آلبوم جدید شهرام ناظری در گفت وگو با آهنگسازش ، داستان یک زندگی

به گزارش استدیو مرینا، داستان این آلبوم صرفا حماسه نیست و بخش هایی از آن سوگواری و امید است. این داستان یک زندگی است که ممکن است در جایی حماسی و در جایی حالت غمگین و روایی داشته باشد.

آلبوم جدید شهرام ناظری در گفت وگو با آهنگسازش ، داستان یک زندگی

آلبوم موسیقی آرش کمانگیر بر اساس منظومه ای مشهور به همین نام از سیاوش کسرایی توسط پژمان طاهری آهنگسازی شده و شهرام ناظری آن را خوانده است؛ مراحل فراوری این اثر به پایان رسیده و به زودی در دسترس علاقه مندان خواهد بود. بخشی از این آلبوم در کنسرت هاوس شهر وین توسط ارکستر مجلسی اتریش و به رهبری طاها عابدیان ضبط شده است. قطب الدین صادقی، کارگردان تئاتر نیز به عنوان راوی داستان، با گروه سازندگان این آلبوم همکاری داشته است. گویا دیگر قطعه های این مجموعه، شب، قصه، امید، آهنگ دگر، بدرود و سوگ نام دارند.

پژمان طاهری ـ آهنگساز آلبوم موسیقی آرش کمانگیر ـ در گفت وگو با خبرنگاران، درباره این آلبوم اظهار کرد: اولین بار حدود 14 سال پیش بود که آقای ناظری خواستند شعر منظومه آرش کمانگیر (شعری در قالب نیمایی) را با هم کار کنیم. آن زمان بخش هایی از این منظومه بلند را انتخاب کردم و آن را با چند ساز ایرانی ضبط کردیم اما به مرحله ای نرسید که منتشر گردد و من فکر می کنم خیر ما در این بود.

او اضافه نمود: در این سال ها آقای ناظری خواستند کار را تکمیل کنیم، به پایان برسانیم و با ارکستر بزرگ ضبط کنیم. یک و نیم سال پیش به این جمع بندی رسیدیم که همه منظومه را با ارکستر کار کنیم. من وقتی تایید این موضوع را از او گرفتم، ماکت کار را در وین ساختم به استاد ناظری نشان دادم، او نکاتی را به من گفت. بعد به وین برگشتم و بخش ارکستر را بهار سال گذشته در همان جا ضبط کردم. سپس به ایران آمدیم و سازهای ایرانی کار را مانند عود و سنتور در ایران ضبط کردیم.

این آهنگساز در ادامه شرح داد: بخشی از کار را استاد ناظری دکلمه کردند اما عمده بخش های دکلمه بر عهده دوست قدیمی من قطب الدین صادقی است. بخش آواز استاد ناظری و میکس و مستر کار توسط آقای ذبیح الله وحید در اصفهان ضبط و انجام شد.

طاهری درباره اینکه چرا پس از ضبط این اثر با سازهای ایرانی دوباره با ارکستر ضبط شده است، گفت: در ضبط اولیه شاید 25 درصد کل شعر خوانده شد اما در نسخه جدید صد درصد شعر در 44 دقیقه ارائه شده است. ارکستری که کار را ضبط نموده ارکستری 30 نفره است و از معتبرترین نوازندگان اتریش در آن حاضر هستند. در تمام این سال ها آقای ناظری اصرار داشتند که این کار با ارکستر بزرگ اجرا گردد و این تجربه ایشان به یاری من آهنگساز آمده البته بیس ملودی ها همان است.

آرش کمانگیر روی صحنه هم می رود؟

او ضمن تشکر از تهیه نماینده این آلبوم، درباره اینکه آیا قراری بر اجرای صحنه ای این اثر هست یا نه، گفت: من آهنگساز این کار هستم و در موسیقی ایران رسم بر این است که بزرگترها تصمیم بگیرند اما تجربه من می گوید استاد ناظری بی میل نیستند این کار اجرای صحنه ای هم داشته باشد. برای این کار باید همه به جمع بندی برسند اما هنوز صحبتی برای چنین اجرایی انجام نشده است.

آهنگساز آلبوم آرش کمانگیر بیان نمود: برای کاری که می سازم شرح کلام ندارم اما داستان این آلبوم صرفا حماسه نیست و بخش هایی از آن سوگواری و امید است. این داستان یک زندگی است که ممکن است در جایی حماسی و در جایی حالت غمگین و روایی داشته باشد.

او حال و هوایش هنگام ساخت این اثر را چنین بیان نمود: بارها دکلمه سیاوش کسرایی (شاعر منظومه آرش کمانگیر) را گوش می دادم و چند بار به گورستان مرکزی وین که او در آنجا دفن شده، رفتم. از طرفی حال و هوایی که استاد ناظری از آقای کسرایی برای من تعریف می کرد خیلی در کارم تاثیر داشت.

این آهنگساز درباره احتمال همکاری آینده اش با شهرام ناظری گفت: من اگر کار دیگری بسازم که مورد پسند ایشان قرار بگیرد خیلی دوست دارم با آقای ناظری کار کنم. من زمانی که با استاد شجریان و لطفی نیز کار می کردم بیشترین هدفم این بود که کنار آنها باشم و چیزی یاد بگیرم.

او در پایان صحبت های خود بیان نمود: ما این فرصت را از دست دادیم که ببینیم اگر شاعر زنده بود خوشحال می شد ما کار او را به شکل آلبوم موسیقی منتشر نموده ایم یا نه اما امیدوارم افرادی که آن را گوش می نمایند از شنیدن آن لذت ببرند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 62

به "آلبوم جدید شهرام ناظری در گفت وگو با آهنگسازش ، داستان یک زندگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلبوم جدید شهرام ناظری در گفت وگو با آهنگسازش ، داستان یک زندگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید