تولد نخستین گوساله های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه

به گزارش استدیو مرینا، معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان از تولد همزمان دو گوساله گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه اطلاع داد.

تولد نخستین گوساله های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه

به گزارش خبرنگاران، سید عادل مولا صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران از تولد دو گوساله گوزن زرد ایرانی در سال 1402 در پارک ملی کرخه اطلاع داد و گفت: این نخستین گوساله های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه در سال 1402 به جهان آمد.

وی ادامه داد: برنامه حفاظت از گوزن ها با تدابیر و شدت بیشتری در فصل زایش به طور شبانه روزی در زیستگاه های طبیعی این گونه در حال اجرا است.

مولا اضافه نمود: بعد از حادثه بیماری میاز که در سال 1393 باعث تلف شدن تعداد زیادی از گوزن های پارک ملی کرخه شد، این اداره کل با بر نامه های پایشی و رصد شبانه روزی زیستگاه را برای احیای مجدد این گونه آماده نموده و برنامه های خاص حفاظتی و کنترل بیماری در این پارک انجام می گردد.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: هدف این اداره کل علاوه بر تکثیر در محیط های کنترلی، تکثیر به صورت آزاد در محیط های طبیعی بوده و به همین منظور در سال 1401 بیش از 20 رأس گوزن زرد ایرانی در جنگل های پارک ملی دز رها سازی شده و قرار است همین تعداد در امسال نیز رهاسازی گردد.

گوزن زرد ایرانی که با نام علمی Dama mesopotamica شناخته می گردد، زیرگونه ای از گوزن زرد اروپایی است که در حال حاضر از گونه های در معرض خطر است و در لیست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از جمعیت و منابع طبیعی قرار گرفته است.

گوزن زرد، بدنی زرد مایل به قرمز با خال های سفید دارد؛ و زیستگاه اصلی این گونه جنگل های دز و کرخه در استان خوزستان است و در طول سال های اخیر مناطقی هم در استان های مختلف برای تکثیر این گونه در نظر گرفته شد؛ که جزیره اشک ارومیه، دشت ناز ساری، جمله مناطقی هستند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 12 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1402 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 2196

به "تولد نخستین گوساله های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولد نخستین گوساله های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید