حل مسائل محیط زیست نیازمند برنامه های کلان

به گزارش استدیو مرینا، در آستانه هفته محیط زیست و افزایش بیش از پیش توجه عمومی به مسائل این حوزه، لازم می دانم علاوه بر تشریح مجموعه اقدامات مهم سازمان حفاظت محیط زیست درباره یکی از معضلات عظیم ایران یعنی موضوع کنترل آلودگی هوا، درباره شرایط شکننده کشور در این زمینه نکاتی را به علاقه مندان و دلسوزان محیط زیست کشور یادآور شوم.

حل مسائل محیط زیست نیازمند برنامه های کلان

بنابر رسمی مألوف، موضوع آلودگی هوا بویژه در کلانشهرها در ماه های سرد سال بیش تر مورد توجه نهاده شده و مطالبات عمومی در این زمینه مطرح می گردد. نقش آلاینده های محیطی و بخصوص آلاینده های صنعتی در کنار خیزش کانون های گردوغبار اطراف شهرهای عظیم همواره از عوامل اصلی این بحران عنوان شده و در تمام این سال ها اقدامات مقطعی برای مواجهه با آلودگی هوا مطرح و اجرایی می شده است.بدون تردید دولت تدبیر و امید در توجه به مسأله محیط زیست و حل آن اقداماتی فراتر از سایر دولت ها صورت داده است که نمونه شاخص آن در تدوین و تصویب قانون هوای پاک و پیوست ها و دستورالعمل های آن قابل مشاهده است.

در سال های اخیر، رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست شناسایی کانون بحران های محیط زیستی و ایجاد بسترهای کلان قانونی و اجرایی برای حل بحران ها بوده است. برهمین مبنا و برای ایجاد اجماع ملی در حل بحران آلودگی هوا، سازمان ضمن تدوین و ابلاغ ضوابط لازم برای پایش و کنترل برخط آلایندگی صنایع، نظات بر آلایندگی وسایل نقلیه موتوری و همچنین نظارت سیستمی بر اجرای قانون هوای پاک کوشش نموده است که تمام ظرفیت های ممکن در این قانون را تثبیت و اجرایی کند.لازم می دانم ضمن تأکید بر اقدامات مؤثر سازمان در زمینه پایش مسائل محیط زیستی بخصوص با مشارکت ارزشمند دانشگاه های مهم کشور این نکته را یادآور شوم که سازمان در دولت دوازدهم اهمیت ویژه ای به تفکیک اطلاعات و آمار به روز و برخط و استفاده از اطلاعات به دست آمده در کنترل شرایط داشته است.

به عنوان نمونه در زمینه پایش و نمونه برداری منابع آب زیرزمینی از سال 92 تا 99 شاهد رشد بیش از 1100 درصدی در میزان این نمونه گیری ها هستیم. ذکر این مثال تنها شاهدی بر نحوه اولویت بندی های سازمان و رویکرد آن نسبت به آمار و اطلاعات محیط زیستی کشور است.همین رویکرد در نحوه مواجهه با مسأله گرد وغبار نیز قابل مشاهده است.

در این زمینه پروژه مهم و ارزشمند منشأیابی ذرات معلق در کلانشهرها در کنار عملیات مقابله با گرد و غبار در صدها هزار هکتار از اراضی کشور بخصوص عملیات نهال کاری و مراقبت سنواتی در 8300 هکتار از کانون های غبارخیز و بحرانی کشور به اجرا درآمده است.تمرکز ویژه بر اصلاح روندهای غلط یا آسیب زا در کنار گسترش اقدامات عملی علیه آسیب ها، در شرایطی که به دلیل بحران طولانی، مالی توازنی در تخصیص منابع نسبت به احتیاجها در حوزه محیط زیست وجود ندارد، نشان از عزم ما برای حل مسائل در هر شرایطی بوده است. معاونت محیط زیست انسانی سازمان بنابر مسئولیت ها و وظایف محول شده کوشش نموده با حفظ این رویکرد در یکی دیگر از مسائل مهم حوزه یعنی مدیریت پسماند نیز به بازتعریف مسائل بپردازد. نتیجه این رویکرد نیز تدوین مجموعه ضوابط، دستورالعمل ها و شیوه نامه های مدیریت پسماند بوده که آمار نشان می دهد در 8 سال دولت تدبیر و امید این حوزه نیز رشد 175 درصدی را تجربه نموده است.من و همکارانم همگام با استانداردها و ضوابط پذیرفته شده بین المللی کوشش نموده ایم با همراهی بدنه کارشناسی محیط زیست و همچنین جامعه علمی، ضوابط و مقررات را برمبنای احتیاجها و اولویت های کشور تدوین نموده و اجرایی کنیم.

این رویکرد خوشبختانه موجب شد که ذینفعان و بخصوص دستگاه های اجرایی با هماهنگی مناسبی در ساماندهی به بعضی آشفتگی ها یا خلأهای مقرراتی همراهی نمایند و امروز شاهد شرایطی متفاوت از گذشته باشیم. به شخصه معتقدم برای حل مسائل موجود در محیط زیست ایران علاوه بر آموزش عمومی و جلب مشارکت سراسری احتیاج به برنامه های کلان و مقررات معین و مدون غیرقابل انکار است؛ موضوعی که دست کم در دولت و سازمان با جدیت مورد توجه نهاده شد و در این سال ها به منصه ظهور رسید.

بر همین اساس باور دارم که در گام بعدی احتیاج است که پس از اجرای مقررات و بخصوص برخورد با متخلفان، زمینه را برای برطرف زمینه ایجاد مسائل به کار ببندیم.معاونت محیط زیست انسانی سازمان با همراهی صندوق ملی محیط زیست با تعریف و اجرای تعداد قابل توجهی از پروژه ها در زمینه پایش محیط زیست کشور در حوزه های مختلف و همچنین ارائه تسهیلات به صنایع آلاینده برای کاهش میزان آلایندگی، گام اساسی خود را در این زمینه برداشته است اما در سرانجام باز هم لازم می دانم بر شنمایندگی شرایط موجود تأکید کنم و یادآور شوم، شرایط کشور ما در موضوعات بحرانی تنها زمانی به سمت بهبود خواهد رفت که تمام عناصر سهم خود در حل مسائل برعهده بگیرند و برای اجرای وظایف خود به علم و عمل تکیه نمایند.ضمن تبریک هفته محیط زیست و آرزوی شادکامی برای کوششگران این عرصه آرزو می کنم در آینده نزدیک، سایه تمام بحران ها از ایران عزیز رخت بربسته باشد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 1 تیر 1400 بروزرسانی: 1 تیر 1400 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 1627

به "حل مسائل محیط زیست نیازمند برنامه های کلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حل مسائل محیط زیست نیازمند برنامه های کلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید