با معروف ترین سوغات جمهوری آذربایجان آشنا شوید

به گزارش استدیو مرینا، یکی از سوالاتی که همیشه در سفرهای خود با آن روبرو هستیم، این است که سوغاتی چه بخریم؟ این مسئله زمانی سخت تر می شود که قصد داریم هدیه ای برای خانواده، دوستان و عزیزان خود به همراه ببریم و ترجیح می دهیم کالایی خاص و منحصر بفرد باشد، کالایی که مانند آن در کشور یا شهر خودمان نبوده و نمادی از مقصد مورد نظرمان باشد. اگر چنین قصدی دراید، بهترین انتخاب صنایع دستی و هنرهای سنتی مقصد مورد نظر است که بیانگر فرهنگ و آداب و رسوم مردمان آن بوده و حال و هوای آن کشور یا شهر را برای ما زنده می کند. انواع لباس های سنتی، هنرهای دستی، خوراکی های خوشمزه بومی بخشی از سوغاتی هایی هستند که می توانیم از شهر یا کشور مقصد انتخاب نماییم. با ما همراهی کنید تا از معروف ترین سوغات جمهوری آذربایجان اطلاع یابید. لازم است بدانید که قطعا از تهیه بهترین سوغاتی های کشور آذربایجان پشیمان نخواهید شد و اطافیانتان از دیدنشان شاد می شوند.

با معروف ترین سوغات جمهوری آذربایجان آشنا شوید

روسری و کلاه های سنتی

اگر قصد خرید پوشاک را دارید، روسری های کلاقه ای (Kelaghayi) برای بانوان و کلاه های سنتی برای آقایان از بهترین سوغاتی های کشور آذربایجان هستند. روسری های کلاقه ای کشور آذربایجان در طرح و رنگ ها متفاوت تولید شده و در فروشگاه های این کشور فروخته می شوند. طرح بته جقه یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین طرح های روسری های چاپ باتیک است. کلاه های سنتی مردانه آذربایجان انواع مختلفی دارند که از بین آن ها می توان به پاپاخ و طاقیه اشاره کرد. پاپاخ که به آن پاپاق نیز گفته می گردد، یک کلاه پشمی بوده که برای فصل زمستان و آب و هوای سرد منطقه قفقاز طراحی شده است. این کلاه در گذشته به عنوان بخشی از لباس رسمی مردم این کشور مورد استفاده قرار داشته و زمانی نیز جز لباس رزمی ارتش روسیه بوده است. طاقیه نیز نوعی عرق چین است که از جنس ابریشم تولید شده و در برخی موارد از سنگ های قیمتی برای تزیینش بهره می برند.

فرش های سنتی

موزه فرش باکو یکی از مکان هایی است که می توانید تنوع بالایی از طرح های سنتی فرش آذربایجان را در آن ببینید. این موزه اولین موزه اختصاصی فرش جهان بوده و وسیع ترین کلکسیون فرش جهان را در خود جای داده است. اگر علاقمند به هنرهای سنتی، خصوصا هنر زیبای فرش بافی باشید، این موزه برای شما مکانی جذاب و دیدنی خواهد بود. برای خرید فرش نیز سفارش می کنیم به ایچری شهر (iceriseher) بروید. ایچری یکی از توریستی ترین بخش های باکو بوده که مورد توجه گردشگران واقع شده است. این بخش از شهر پر از فرش های رنگارنگ با طراحی های جذاب و متفاوت بوده که در گوشه و کنار خیابان بر روی زمین افتاده یا از دیوارها آویزان شده اند. فروشندگان ایچری شهر بر این عقیده اند که فرش هرچه کهنه تر باشد، ارزش بالاتری دارد. از این رو، فرش های خود را در فضای باز قرار می دهند. آن ها به مشتریان خود اجازه می دهند تا بر روی فرش ها بنشینند یا بر روی آن راه بروند. فرش های آذربایجان در نوع بافت با فرش ایرانی تفاوت دارند. یکی از بی مثال ترین فرش های آذربایجان فرش آذرخالچه نام دارد که می توانید نمونه هایی از آن را در ایچری شهر پیدا نموده و به عنوان یکی از معروف ترین سوغات جمهوری آذربایجان خریداری نمایید. فرش هایی که کنار خیابان به فروش می رسند، از روی طرح های اصلی بافته شده و قیمت های مناسبی دارند. فرش های لوکس و گران قیمت آذربایجان در مکان های خاص تری به فروش می رسند. البته به این نکته توجه داشته باشید که این فرش ها قابلیت خروج از کشور را ندارند، از این رو برای سوغاتی مناسب نیستند.

رومیزی با طرح بته جقه

طرح بته جقه یکی از نمادهای آذربایجان است که در صنایع دستی این کشور کاربرد فراوانی دارد. یکی از این هنرها، سفره های آذربایجانی هستند که با طرح های زیبایی از بته جقه کار می شوند و گاها از ملیله دوزی نیز برای تزیین آن ها استفاده می گردد. این رومیزی ها یکی از معروف ترین سوغات جمهوری آذربایجان هستند که می توانید تحت نام یک یادگاری از سفرتان تهیه کنید و به دوستان و عزیزانتان هدیه دهید.

تخته نرد

تخته نرد، یکی از بی مثال ترین بازی های بشر است که تا امروز نیز جذابیت خود را حفظ نموده و همچنان یکی از محبوب ترین سرگرمی ها محسوب می گردد. اگر اهل این بازی هستید، می توانید تخته نرد را خریداری نمایید. بهترین تخته نردها از جنس چوب ساخته شده اند که اغلب آن ها دست ساز بوده و طراحی هایی از آثار تاریخی کشور آذربایجان را بر روی خود دارند. تخته نردهای خوب و درجه یک را قادر خواهید بود از بازارهای باکو تهیه فرمایید.

جواهرات

از دیگر هنرهای کشور آذربایجان می توان به هنر جواهرسازی اشاره کرد. این هنر در کشور آذربایجان با روش های خاصی انجام شده و بر روی فلزهایی چون طلا و نقره اجرا می گردد. از جمله روش های مورد استفاده در این کشور می توان به روش hatamkarlig اشاره کرد که در آن قالب گیری طلا با استفاده از گچ انجام می گردد. روش دوم shekebe نام دارد که در آن فلز در قالب توری شکل ایجاد می گردد. اگر قصد خرید یک هدیه با ارزش برای نزدیکان یا دوستان بسیار عزیز خود را دارید، می توانید تکه ای از جواهر را برای او خریداری نمایید.

ظروف مسی

از جمله بهترین سوغاتی های کشور آذربایجان می توان به ظروف مسی اشاره کرد که در طرح هایی بسیار زیبا و جذاب تولید می شوند. اگر به چایخانه های این کشور مراجعه کنید، نمونه هایی از این ظروف را خواهید دید. سماورهای مسی از جمله مواردی هستند که معمولا مورد توجه گردشگران واقع می شوند. اگر دوست دارید یکی از این سماورهای زیبا را در خانه خود داشته باشید، می توانید به فروشگاه های مربوطه مراجعه نموده و یک سماور مسی را خریداری نمایید.

ظروف سرامیکی

سرامیک سازی یکی از صنایع بسیار قدیمی در جمهوری آذربایجان بوده که براساس تحقیقات انجام شده، قدمت آن به قرون وسطی بازمی گردد. امروزه کشور آذربایجان یکی از کشورهای مطرح جهان در زمینه سرامیک سازی محسوب می گردد. ظروف سرامیکی آذربایجان در طرح های بی بدیل تولید شده و به سایر نقاط جهان صادر می شوند. از جمله جذاب ترین ظروفی که می توانید تحت نام سوغاتی از این کشور تهیه کنید، چیراگ (chirag) است. چیراگ در واقع همان چراغ نفت سوز بوده که نوع سرامیکی آن بسیار جذاب هست و به عنوان یک وسیله تزئینی مورد توجه گردشگران قرار می گیرد. ظروف ادویه سرامیکی نیز از دیگر مواردی هستند که می توانید در بازارهای سوغات این کشور پیدا کنید.

استکان های کمر باریک

استکان های کمر باریک یکی از مدل های استکان بوده که طرح شاه عباسی آن در ایران طرفداران کثیری دارد. این مدل استکان در بین مردم آذربایجان نیز بی مثال بوده و با عنوان استکان های آرمادو (Armudy) نامیده می گردد. آرمادوها دارای جنس های مختلفی بوده و برخی از آن ها نیز دارای طرح هستند. هنرمندان آذربایجانی اغلب طرح گل و بته را بر روی استکان های خود نقاشی می کنند و این کار را به صورت دستی انجام می دهند. جالب است بدانید که این استکان ها به دلیل گلابی شکل بودن، مدت زمان بیشتری چای را گرم نگه می دارند.

مربای گیلاس سفید

مردم آذربایجان چایشان را به همراه مربا سرو می کنند. مرباها انواع گوناگونی داشته و بنا به فصل از میوه های متنوعی چون سیب، به، توت فرنگی، تمشک، انجیر تهیه می شوند. شاید تا به حال نام مربای گیلاس سفید را نشنیده باشید، اما این مربا یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین مرباها در بین مردم آذربایجان بوده که در سوپرمارکت و فروشگاه های این کشور به فروش می رسد. می توانید این مربای خوشمزه را با خود به خانه آورده و خانواده یا دوستان خود را با طعم بی نظیرش آشنا کنید.

نقاشی با نفت

نقاشی با نفت (Neft painting) یکی از جذاب ترین کارهایی بوده که هنرمندان آذربایجانی انجام می دهند. آن ها با استفاده از این ماده بدبو تابلوهایی چشم نواز و دیدنی خلق می کنند که تعجب بیننده را برمی انگیزند. این تابلوهای زیبا یکی از پرطرفدارترین سوغاتی های آذربایجان هستند که مورد استقبال گردشگران این کشور قرار دارند. شما قادر هستید که این اجناس بی مثال را از فروشگاه ها که اغلب طرح هایی از طبیعت را در خود جای داده اند، خریداری نمایید یا طرح مورد نظر خود را سفارش دهید. طرح پیشنهادی شما می تواند یک پرتره از صورتتان باشد که قیمت آن با توجه به ابعاد تابلو، متفاوت است.

منبع: همگردی
انتشار: 24 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 844

به "با معروف ترین سوغات جمهوری آذربایجان آشنا شوید" امتیاز دهید

1 کاربر به "با معروف ترین سوغات جمهوری آذربایجان آشنا شوید" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با معروف ترین سوغات جمهوری آذربایجان آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید