خانه های بوم گردی شهری بلای جان هتل ها، از دولت طلبکار نیستیم

به گزارش استدیو مرینا، مهدی نریمانی، رئیس اتحادیه هتلداران استان اصفهان با انتقاد از ایجاد تشکل های متعدد در حوزه های گردشگری به خبرنگاران گفت: فقدان طرح و برنامه و تشکل های متعدد در بخش های مختلف مسائل گردشگری است چون این تشکل های متعدد نمیتوانند منافع خود را به صورت یکسان ببینند.

خانه های بوم گردی شهری بلای جان هتل ها، از دولت طلبکار نیستیم

جهت دریافت خدمات طراحی منزل ویلایی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

وی اضافه کرد: متاسفانه هر دولت با یک بخش کار می نماید که از هم گسیخته هستند. هر ارگان و سازمان و وزارتخانه ای در حوزه گردشگری دخالت می نماید، مثل آموزش و پرورش. ما احتیاج داریم که از ظرفیت کلاسها به عنوان ظرفیت بالقوه استفاده کنیم چون سرپناه مناسبی برای مسافران در ایام پیک سفر است، ولی نه در کل سال و یا حتی در تمام ایام نوروز.

دولت کنونی میراث دار گذشتگان است

نریمانی در ادامه نبود پیوست های فرهنگی در طرح های گردشگری را نیز یکی از مسائل این حوزه دانست و گفت: ما پیوست های فرهنگی، مالی، اجتماعی را در برنامه ها لحاظ نمی کنیم. البته از دولت طلبکار نیستیم، به هر حال این دولت میراث دار گذشتگان است. ولی طرح خانه مسافر در همه کشور جواب نمی دهد. اگر به دلیل نداشتن پیوست فرهنگی در این خانه ها مسئله ای ایجاد شد، مردمی که پیشینه مذهبی دارند خودشان با حضور گردشگران اقامت نماینده در این خانه ها مخالفت می نمایند. در شهرهای دیگر این مسائل به وجود آمده و ما صراحتا آنها را دیده ایم.

وی وجود خانه های بوم گردی در شهرها را رقیبی برای هتلداران دانست و گفت: ما مخالف این نیستیم که یک خانه سنتی را به اقامتگاه سنتی تبدیل نمایند، اما وقتی گردشگر به روستا مراجعه می نماید نمی توانیم به آن خانه سنتی، خانه بومی بگوییم. در یک محله به این خانه ها هتل سنتی می گوییم و در محله دیگر به همان خانه بوم گردی می گوییم. بوم گردی برای مناطق طبیعی تعریف دارد نه شهرها. این خودش یک مشکل در حوزه اقامتگاه هاست.

این فعال حوزه هتلداری توضیح داد: ما با ایجاد اقامتگاههای بوم گردی در مرکز شهر مشکل داریم. فردا باید مجموعه های سنتی هم به آن اضافه شوند و به هتل سنتی عباسی هم بگوییم بوم گردی. اینکه در را باز کنی و آسفالت را ببینی که نمی گردد بوم گردی. اکنون بیش از 20 خانه سنتی درخواست تبدیل شدن به هتل سنتی را داده اند. هتل سنتی گردشگر جذب می نماید. داخل شهر به اقامتگاه های سنتی، هتل سنتی و در خارج از شهر به آنها بوم گردی می گویند، مانند بوم گردی روستای مصر.

همه توریست ها که به هتل پنج ستاره نمی فرایند

نریمانی با بیان اینکه در 240 روز سال، ضریب اشغال هتل های اصفهان کمتر از 30 درصد است، گفت: در اصفهان ظرفیت هتل های چهارستاره خوبی داریم، هم در شهرها و هم در استان. همه آنها ظرفیت پذیرش گردشگری خارجی را دارند، حتی در اصفهان مهمانپذیری داریم که در طول سال بیشتر از هتل ها مسافر جذب می نمایند. همه توریست ها که به هتل پنج ستاره نمی فرایند، گردشگرانی هم هستند که به روستا می فرایند، چون زندگی به شیوه بومی برایشان اهمیت دارد.

رئیس اتحادیه هتلداران استان اصفهان اعلام کرد: برگزاری جشنوارههای بزرگ مانند جشنواره کودک نباید در اصفهان آن هم در فصل پیک سفر باشد. اگر وزارتخانه فرهنگ و ارشاد احتیاجسنجی کند و برای آن برنامه درستی داشته باشد، با مشکل اقامت در اصفهان روبرو نمی شویم.

نریمانی ادامه داد: به دفعات اعلام نموده ایم که چرا همه دستگاه ها برنامه هایشان را در ماه های مهر و آبان برگزار می نمایند، آن هم در این دو ماه که گردشگران زیادی به اصفهان می آیند. یا چرا ماه اردیبهشت که فصل گلاب گیری است، سمینار و همایش برگزار میگردد. وقتی سرمایه گذار در اصفهان می خواهد فعالیت کند، تمام طول سال را ارزیابی می نماید نه 120 روز سال را؛ بنابراین برایش توجیه مالی ندارد که در زمینه هتل سازی فعالیت کند. برای سال های آینده به هتل احتیاج داریم، اما این طور نیست که الان ظرفیت هم نداشته باشیم. مشکل ما این است که بر خی از روزهای سال مانند ماههای مهر و آبان در اصفهان با کمبود اتاق روبرو می شویم.

اصفهان در 6 روز اول نوروز جا ندارد!

وی اضافه کرد: در 6 روز اول نوروز به دلیل حجم پرتردد گردشگر در اصفهان جا نداریم، چون این استان در محور مواصلاتی 8 استان دیگر قرار گرفته است. در 6 روز اول نوروز احتیاج است که سازمان هایی مانند آموزش و پرورش به ما یاری نمایند، اما آنها نباید در طول سال فعالیت داشته باشند. خانه مسافرهای استیجاری نیز رقابت نابرابر ایجاد می نماید. غیرقابل کنترل بودن خانه های مسافر توسط دستگاه های نظارتی رقابتی نابرابر برای حوزه گردشگری ایجاد نموده است که این به صنعت گردشگری و سرمایه گذاری آسیب زده است.

نریمانی گفت: افراد خاص در این موضوع منافع دارند. چرا باید خانه مسافرها در طول سال فعالیت نمایند. اکنون در اصفهان بیش از 20 هتل در حال ساخت است. ساخت هتل های بزرگ در طول 2 تا 3 سال طول می کشد. در آینده ظرفیت اقامتی این استان بیشتر میگردد.

وی تأکید کرد: اکنون پس از تعاملات بین المللی گردشگران زیادی به ایران خواهند آمد و باعث شده بسیاری از خانه های تاریخی را تغییر کاربری دهند. اما این هجمه درست نیست که بگویند در اصفهان جا نداریم. ظرفیت اقامتی اصفهان و شیراز از لحاظ تعداد تخت در یک حد است. ممکن است تعداد هتل های پنج ستاره و چهارستاره تغییر کند ولی تعداد تخت ها کمتر نیست.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 705

به "خانه های بوم گردی شهری بلای جان هتل ها، از دولت طلبکار نیستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه های بوم گردی شهری بلای جان هتل ها، از دولت طلبکار نیستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید