دستور پخت کئی پلا و مرغ ناردون؛ غذا های سنتی و پرطرفدار مازندارنی

به گزارش استدیو مرینا، اولین غذای پرطرفدار پاییزی استان مازندران مرغ ناردون است. غذایی که اغلب شما برای یک بار هم که شده در سفر به این استان آن را امتحان نموده اید. مرغ اناردون یا مرغ ناردون دستور پخت آسانی دارد. ناردون به معنای دانه انار است و معمولا از دانه انار تازه در این غذا استفاده می گردد.

دستور پخت کئی پلا و مرغ ناردون؛ غذا های سنتی و پرطرفدار مازندارنی

استان مازندران یکی از استان هایی است که علاوه برطبیعت زیبا و منحصربه فردش، غذا های بسیار لذیذی دارد که هواداران بسیاری هم دارند. از ماهی و مرغ شکم پر گرفته تا انواع آش ها و خورشت ها. بعضی از این غذا ها ویژه فصل های پاییز و زمستان هستند، مانند مرغ ناردون یا کئی پلو.

در این مطلب طرز تهیه چند غذای پرطرفدار مازندرانی پاییزی را به شما آموزش می دهیم.

مرغ ناردون

اولین غذای پرطرفدار پاییزی استان مازندران مرغ ناردون است. غذایی که اغلب شما برای یک بار هم که شده در سفر به این استان آن را امتحان نموده اید. مرغ اناردون یا مرغ ناردون دستور پخت آسانی دارد. ناردون به معنای دانه انار است و معمولا از دانه انار تازه در این غذا استفاده می گردد.

به این غذا در زبان محلی کِرکِ انار تیم پهلو می گویند؛ کرک همان مرغ در زبان محلی است. این غذا با برنج کته سرو می گردد و بسیار لذیذ و خوشمزه است. در مازندران این غذای لذیذ را علاوه بر گوشت مرغ با غاز یا اردک نیز می پزند که معمولا برای مهمانی ها بیشتر از اردک استفاده می نمایند.

مواد لازم

مرغ 4 تکه

انار میانه 1 عدد

آلو بخارا 8 عدد

پیاز 1 عدد

رب انار 2 قاشق غذا خوری

روغن به اندازه لازم

نمک، فلفل و زرد چوبه به اندازه لازم

طرز تهیه مرغ ناردونی

مرحله اول: ابتدا انار را پوست گرفته و بدون آنکه آب بیفتد دانه های آن را جدا کنید.

مرحله دوم: در این مرحله، پیاز را پوست گرفته و به شکل خلالی برش می دهیم. قابلمه مناسبی را روی حرارت گذاشته و پیاز را به همراه روغن داخل آن خوب تفت می دهیم تا طلایی گردد. حالا رب انار را افزوده و کمی با پیاز تفت می دهیم.

مرحله سوم: حالا تکه های مرغ را به همراه نمک، فلفل و زردچوبه به مرغ می افزاییم و خوب تفت می دهیم تا رنگ مرغ تغییر کند. در نهایت 2 لیوان آب جوش به مرغ می افزاییم و زمان می دهیم تا کاملا پخته گردد.

مرحله چهارم: زمانی که مرغ خوب پخته شد انار دانه شده و آلو بخارا را به مواد می افزاییم و زمان می دهیم تا کاملا خورشت جا افتاده گردد.

مرحله آخر: در نهایت خورشت را بچشید؛ نمک غذا را اندازه کنید و در کنار برنج ایرانی سرو و نوش جان کنید.

کئی پلا یا کدوپلو مازندرانی

شاید یکی از متداول ترین غذا ها بین بومیان مازندران، کئی پلا باشد، زیرا کدو حلوایی و برنج هر دو در این منطقه به وفور یافت می شوند. دو پلو که محلی ها به آن کئی پلا یا کهی پلا می گویند یک پلوی خوشمزه با خواص بی نظیر برای سلامتی است. ترکیب طعم مرغ و کدو در کنار هم مزه شگفت انگیزی به این غذا می بخشد.

مواد لازم

سینه مرغ بدون استخوان 1 عدد

کدو تنبل خرد شده خام یک لیوان فرانسوی دسته دار

برنج 5/1 لیوان فرانسوی دسته دار

پیاز میانه 1 عدد

سیر 1 حبه

پودر آویشن، پودر زنجبیل و روغن زیتون نصف قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه به اندازه لازم

پاپریکای شیرین 4/1 قاشق چای خوری

طرز تهیه

مرحله اول: برای درست کردن این پلو مجلسی خوشمزه ابتدا پیاز ها را به صورت نگینی خرد کنید و اندازهی روغن زیتون داخل ماهیتابه بریزید و پیاز ها را با شعله ملایم تفت دهید. بعد از اینکه رنگ پیاز ها آغاز به تغییر کرد، کدو حلوایی ها را به صورت مربعی برش دهید و به پیاز اضافه کنید و خوب تفت دهید. سیر و ادویه به مواد اضافه کنید و اجازه دهید 10 دقیقه خوب سرخ شوند.

مرحله دوم: در این فرصت مرغ ها را به صورت مربعی خرد کنید و نمک، پودر آویشن و زنجبیل و فلفل را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مزه دار شوند. برای طرز تهیه کدو پلو مجلسی در این مرحله باید مرغ ها را در یک ماهیتابه جدا تفت دهید و خوب سرخ کنید تا پخته شوند. سپس مرغ ها را به ترکیب پیاز و کدو اضافه کنید.

مرحله سوم: در این مرحله باید برنج را که از قبل برای چند ساعت خیسانده اید آبکش کنید. برای این کار ابتدا اندازهی آب داخل قابلمه بریزید و کمی نمک به آن اضافه کنید. اجازه دهید آب به جوش برسد و بعد برنج ها را به آن اضافه کنید. زمانی که برنج به مرحله آبکش کردن رسید، آن را آبکش کنید و سپس موادی را که از قبل آماده کردید، با برنج ترکیب کنید. برای درست کردن ته دیگ می توانید اندازهی برنج را با روغن و زعفران آب شده ترکیب کنید.

مرحله آخر: سپس مواد را داخل قابلمه بریزید. می توانید این برنج را برای پخت داخل فر قرار دهید یا همچون سایر برنج های مخلوط روی گاز درست کنید. اگر قصد دارید برنج را داخل فر درست کنید، آن را برای مدت 30 دقیقه در دمای 180 درجه سانتی گراد قرار دهید. کئی پلا به تنهایی یک وعده غذایی برای ناهار است، ولی می توان آن را با ماست و یا نیمرو هم سرو کرد. نوش جان.

منبع: فرادید
انتشار: 4 دی 1401 بروزرسانی: 4 دی 1401 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 2139

به "دستور پخت کئی پلا و مرغ ناردون؛ غذا های سنتی و پرطرفدار مازندارنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستور پخت کئی پلا و مرغ ناردون؛ غذا های سنتی و پرطرفدار مازندارنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید