کتاب پرسه زنی در کیش رونمایی شد
به گزارش استدیو مرینا، کتاب پرسه زنی در کیش که به وسیله پگاه نیکبخت به رشته تحریر درآمده است در دفتر جامعه بازاریان و بازرگانان کیش رونمایی شد.
به گزارش کاماپرس، در این نشست که با حضور جمعی از فعالان مالی و فرهنگی و رسانه ای جزیره کیش برگزار گردید، رحمان سادات نجفی، مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان گفت: ما در راستای مسئولیت اجتماعی، از چاپ این کتاب حمایت می کنیم، چراکه کیش به عنوان پرچمدار و پیشانی منطقه ها آزاد کشور، باید بیش از این ها معرفی گردد.
وی افزود: متاسفانه تا به امروز برای معرفی جاذبه ها و ظرفیت های کیش نه در سازمان منطقه آزاد کیش و نه در بخش خصوصی فعالیت چشمگیری و خاصی صورت نگرفته است. ما با حمایت معنوی از چاپ کتاب پرسه زنی در کیش سعی کردیم، به مقدار خودمان در معرفی کیش به گردشگران یاری کنیم.
سادات نجفی با تاکید بر اینکه بسیاری از نوآوری ها و اتفاقات مثبت در منطقه ها آزاد کشور، برای اولین بار در جزیره کیش رقم خورده و پس از پیروز شدن به سایر منطقه ها تسری پیدا نموده است، افزود: امکانات و ظرفیت های کیش بی بدیل است اما به خاطر بعضی مسائل امکان توسعه و سرمایه گذاری در این جزیره از بین رفته است.
مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش افزود: چاپ کتاب پرسه زنی در کیش مقدمه یک اتفاق فرهنگی بزرگتر است. انتشارات تاچارا این کتاب را بدون تحمیل هزینه به جزیره کیش و به صورت داوطلبانه منتشر نموده و قرار است در آینده نزدیک آن را به سایر زبان های خارجی نیز به زیر چاپ ببرد.
ضعف مستندسازی جاذبه های گردشگری در ایران
در ادامه پگاه نیکبخت، نویسنده کتاب ضمن تشکر از حمایت های جامعه بازاریان و بازرگانان به ارائه توضیحاتی درباره کتاب پرسه زنی در کیش پرداخت و با بیان اینکه در صنعت گردشگری، کتاب های راهنما نقش بسیار مهمی دارد، گفت: این نوع کتاب از یک سو به مسافران یاری می نماید تا تجربه بهتری از سفرشان داشته باشند و به سفیر آن مقصد تبدیل شوند؛ و از سوی دیگر بهتر و هوشمندانه تر در مقصد هزینه نمایند و نفع بیشتری به کسب وکارهای جامعه میزبان برسانند. مسافری که از یک سفر لذت ببرد هم دوباره به آنجا سفر می نماید و هم دیگران را به سفر تشویق می نماید.
وی ادامه داد: به همین دلیل می بینیم که مقاصد عمده گردشگری و شهرهای گردشگرپذیر نه فقط کتاب راهنمای شهرگردی بلکه کتاب های اختصاصی برای سرگرمیات شبانه یا مسیرهای دوچرخه سواری و پیاده روی یا حتی گردشگری خوراک به زبان های مختلف تهیه می نمایند. به بیان دیگر برای هر بخش از صنعت گردشگری در آن مقصد کتاب اختصاصی چاپ می نمایند.
نیکبخت با اشاره به ضعف مستندسازی ظرفیت های گردشگری ایران گفت: با این مقدمه وقتی به کیش که یکی از زیباترین و مهم ترین شهرهای گردشگری ایران است می رسیم، جای خالی یک کتاب به روز و فاخر برای راهنمایی مسافران به شدت احساس می گردد. جای تعجب فراوان بود که چرا کیش چنین کتابی ندارد و نه متولیان رسمی و نه فعالان بخش خصوصی برای برطرف این کمبود و نقصان فعالیتی نمی نمایند.
وی ادامه داد: ما در انتشارات تاچارا از دو سال پیش طرح نگارش این کتاب را در برنامه قرار دادیم و با راهنمایی دوستان بزرگواری همانند آقای سادات نجفی، خانم بحرینی، آقای ناصری و غفاری، آقای تاوتلی، آقای رشیدیان و دیگر دوستان توانستیم این کتاب را به چاپ برسانیم. ضروری است من از این بزرگواران و بعلاوه شرکت هایی که با حمایت مالی از این کتاب، یاری کردند تا ایده ما به انتها برسد تشکر ویژه داشته باشم.
آیا عمر کتاب های راهنمای سفر به انتها رسیده است؟
نویسنده کتاب پرسه زنی در کیش در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: در فرایند نگارش و تدوین این کتاب، بعضی دوستان بارها گفتند عمر کتاب تمام شده است و الان عصر موبایل و شبکه های اجتماعی است. بارها کوشش کردند تا از روی دلسوزی ما را از این کار منصرف نمایند اما در این میان نکته های مهمی نادیده گرفته می شد؛ اول اینکه وقتی می توانیم به اینترنت و شبکه های اجتماعی تکیه کنیم که اطلاعات کامل و جامع و به روزی درباره موضوع مورد نظر در آن باشد. متاسفانه درباره کیش و جاذبه های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و گردشگری آن، هرچند اطلاعات زیادی در اینترنت وجود دارد اما این اطلاعات به روز و کامل نیست. به همین دلیل یک کتاب که به سوال های کلیدی کاربران پاسخ دقیق و صحیح دهد، حتما مورد استقبال قرار می گیرد.
وی افزود: دوم اینکه با استفاده از تکنولوژی های ارتباطی از جمله کیوآرکد می توان کتاب را از حالت ایستا خارج و به یک رسانه تعاملی تبدیل کرد. نکته سوم این است که کتاب های راهنمای سفر، یک حالت یادگاری و سوغاتی نیز دارند و مسافران اغلب مایل هستند، پس از بازگشتن به منزل، برای مرور خاطرات سفر هراز گاهی کتاب راهنمای سفر را ورق بزنند و دوباره حس و حال سفر خوبی که تجربه کردند را مرور نمایند.
نیکبخت خاطر نشان کرد: ما با در نظر گرفتن این موارد، کتاب را سازگار با رفتار کاربران فضای مجازی و به صورت تعاملی طراحی کردیم. کتاب عکس محور است و مخاطب با همان الگوی رفتاری که در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام پرسه می زنند، کتاب را تورق می نمایند. همان طور که مشاهده می کنید در صفحه های کتاب، عکس های بزرگ همراه با متن های موجز و مختصر اما کاربردی قرار گرفته است. در صفحه هایی که به کسب و کارها مربوط است، با استفاده از کیوآرکد مخاطب را مستقیم به سایت یا شبکه های اجتماعی آن برند راهنمایی می کنیم تا اگر به اطلاعات بیشتری احتیاج دارد، بتواند همانجا کسب کند و در نهایت خریدش را انجام دهد.
نویسنده کتاب پرسه زنی در کیش افزود: یکی دیگر از مزیت های شاخص این کتاب، شیوه توزیع آن است. کتاب هرچند با برترین کیفیت چاپ روی برترین کاغذ به چاپ رسیده اما به صورت رایگان در جزیره بین گردشگران توزیع می گردد. به این صورت شانس کسب و کارها برای بیشتر دیده شدن، افزایش پیدا می نماید. علاوه بر توزیع رایگان کتاب در جزیره، این کتاب در کتابفروشی های معتبر فیزیکی و مجازی سراسر کشور هم توزیع شده است و شما همین الان با جستجوی نام کتاب در گوگل مشاهده می کنید که بیش از 10 کتابفروشی معتبر به صورت آنلاین در حال عرضه کتاب هستند.
کیش؛ فراتر از سرگرمیات دریایی و مراکز خرید
نیکبخت در ادامه به محتوای کتاب اشاره نمود و گفت: سعی کردیم کیش را فراتر از سرگرمیات آبی و مراکز خرید به مخاطبان معرفی کنیم. کیش تاریخ و فرهنگی دارد که متاسفانه متناسب با ظرفیتش مورد توجه قرار نگرفته است. ما در این کتاب، کوشش کردیم علاوه بر سرگرمی و خرید و خوشگذرانی، مخاطب را با میراث تاریخی و تمدنی کیش نیز آشنا کنیم.
وی افزود: ماموریت ما با چاپ کتاب، به انتها نرسیده است. ما امیدواریم که هر سه تا چهار ماه یک بار کتاب را به روزرسانی کنیم و دوباره زیر چاپ ببریم و بین مسافران جزیره به صورت رایگان توزیع کنیم. بعلاوه امیدواریم با راهنمایی و همراهی فعالان مالی و فرهنگی جزیره، بتوانیم این کتاب را به زبان های انگلیسی، عربی، چینی و روسی نیز چاپ کنیم تا گردشگران خارجی نیز بتوانند تجربه عمیق تری از سفر به کیش داشته باشند.
نیکبخت خاطر نشان کرد: ناگفته نماند که این کتاب، بدون شک می توانست از اینکه هست بهتر باشد. به همین دلیل از همه بزرگواران حاضر در جلسه و سایر عزیزانی که گزارش این نشست را می بینند و می خوانند خواهش می کنم که نظرات و راهنمایی های خود را در اختیار ما قرار دهند تا در چاپ های بعدی مورد استفاده قرار دهیم.
وی در ادامه به برنامه های بعدی انتشارات تاچارا اشاره نمود و گفت: این امیدواری را داریم که بتوانیم کتاب های اختصاصی دیگری در حوزه های گردشگری خوراک و سرگرمیات دریایی برای کیش به چاپ برسانیم. البته این مهم احتیاجمند همراهی و راهنمایی های فعالان و متخصصانی است که در جزیره در این حوزه ها سال هاست فعالیت می نمایند و تجربه دارند. ما آمادگی داریم کتاب های تخصصی دیگری در حوزه گردشگری به چاپ برسانیم تا گردشگران از حضورشان در کیش لذت بیشتری ببرند و نفع مضاعفی به کسب و کارها برسانند.
نیکبخت در بخش انتهای سخنان خود تاکید نمود: در انتها یک خواهش از متولیان رسمی و بعلاوه فعالان بخش خصوصی دارم که تا حد امکان به مستندسازی داشته ها و ظرفیت های کیش بپردازند. ما در حد توان مان به عنوان یک ناشر خصوصی عمل کردیم و همچنان هم پای کار هستیم تا چاپ های بعدی و کتاب های بعدی را به انتها برسانیم اما کیش بزرگتر و مجذوب کننده تر از آن است که ما به تنهایی بتوانیم آن را به ایرانیان و سایر گردشگران دنیا معرفی کنیم. باید بیش از این قدر کیش را بدانیم و با فراوری انواع محتوای تخصصی، کیفیت سفر به کیش را ارتقا دهیم.
کتاب پرسه زنی در کیش، در 64 صفحه به صورت تمام رنگی در تیراژ 10 هزار نسخه به چاپ رسیده و با قیمت 120 هزار تومان در دسترس علاقمندان به گردشگری و سرگرمی قرار گرفته است.
از پگاه نیکبخت، پیش از این دو کتاب دیگر نیز در حوزه گردشگری به چاپ رسیده است؛ کتاب نگین ولگا که به معرفی شهر کازان و جمهوری تاتارستان روسیه می پردازد و بعلاوه کتاب نزدیک ترین جام دنیای که راهنمای حضور در کشور قطر همزمان با بازی های جام دنیای 2022 است.
منبع: همگردی