از توسعه واکسن در پاکستان تا گرنت ویژه آکادمی علوم جهان برای مبارزه با کرونا

به گزارش استدیو مرینا، محققان و مسئولان حاضر در پنل تخصصی هفتمین نشست استپ از طرح های تحقیقاتی مختلف در کشورهای گوناگون و گرنت ویژه آکادمی علوم جهان (TWAS) برای مبارزه با کرونا سخن گفتند.

از توسعه واکسن در پاکستان تا گرنت ویژه آکادمی علوم جهان برای مبارزه با کرونا

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی بنیاد مصطفی(ص) اولین پنل تخصصی هفتمین نشست برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی تحت عنوان شبکه علمی و فناوری در مواجهه با چالش های ویروس کرونا در جهان اسلام با مدیریت رانا دجانی، استاد دانشگاه هاشمیته اردن به صورت مجازی امروز (پنجشنبه، 8 خرداد) برگزار گشت.

خلیل رضا، مسئول برنامه های علمی بنیاد علمی اکو و استاد دانشگاه دولتی رایت اوهایو آمریکا با اشاره به بحران کرونا گفت: این بحران باعث شد قدر موقعیت های قبلی خودمان را بیشتر بدانیم.

وی اضافه نمود: با وجود این، کشورهای در حال توسعه برای مقابله با این بحران با چالش های زیادی روبرو هستند.

رضا با تاکید بر اهمیت استفاده از فناوری به ویژه فناوری اطلاعات در این ایام اضافه نمود: بحران کرونا درس های زیادی به ما داد؛ شامل اینکه چطور می توانیم تعاملات بینالمللی را افزایش دهیم، ظرفیت های کشورها را برای همکاری علمی تقویت کنیم، از دسترسی مردم جهان به راه حل های یافته شده برای کرونا مطمئن شویم و از تقویت اعتماد عمومی به علم مطمئن شویم.

این متخصص توسعه پایدار و انرژی های تجدیدپذیر و تغییر اقلیم در سرانجام خواستار افزایش همکاری های علمی نهادها شد.

ضرورت انجام تحقیقات بین رشته ای میان کشورهای مختلف

در ادامه زبتا شینواری، رئیس شورای ملی Tibb و Tenured از دانشگاه اعظم پاکستان به چالش کرونا پرداخت و گفت: این اولین بار نیست که همه گیری جهانی را تجربه می کنیم، بلکه پیش از این نیز شاهد همه گیری جهانی سارس و مرس بوده ایم.

وی از مقاومت ضدمیکروبی به عنوان یکی از مسائل مبارزه با کرونا یاد کرد و گفت: فرصتی است که روی این مسائل کار کنیم. در این فرایند بانک ها و بنیادهای مختلف مانند بانک توسعه اسلامی باید از تحقیقات حمایت کنند.

این استاد دانشگاه اضافه نمود: استفاده از فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی در مقابله با کرونا ضروری است، همچنین باید از الان برای همه گیری بعدی آماده باشیم تا بدانیم چطور با آن روبرو شویم.

وی شرح داد: امروز اطلاعات زیادی از کرونا داریم، ولی اطلاعات غلط هم زیاد در فضای مجازی وجود دارد.

شینواری با اشاره به تعهدات دانشمندان در این بحران اضافه نمود: باید به تحقیقات اهمیت بدهیم و قدر اعتماد مردم را بدانیم، با اطلاعات نادرست مبارزه کنیم و در آزمایش های بالینی اخلاق را رعایت کنیم.

گرنت آکادمی علوم جهان (TWAS) برای مبارزه با کرونا

در ادامه این پنل مکس پائولی، کننده آکادمی علوم جهان (TWAS) از پروژه های این نهاد برای حمایت های تحقیقاتی خبر داد و گفت: آکادمی علوم جهان، دوره های تکمیلی پزشکی-تحقیقاتی مختلفی را در سال 2019 ارائه داده است، گرنت هایی که خرید تجهیزات و مواد مصرفی را برای دانشمندان ممکن می کنند.

وی با اشاره به بحران کرونا گفت: پروژه تحقیقات 2020 را متمرکز بر حل بحران کرونا در نظر گرفته ایم.

پائولی اضافه نمود: این پروژه نیز بر اساس ساختار قبلی آکادمی علوم جهان با مشارکت دو دانشمند همکار که یک نفر باید حتما از کشورهای در حال توسعه باشد انجام می شود.

وی ادامه داد: این پروژهها باید بر راه حل ها، درمان و آمادگی برای موج بعدی کرونا متمرکز باشند. فراخوان برای دریافت این تحقیقات اکنون اعلام شده و آماده دریافت طرح ها هستیم.

توسعه واکسن کرونا در پاکستان

محمداقبال چودری هماهنگ کننده کل کمیته همکاری های علمی و فناوری سازمان همکاری اسلامی (COMSTECH) با اشاره به تشکیل ستادی برای مبارزه با کرونا در پاکستان گفت: بعد از تشخیص اولین مورد کرونا در پاکستان موسسات مختلف تلاش کردند تا مطمئن شویم اقدامات درستی در حال انجام است.

وی اضافه نمود: توسعه تجهیزات آزمایشگاهی در ایالت های مختلف در دستور کار قرار گرفت؛ مرکز ملی ویروس شناسی پاکستان به بزرگ ترین مرکز انجام آزمایش ها تبدیل شد. همچنین بانک ژنوم در مرکز ملی ژنوم روی توسعه واکسن کار می کند و تحقیقات بالینی این مرکز در بیمارستان کراچی انجام می شود.

چودری از طراحی تجهیزات مورد نیاز برای درمان کرونا خبر داد و گفت: تولید ماسک و ونتیلاتور با همکاری نیروهای مسلح در حال انجام است و توسعه واکسن با کمک یک شرکت خارجی صورت می گیرد.

وی نتیجه گرفت: باید با فعال سازی ظرفیت های داخلی، فاجعه کرونا را به فرصتی تبدیل کنیم.

امیر تکیان، مدیر گروه سلامت جهان و سیاست گذاری و معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران درخصوص بیماری کووید 19 گفت: همزیستی با کووید 19 به این معنا است که همه باید از ماسک استفاده کنند؛ در حال حاضر ما لباس و پوشش جدیدی داریم؛ همانطور که پیراهن، شلوار و جوراب می پوشیم استفاده از ماسک نیز واجب است.

وی در ادامه مطرح نمود: تا به امروز بیشتر از چهارصد هزار نفر فوت شده اند؛ ما باید فاصله گذاری اجتماعی را رعایت و از ماسک استفاده کنیم. در حال حاضر ما برای توقف این بیماری به پیشرفت های پزشکی نیاز داریم . بعد از این بیماری ما با چالش های زیادی روبه رو خواهیم شد.

مدیر گروه سلامت جهان و سیاست گذاری و معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در همه کشورها، دولت ها به سلامت مردم خود می اندیشند، گفت: اینکه هر لحظه دمای بدن را چک می کنند به این معنا است که همه دولت ها به فکر سلامت مردم هستند و شهفرایندان نیز باید اطلاعات خود را به روز کنند و آنان باید به دولتمردان اجازه دهند که در امور آنان دخالت کنند .

تکیان همچنین اضافه نمود: اینکه هر لحظه مردم مورد سوال قرار می گیرند می توان گفت که آنان هک می شوند؛ در حال حاضر در دوره ای زندگی می کنیم که توسط دولت ها هک می شویم؛ براین اساس باید سازوکاری مناسب داشته باشیم.

مدیر گروه سلامت جهان و سیاست گذاری و معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه کووید 19 فرصتی برای توجه بیشتر به کشورهای دیگر است، گفت: ما باید الویت بندی و نگاه جامع گرایانه تری به شرایط داشته باشیم و به فقرا نیز توجه کنیم. در این شرایط همکاری مهم است؛ کووید 19 نشان داد که سیستم های ما چقدر ضعیف هستند و در شرایط حساس دارای پاسخ مناسبی نیستند؛ بنابراین ما باید تحقیقات جدیدی انجام دهیم مانند فعالیتی که بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) انجام می دهد.

وی در ادامه اظهار کرد: کووید 19 نشان داد که اگر می خواهیم به توسعه پایدار برسیم، باید سیستم نظارت بهتری داشته باشیم؛ این بیماری فرصتی برای توجه بیشتر به سیستم بهداشت کشور و زمینه های مورد غفلت است. در حال حاضر، زمان رقابت نیست ما باید با یکدیگر همکاری کنیم؛ در سال 1340، طاعون در اروپا رواج پیدا کرد و صدها نفر جان خود را از دست دادند و برخی ها می گویند کووید 19 مرگ سیاه است.

کووید 19 توجه ما را به سمتی می برد که باید به ارزش های علمی توجه بیشتری کنیم؛ همچنین برای همکاری بهتر، باید به دنبال مدل های جدیدی باشیم.

هفتمین نشست استپ امروز با حضور سخنرانانی از 21 کشور جهان با رعایت قوانین فاصله گذاری اجتماعی به صورت مجازی برگزار می شود.

در این دوره از نشست استپ کارشناسان بیماری های عفونی و اساتید دانشگاه و متخصصان همراه با اساتیدی از کشورهای سنگاپور، آلمان، فرانسه، آمریکا، مالزی، هند، ژاپن، پاکستان، کانادا، چین، آذربایجان، بنگلادش، اردن، عمان، ایتالیا، اندونزی، ترکیه، عراق، کره جنوبی، قزاقستان و ایران تجربیات خود را در درمان این بیماری به اطلاع یکدیگر می رسانند.

تا به امروز مراکز مختلفی در جهان اسلام شامل دانشگاه های ایران سه دوره، دانشگاه پوترای مالزی (دوره دوم)، دانشگاه سلطان قابوس عمان (دوره چهارم) و دانشگاه کراچی پاکستان (دوره پنجم) میزبان نشست های استپ بوده اند.

/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 8 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 975

به "از توسعه واکسن در پاکستان تا گرنت ویژه آکادمی علوم جهان برای مبارزه با کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از توسعه واکسن در پاکستان تا گرنت ویژه آکادمی علوم جهان برای مبارزه با کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید