درس هایی از رهبری سازمانی در سالی که گذشت

به گزارش استدیو مرینا، وقتی به روز های پایانی سال 2020 نزدیک می شدیم؛ سالی که جامعه دنیای را مورد آزمایش قرار داد، به راحتی می توان گفت که بسیاری از مردم در انتظار اتمام سریع تر آن سال بودند. با این حال، سال 2020 بسیاری از موضوعات سیستمی را که افراد و شرکت ها در سراسر دنیا با آن روبه رو هستند روشن ساخته است که اگر نتوانیم از آن برای آینده درس بگیریم و تامل نکنیم، بسیار ناامید خواهیم شد.

درس هایی از رهبری سازمانی در سالی که گذشت

به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از MIT Sloan Management Review، در این مقاله، ما برای پاسخ به این سوال که مدیران چه درس هایی می توانند از سال 2020 بگیرند و در سال آینده اجرایی نمایند؟ سراغ مشاوران ارشد در MIT Sloan Management Review رفتیم. دیدگاه های متعددی برای اینکه چگونه رهبران در تمام سطوح یک سازمان می توانند متعهد به مراقبت، پرورش فرهنگ های حمایتی کار (supportive work cultures) و ایجاد راستا های جدید در سال 2021 شوند، ارائه شد.

1- برای تلاطم افزایشی آماده و سازگار شوید

از سال 2008، چهار مگا ترند (مگاترند ها به محصولات، فناوری ها و خدماتی می گویند که در آینده بازار داغی خواهند داشت و در واقع پیش بینی از مواردی است که آینده را تحت الشعاع قرار می دهند) را دنبال کردیم: تغییر آب و هوا، شهرنشینی، پیر شدن جمعیت و افزایش ارتباط متقابل. در سال 2020، همگرایی این فرایند ها روشن ساخت که ثبات نسبی پس از جنگ دنیای دوم درحال واگذاری به یک دوره تلاطم افزایشی است. رهبران سازمانی باید در خصوص فرضیه های خود درباره ثبات تجدید نظر نمایند. ظرفیت سازگاری، استحکام و انعطاف پذیری را در عمق سازمان های خود ایجاد نمایند و آمادگی برای بحران را در کل شرکت های زیر مجموعه خود بازبینی و ارزیابی نمایند.

در این سال همچنین تعیین شد که رهبران باید فراتر از سازمان های خود نگاه نمایند و به عنوان یک ذی نفع واقعی، برای برطرف مسائل مالی، مراقبت های بهداشتی، مسکن، عدالت و سایر نابرابری های اساسی مربوط به شنمایندگی نظم فعلی یاری نمایند چرا که این آخرین سال دهشتناک نخواهد بود، اما چالش رهبران این است که اکنون باید قدم بردارند تا برای مورد بعدی آمادگی بیشتری داشته باشند.

2- نقشه راه خود را با معناسازی تغییر دهید

اصطلاح Sensemaking یا معناسازی که توسط کارل ویک معرفی شده است در ساختار های سازمانی مهمی همچون تغییر راهبردی، یادگیری سازمانی و خلاقیت و نوآوری، نقش شایان توجهی دارد و در واقع این مفهوم درک قابل قبول (نقشه) از دنیا درحال تغییر؛ آزمایش این نقشه با دیگران به وسیله جمع آوری داده ها، اقدام و تبادل نظر و سپس (بسته به نقشه) پالایش یا رها کردن را شامل می گردد. معناسازی رهبران را قادر می سازد تا درک بهتری از آنچه در محیط خود اتفاق می افتد داشته باشند، بنابراین سایر فعالیت های رهبری را تسهیل می نماید.

چالش های سال 2020 اهمیت معناسازی را برجسته می نماید؛ ارائه راه های موثر برای درک دنیا پیچیده خارجی که در آن زندگی می کنیم. وقتی سرعت تغییر به این شدت است، مدیران باید اطمینان حاصل نمایند که مردم درک خود را از تغییر در فناوری، بازارها، مشتریان و حرکت های رقابتی به روز می نمایند.

تنها با داشتن یک نقشه به روز شده از دنیا، می توان اقدامات موثری در آن انجام داد. به عنوان مثال، تیمی که سعی در ایجاد محصولات نوآورانه در داروسازی دارد، باید از تغییر دانش علمی مطلع باشند. روش های جدید شرکت های داروسازی باید بر اساس همکاری با یکدیگر، نهاد های نظارتی و بیماران و اشکال جدید تامین مواد اولیه باشد. غفلت از معناسازی موجب عقب ماندن می گردد.

3- مراقبت و حمایت را در مرکز رهبری سازمانی قرار دهید

سال 2020 نشان داد که مدیریت نیروی انسانی (اهمیت دادن و ارزش قائل شدن مدیر به افراد و همدلی و ایجاد انگیزه و مواظبت از نیروی انسانی) نه فقط مطلوب بلکه بسیار لازم است. روشی که ما برای دهه ها به عنوان رهبری سازمانی، به عنوان یک ترکیبی از اشتیاق، چشم انداز و مهارت به تصویر کشیده، ترویج و تمرین نموده ایم، رهبران سازمان را آماده می نماید تا درد و رنج انسان را بشناسند و تسکین دهند، چه رسد به موضوعات سیستمی که باعث ایجاد و تداوم آن می شوند. وقت آن است که کسانی که به مدیریت نوین و خوب اهمیت می دهند مراقبت را در مرکز رهبری سازمانی قرار دهند.

4- نبوغ جمعی تیم خود را آزاد کنید

با جلسات تیم خود به عنوان یک فضای احترام انگیز رفتار کنید. این توصیه از طرف رهبران سازمانی استثنایی ارائه می گردد که هر روز در خط مقدم برای همه ما می جنگند. هیچ کس انتظار ندارد که شما همه پاسخ ها را داشته باشید. آن ها می دانند که شما هم به عنوان رهبر سازمان یک انسان هستید.

شما باید خود را با تنوع تفکر احاطه کنید. شما و همکاران تان باید به عنوان یاران تمرینی یکدیگر عمل نموده و یکدیگر را به چالش بکشید تا بهترین فکر خود را انجام دهید، تا بهترین فرد خود باشید. این همه گیری احتیاج دارد که شما فراتر از کاری بروید که باید انجام دهید. این احتیاج به حل مساله ابتکاری دارد. این در خصوص یک فرد نیست که یک لحظه مناسب داشته باشد، این در خصوص نبوغ جمعی است. بخش هایی از نبوغ را در تیم خود رها کنید و آن ها را تحت کنترل درآورید تا عملکرد جمعی را تحقق بخشد.

شما و تیم تان باید از یکدیگر مراقبت کنید. نه تنها آنچه را که فکر می کنید، بلکه احساسی را هم که دارید به اشتراک بگذارید. آن ها می دانند که شما نگران هستید، شاید حتی ترسیده باشید. با احساسات خود به آن ها اعتماد کنید. به مراقبت از یکدیگر متعهد شوید، به یکدیگر اعتراف کنید که مسائل سال جاری فقط یک چالش عظیم عملیاتی نبود، بلکه یک چالش قلبی نیز هست. اگر این سال چیزی به ما آموخته باشد، این است که رهبری سازمانی یعنی اعمال تخیل و شجاعت اخلاقی. دیگر وقت آن نیست که آن را به تنهایی انجام دهید.

5- پرورش فرهنگی که کارمندان را توانا سازد

ما از سال 2020 این درس را می گیریم که بسیاری از مواردی که کسب وکار ها با آن روبه رو می شوند، کاملا قابل کنترل و قابل پیش بینی نیستند که تا حدی به این دلیل است که هر کسب وکاری ارتباط متقابلی با جامعه، اقتصاد و کره زمین دارد. اما این نشان می دهد که چقدر مهم است رهبران و مدیران سازمان به کارمندان - به صورت فردی و جمعی - این امکان را بدهند که بهترین کار خود را انجام دهند؛ به وسیله استفاده از احتیاج ها و نقاط قوت آن ها به روش های انعطاف پذیر و مدیریت فعال فرهنگی که از سازگاری و یادگیری پشتیبانی می نماید.

6- به وسیله تبادل نظر، درک مشترک ایجاد کنید

سال 2020 آنچه را که روان شناسان اجتماعی سال هاست می شناسند به ما نشان داده است؛ مردم به دلیل عدم اطمینان زیاد یا بی اعتباری اجتماعی به طور آشکاری از بین می فرایند. مدیران در سال پیش رو باید با ایجاد یک درک مشترک اجتماعی - با یک واقعیت مشترک که به مردم امکان می دهد با دقت بیشتری داده ها را ارزیابی نموده و به طور موثر هماهنگ نمایند - با اثرات مخرب عدم اطمینان و بی اعتباری اجتماعی مبارزه نمایند.

سال 2020 همچنین به ما نشان داده است عدم اطمینان و عدم اعتبار اجتماعی در حوزه های زندگی شخصی ما محدودیتی ندارد. شخصیت فردی و شغلی ما هرگز در هم تنیده نشده است؛ مدیرانی که به تبادل نظر می پردازند، شیوه هایی را ایجاد می نمایند تا شکاف گسترده ای را بین تجربه افراد مختلف از یک دنیا متفاوت ایجاد نمایند. آن ها می توانند حس خود و جامعه ما را از نو بسازند (و آن را بهبود بخشند).

7- بر تعادل کار و زندگی برای تیم های خود تاکید کنید

آینده کار به ما بستگی دارد. خبر خوب برای مدیران این است با وجود آن که مردم بیشتر کار ننموده اند، اما بهره وری در حال رسیدن به سطوح بی سابقه ای است که ناشی از انتقال گسترده کار از دفاتر به خانه ها است.

خبر بد این است که سلامت روانی در رنج است و 94 درصد از کارکنان در 12 ماه گذشته استرس را تجربه نموده اند؛ بنابراین وقت آن رسیده که مدیران ساختار های زندگی تیم های خود را بهتر تنظیم نمایند؛ مثلا بعد از ساعات کار از ارسال نامه های الکترونیک و پیغام در شبکه های مجازی خودداری نمایند (کاری که فرانسه در سال 2017 اجرا نموده) و با توجه به اینکه یک فرد به طور متوسط یک سوم از زندگی خود را صرف کار می نماید، رفاه کارکنان در طول سال 2021 و بعد از آن مهم درنظر گرفته گردد.

8- به روابط کاری توجه و دقت ویژه ای داشته باشید

اداره کسب وکار ها مانند راه رفتن روی یک طناب است. این کلمات، از یک کارآفرین که اخیرا با او مصاحبه کردم، بیان شده است. روابط کاری با کیفیت بالا به افراد یاری می نماید احساس امنیت و حمایت نمایند. علاوه بر این، آن ها می توانند کارگران را قادر سازند تا در انتخاب خود درک بیشتری داشته باشند و تعهد سازمانی، اشتیاق آن ها را برای رسیدن به استاندارد های عملکرد بالا تقویت می نماید. با پذیرفتن تجربه، مدیران ممکن است یاد بگیرند که چگونه احتیاج های روان همکاران و مشتریان خود را تامین نمایند. از این گذشته، پیمودن طناب به توجه و مراقبت احتیاج دارد و این دقت و توجه ویژه برای رهبران در سال آینده بسیار با اهمیت خواهد بود.

9- عادت های ترمیمی را در برنامه روزمره خود ایجاد کنید

تحقیقات روان شناختی نشان داده ذهن انسان تا چه حد عمیقا محتاج پیش بینی است، اما سال گذشته این عدم اطمینان بی وقفه بود که تمام استرس ناشی از آن تا مدت ها باقی می ماند. این وظیفه رهبر سازمان است که به یک تیم یاری کند تا متمرکز و مثبت باقی بماند و این رویکرد با نگه داشتن آن ها در کنار یکدیگر و با هم شروع می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 24 فروردین 1400 بروزرسانی: 24 فروردین 1400 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 1517

به "درس هایی از رهبری سازمانی در سالی که گذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درس هایی از رهبری سازمانی در سالی که گذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید