کشف یک خمره تاریخی در ابراهیم آباد کهنه

به گزارش استدیو مرینا، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، مصطفی مرزبان امروز 15 آبان ماه 99 با اعلام این خبر اضافه نمود: به دنبال فعالیت های کشاورزی در محوطه ابراهیم آباد کهنه یک خمره دوره سلجوقی کشف و با کوشش و دقت مسئولان محلی از زیر خاک بیرون کشیده شد.

کشف یک خمره تاریخی در ابراهیم آباد کهنه

او مطرح نمود: محوطه ابراهیم آباد کهنه یکی از محوطه های تاریخی استان است که آثاری از دوره آل بویه تا صفوی در آن وجود دارد. هر چند بخش عمده این محوطه توسط اهالی در اوایل سال های دهه 70 تسطیح شده است، با این وجود محوطه و گورستان کنار آن مربوط به دوره تیموری و صفوی قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی کشور را دارد از این رو مستند سازی، تهیه پرونده ثبتی و ثبت اثر مذکور در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.

اسماعیل شراهی باستان شناس اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی نیز اظهار کرد: خمره مذکور با لعاب گلی نخودی رنگ و تزئینات اضافه کرده مارپیچی یک متر و 20 سانتی متر ارتفاع دارد و قطر آن در ناحیه شکم حدود یک متر است.

او اضافه کرد: این خمره که یکی از شواهد منقول برجای مانده از محوطه باستانی ابراهیم آباد است، به دلیل آسیب های وارده حین شخم زنی برای بازسازی و نگهداری به موزه آب انبار ابراهیم آباد انتقال داده شد.

منبع: گردشبان
انتشار: 14 آذر 1399 بروزرسانی: 14 آذر 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 1259

به "کشف یک خمره تاریخی در ابراهیم آباد کهنه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف یک خمره تاریخی در ابراهیم آباد کهنه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید