کلیسای سنت شاپل پاریس؛ محل نگهداری اشیای مقدس لویی نهم، عکس

به گزارش استدیو مرینا، قدمت کلیسای سنت شاپل در پاریس به قرن 13 میلادی برمی شود و عده ای از آن به اسم جواهر معماری گوتیک یاد می نمایند. پیشنهاد می کنیم اگر با تور فرانسه به پاریس سفر کردید، بازدید از این ساختمان تاریخی را از دست ندهید.

کلیسای سنت شاپل پاریس؛ محل نگهداری اشیای مقدس لویی نهم، عکس

با ما همراه باشید و با تور ارزان فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

کلیسای سنت شاپل (Sainte-Chapelle) در ایل دولاسیته (Île de la Cité) یا همان جزیره سیته قرار گرفته است و یکی از برترین نمونه های معماری گوتیک قرون وسطی به شمار میرود. از مهم ترین دلایل معروفیت این کلیسا این است که لویی نهم، اشیایی مقدس را در قرن 13 از امپراطوران قسطنطنیه خریداری و با این کار، پاریس را به دومین مرکز مسیحیت در دنیا تبدیل کرد و به معروفیت و اعتبار آن اضافه کرد.

برای نگهداری از این آثار و تأکید بر اهمیت قائل شدن پادشاه برای آثار مذهبی، تصمیم به ساخت کلیسای سنت شاپل گرفت. در واقع می توان گفت که ارزش این آثار، 3 برابر هزینه ای است که برای ساخت کل این کلیسا خرج نموده اند! از جمله آثار مهمی که در کلیسای سنت شاپل نگهداری می گردد، می توان تاج خار مسیح (Crown of Thorns) و بخشی از صلیب او را نام برد که از ارزش بالایی برخوردار هستند. سالانه حدود 900،000 نفر از این کلیسا بازدید می نمایند و گفته می گردد که هیتلر هم در طول تنها سفرش به مرکز کشور فرانسه در سال 1940، از آن تماشا نموده بود.

پنجره های رنگارنگ این کلیسا هم به نوبه خودش تماشایی است و آخرین بازسازی آن ها حدود 7 سال طول کشید. در این مدت، پنجره های عظیم کلیسا را بیرون آوردند و از هم جدا کردند تا کارشان راحت تر و با دقت بیشتری انجام گردد.

سپس برای تمیز کردن این قطعات، از لیزر یاری گرفتند و یک روکش شیشه ای هم روی آن کشیدند تا بدون اینکه تغییری در شکل ظاهری پنجره ها به وجود بیاید، از آن ها در مقابل آلودگی محافظت کند و عمرشان را بالاتر ببرد.

در نهایت، این پنجره ها را برای هشتصدمین سالروز تولد لویی نهم آماده کردند و سر جایشان برگرداندند. ظاهراً لویی نهم برای ساخت این کلیسا، 40،000 لیور هزینه و برای خرید اشیای مقدس، 135،000 لیور به امپراطوران قسطنطنیه پرداخت نموده بود. لیور (livre) واحد پول قدیم پادشاهی فرانسه بوده است.

ساخت بنای دو طبقه کلیسای سنت شاپل را در سال 1240 آغاز کردند و در مدتی کوتاه، یعنی 7 سال آن را به انتها رساندند. از اشیای مقدس، در طبقه بالای این کلیسا نگهداری می شد که فقط پادشاه و همراهانش به آن دسترسی داشتند.

در ظاهر، کلیسای سنت شاپل ساختمان کوچکی دارد؛ اما نمونه ای تماشایی و حیرت انگیز از سبک ریونانت (Rayonnant) گوتیک فرانسوی به شمار میرود.

برای نمای این کلیسا از سنگ کاری های کوچک و 15 پنجره بسیار عظیم رنگی استفاده شده و یک قرن بعد از تأسیسش، یک پنجره گرد شبیه گل رز هم به آن اضافه کردند که بر خلاف پنجره های دیگر، از رنگ سبز هم در آن به کار برده شده است.

شیشه های قسمت بالایی این کلیسا، حدود 600 متر مربع وسعت دارند و طراحی بی نظیرشان، تصاویری از انجیل را به نمایش می گذارد که هم مربوط به عهد قدیم و هم عهد نو می گردد. اگر بیشتر در این اشکال دقت کنید، متوجه می شوید که تقریباً 1،130 طرح از کتاب مقدس را با استفاده از دو رنگ آبی و قرمز پر رنگ به تصویر کشیده اند.

چندین آتش سوزی و یک سیل در طول تاریخ، آسیب هایی را به کلیسای سنت شاپل وارد نموده اند؛ اما ساختمان این کلیسا در زمان انقلاب فرانسه، بیشترین صدمه را دید. تا جایی که منار آن را برداشتند؛ زیرا نشانه سلطنت بود و آثار با ارزشش پراکنده شدند.

البته برخی از آن ها را دوباره به این مکان برگردانند. امروزه دیگر این اشیای مقدس در این کلیسا قرار ندارند؛ بلکه در کلیسا نوتردام از آن ها نگهداری می گردد. بعد از آن، این کلیسا به ساختمانی اداری تبدیل شد و بیشتر پنجره های آن را برداشتند تا نور بیشتری به داخل بتابد و آن هایی هم که باقی ماندند را داخل قفسه هایی عظیم پنهان کردند که اتفاقاً این عمل، ناخواسته از آسیب تماشا شیشه ها جلوگیری کرد.

این بنا در اواسط قرن 19 شرایط اسفناکی پیدا نموده بود و در نهایت در سال 1836، آن را بر اساس توصیفات و نقاشی های به جای مانده از ساختمان اصلی اش بازسازی کردند و در سال 1853، یک منار نو هم برایش ساختند.

از آن جایی که طبقه بالای کلیسای سنت شاپل مخصوص پادشاه بود، برای دکور این بخش، بسیار هزینه و آن را با مجسمه های بی تعدادی تزئین نموده اند و پنجره های عظیم رنگی هم قرار داده اند که از 1113 قطعه شیشه کوچک تشکیل شده اند و باعث می شوند این قسمت، همواره نور داشته باشد.

نوشته های روی برخی از شیشه ها به زبان فرانسوی است و در مجموع، قدرت لویی نهم را به نمایش می گذارند. مجسمه مریم مقدس در طبقه پایین این کلیسا قرار گرفته است و بیشتر از رنگ آبی و قرمز برای تزئین آن استفاده شده که یادآور دکور اصلی آن در قرون وسطی می باشد.

دیوارنگاری بشارت (Annunciation) که هنوز هم بر روی برآمدگی دیوار شرقی کلیسای سنت شاپل قرار گرفته، به قرن 13 تعلق دارد و قدیمی ترین نقاشی دیواری پاریس به تعداد می رود. با اینکه این کلیسا در طول تاریخ چندین بار بازسازی شده، اما هنوز هم می توان گفت که تا حد زیادی به ظاهر اولیه اش شبیه است.

منبع: گردشبان
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 1716

به "کلیسای سنت شاپل پاریس؛ محل نگهداری اشیای مقدس لویی نهم، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیسای سنت شاپل پاریس؛ محل نگهداری اشیای مقدس لویی نهم، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید