افزایش ظرفیت صادرات میعانات گازی ایران در خلیج فارس

به گزارش استدیو مرینا، مجری فاز 19 پارس جنوبی از بارگیری نخستین محموله یک میلیون بشکه ای میعانات گازی از طریق گوی شناور فاز 19 پارس جنوبی خبر داد و گفت: با بهره برداری رسمی از چهارمین گوی شناور پارس جنوبی، ظرفیت بارگیری و صادرات میعانات گازی از پالایشگاه های سایت دو این منطقه افزایش یافت.

افزایش ظرفیت صادرات میعانات گازی ایران در خلیج فارس

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، سیدحسین بزرگیپس از خاتمه بارگیری نخستین محموله میعانات گازی از موقعیت دریایی چهارمین گوی شناور پارس جنوبی در پهنه آبی خلیج فارس، اضافه کرد: با بهره برداری از گوی شناور چهارم پارس جنوبی علاوه بر بالا رفتن ظرفیت بارگیری میعانات گازی در خاتمهه صادراتی سایت 2 پارس جنوبی، انعطاف پذیری عملیاتی افزایش می یابد و موجب تولید پایدار گاز و میعانات گازی در سایت 2 پارس جنوبی در زمستان پیش رو خواهد شد.

وی با بیان اینکه فرآیند انتقال نخستین محموله میعانات گازی از گوی شناور فاز 19 سه شبانه روز به طول انجامید، اظهار کرد: در این عملیات میعانات گازی از طریق یک رشته خط لوله 36 اینچ از ایستگاه میترینگ به گوی شناور منتقل می شود.

بزرگی با یادآوری اینکه احداث این خط لوله در نزدیک ساحل با روش حفاری افقی برای نخستین بار در کشور اجرا شده است، بیان نمود: امکان کنترل و پایش عملیات بارگیری از طریق سامانه های مستقر در ایستگاه میترینگ خشکی و بدون نیاز به حضور نفرات بر روی گوی شناور فراهم شده است.

مجری فاز 19 پارس جنوبی با اشاره به اینکه تا پیش از این میعانات گازی تولیدی از پالایشگاه های منطقه پارس 2 فقط امکان بارگیری از طریق گوی شناور فاز 12 پارس جنوبی را داشتند، گفت: با راه اندازی چهارمین گوی شناور پارس جنوبی، امکان تعمیرات دوره ای هر دو گوی شناور مستقر در بخش فراساحل پالایشگاه های منطقه پارس 2 نیز فراهم شده است.

بزرگی ظرفیت بارگیری میعانات گازی از چهارمین گوی شناور پارس جنوبی را تا 7 هزار مترمکعب در ساعت مطرح کرد و اضافه کرد: بهره برداری از این سازه دریایی در فاصله تقریبی 7کیلومتری از ساحل و عمق حدود 50 متری از بستر دریا امکان پهلوگیری نفتکش های بزرگ الجثه در کنار گوی شناور فاز 19 پارس جنوبی را میسر کرده است.

به گزارش ایرنا، بهره برداری از چهارمین گوی شناور انتقال میعانات گازی پارس جنوبی را از جمله پروژه های اولویت دار و دارای حساسیت ویژه شرکت ملی نفت ایران بوده و راه اندازی گوی شناور چهارم پارس جنوبی موجب تنوع بخشی به مبادی صادراتی میعانات گازی پارس جنوبی می شود.

میدان گازی پارس جنوبی بزرگ ترین میدان گازی جهان است. مساحت این میدان 9 هزار و 700 کیلومتر مربع است، که 3 هزار و 700کیلومتر مربع آن در آب های سرزمینی ایران و 6 هزار کیلومتر مربع آن در آب های سرزمینی قطر قرار گرفته است.

حجم ذخیره درجای گاز طبیعی میدان پارس جنوبی در حدود 51 تریلیون مترمکعب و ذخیره قابل برداشت آن 36 تریلیون مترمکعب برآورد می شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 دی 1400 بروزرسانی: 17 دی 1400 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 1872

به "افزایش ظرفیت صادرات میعانات گازی ایران در خلیج فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش ظرفیت صادرات میعانات گازی ایران در خلیج فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید