردن رستوران به نام زاگات (Zagat) توسط تیم و نینا زاگات 2 وکیلی که عاشق غذا خوردن در رستوران بودند، راه اندازی شد. در سال 1979 آنها کارشان را از خبرنامه ای شروع کردند و در آن شروع به جمع آوری نظر سنجی و امتیاز دادن و به رستوران ها نمودند.
هر سال کارشان بیشتر پبشرفت کرد و آنها سرمایه بیشتری را به کارشان اختصاص دادند تا اینکه اینقدر پیشرفت کردند که این کسب و کار در سال 2011 توسط گوگل خریداری شد و نظرسنجی از علایق و سرگرمی ها جزئی از امکانات جذاب گوگل شد.
4-سعی کنید گاهی متفاوت فکر کنید
درباره ایده کسب و کار خود متفاوت فکر کنیدروش ها و متدهای فکر کردن در جهانی امروزی در هر لحظه در حال تکامل هستند و پاسخ به این سوال که چگونه به ایده نو برسیم گاهی مستلزم این است تا از دیگاه و جهت متفاوتی به دنبال ایده پردازی باشیم.
گاهی ضروری است تا یاد بگیرید که روش بهتری را برای سازماندهی افکارتان پیدا کنید. بهتر است با روش های یادگیری جدید و جدیدترین منابع علمی و ثبت ایده ها آشنا باشید و طراحی های مختلف جهت رشد و گسترش یک ایده را یاد بگیرید تا بتوانید جنبه های متفاوت فکرتان را ثبت و از راه بهتری ایده های نو خود را دنبال کنید.
5-سفر کنید تا کسب و کار خود را پیدا کنید
برای پیدا کردن ایده مناسب کسب و کار سفر کنیدباید قبول کرد که جهان پر از ایده های نو و جذابی است که شاید کسی در گوشه ای از جهان آنها را به نحوی اجرا نموده و یا می تواند با کار خود الهام بخش شما برای راه اندازی کسب و کاری جدید با ایده نو و خلاقانه باشد.
سعی کنید بیشتر سفر کنید و در سفرهایتان هر ایده ای را که دوست داشتید، یادداشت کنید. بعد از سفرتان ایده را مطابق با نیازهای مردن شهر و کشور خودتان تغییر دهید و آن را در جهتی که دوست دارید به کار بگیرید.
حتی اگر این چنین نشد و مستقیما با ایده جذابی برخورد نکردید، باید بدانید که سفر کردن شما را با جهانی جدید آشنا می نماید که روج و جسمتان تازه می گردد و این موضوع در پرورش و رشد خلاقیت شما برای پیدا کردن ایده های نو نقش به سزایی دارد.
از طرف دیگر باید بدانید که همواره لازم نیست که ایده نو شما تازه و دست اول باشد، گاهی ممکن است در یک کشور ایده ای را مشاهده کنید که هنوز در کشور شما اجرا نشده، پس می توانید آنرا همانطور به بازار کشور خود عرضه کنید و از ایده های موجود برای راه اندازی کسب و کار خود بهره ببرید.
6-آنلاین باشید
بهتر است وقتتان را با تماشای فیلم های بی هدف و چیزهای بی فایده تلف نکنید و در اینترنت و در زمینه ای که به آن علاقه دارید یا هر موضوع روز دیگری، به دنبال کارآفرینان و ایده های نو در سراسر جهان باشید.
به توییتر بروید و هشتگ های مرتبط با موضوعی که می خواهید را جستجو کنید و ببینید مردم درباره چه چیزهایی صحبت می نمایند و به دنبال چه ایده هایی هستند. در خصوص موضوعات رایج و مورد توجه مردم کمی جستجو کنید و آنقدر بگشت تا ایده ای خلاقانه در زمینه به روزترین موضوع و دغدغه امروز جامعه به ذهنتان خطور کند!
7-در خصوص ایده ای که در ذهن دارید تحقیق کنید
درباره ایده خود تحقیق کنیدشاید در جهت جستجو و هر از چندگاهی جرقه ای در ذهنتان ایجاد گردد و یا شاید فکر کنید فلان ایده در یک جای جهان که هنوز در کشور شما اجرا نشده موضوع بهتری برای دنبال کردن است. اینکه چگونه به ایده نو برسیم گاهی آنقدرها اهمیت ندارد، اما اینکه بدانید این ایده در بازار فعلی کشور چقدر پتانسل و کارایی دارد بسیار حائز اهمیت است.
باید کتاب ها و مقالات زیادی در خصوص راه اندازی کسب و کاری که در سر دارید بخوانید و به خوبی تحقیق کنید. با انتظارات مشتری، رقبا و سرمایه گذارانی که در همین زمینه فعالت می نمایند آشنا شوید و در همان ابتدای جهت بدانید چه هزینه های احتاقتصادی و شرایط کاری و تجاری و پیچ و خم هایی در انتظار شما خواهد بود.
ایده تان را به کسب و کار تبدیل کنید!
تبدیل ایده به کسب و کارحال که یاد گرفتیم که چگونه به ایده نو برسیم و ایده ای در ذهن داریم و می خواهیم در جهت تحقق این ایده گام برداریم، بهتر است قبل از هر چیز با خود بگوییم که این ایده قرار است چه مسئله ای را حل نماید و یا اصلا هدف اصلی برای راه اندازی کسب و کاری که در ذهن دارید چیست؟ راهکار شما تا چه میزان می تواند مشکل موجود مرتبط با آن را حل و فصل کند و احتمالا چقدر خصوص استقبال قرار خواهد گرفت.
گام بعدی این است که بازار کار و مخاطبان خودتان را پیدا کنید و ببینید اصلا بعد از راه اندازی کسب و کار جدیدتان چه کسانی قرار است از مشتریان و دنبال نمایندگان شما باشند. باید ببینید ایده نو شما در کدام شهر و یا کشور عملی تر است و در چه بازار بهتری بازخورد را خواهد داشت.
یکی از عظیم ترین اشتباهاتی که بیشتر استارتاپ ها می نمایند، این است که این موضوع را در نظر نمی گیرند که اصلا مردم چه می خواهند و به دنبال چه هستند. ممکن است ایده نو شما به نظر عالی برسد ولی تا زمانیکه کسی از ان استقبال نکند، هیچ ارزشی نخواهد داشت. شما باید بتوانید مردم را به خریدن و استفده از ایده تان ترغیب کنید و درواقع با کارتان تغییری ایجاد کنید که آنها خود برای استفاده از محصولات یا خدمات شما قانع شوند.
علاوه بر اینها نباید فراموش کنید که هیچ کسب و کاری به تنهای نمی تواند پیروز گردد و در این جهت ممکن است شما به افراد مختلفی نیاز داشته باشید. قبل از هر چیزی شما به فردی نیاز دارید که روال کار و سود استفاده از خدماتتان را برای مردم شرح دهد و در واقع کسب و کار شما را به دیگران معرفی کند و جوابگوی سوالات آنها باشد.
در شروع کارتان باید یک مدل اقتصادی بسازی و بعد از اینکه تحقیقات بازار را انجام دهید میزان هزینه ای که باید به آن اختصاص دهید و میزان سود و هزینه کلی و سالیانه تان را هم برنامه ریزی کنید و اهداف و میزان سودی که باید به آن برسید را در هم در نظر بگیرید.
اهداف، بازار هدف، مزیت های رقابتی و استراتژی های اساسی خود را آنالیز کنید و منابع سرمایه گذاری خود را نیز شناسایی نمایید و اگر به سرمایه گذار نیاز دارید، آن را بیابید و هزینه ها را به خوبی برآورد کنید.
در آخر نباید فراموش کنید…
جهتی که پیش رو دارید پیچ و خم های زیادی دارد و هیچ پیروزیتی به سادگی حاصل نمی گردد، پس خودتان را برای همه چالش ها آماده کنید و از جهت منحرف نشوید و همچنان مثبت و با انگیزه به کارتان ادامه دهید. ممکن است افراد زیادی شما و کارتان را زیر سوال ببرند و بگویند که نتیجه ای نخواهد داشت، اما باید به راهتان برای راه اندازی کسب وکار خود ادامه دهید و به همه آنها ثابت کنید که اشتباه می نمایند و به زودی شاهد پیروزی شما و کسب و کار خلاقانه و ارزش افرین شما خواهند بود.
منبع: مجله شنبه