راهنمای سفر به قونیه ، مقصد متفاوت ترکیه!

به گزارش استدیو مرینا، قونیه، شهر مولوی، پایکوبی سماع و مساجد تاریخی است. هر چند که این شهر به میزان به سایر شهرهای ترکیه جاذبه های توریستی ندارد، اما آرامگاه مولانا و مراسم بزرگداشتی که هر ساله در روزهای منتهی به سالگرد وفات او (آذر ماه) برگزار می گردد، گردشگری را حسابی در این ناحیه رونق بخشیده است. در واقع، هر کسی که اهل ادبیات و شعر باشد، آرزوی سفر به قونیه را در سر دارد. اگر شما هم جز این افراد هستید، با راهنمای سفر به قونیه در مجله گردشگری فلای تودی همراه باشید.

راهنمای سفر به قونیه ، مقصد متفاوت ترکیه!

آشنایی با شهر قونیه | قونیه کجاست؟

قونیه شهری با قدمتی چند هزار ساله است و از قدیمی ترین سکونتگاه های آناتولی به شمار می آید. بعضی از کاوش ها نشان می دهد که قدمت این منطقه به دوره نوسنگی یا اواخر عصر حجر و 7000 قبل از میلاد بازمی گردد و افراد زیادی در آن سکونت نموده اند.

حکومت های مختلفی بر این شهر فرمانروایی نموده اند، اما اوج شکوه این شهر مربوط به دوره سلاطین سلجوقی است و بسیاری از جاذبه های دیدنی قونیه نیز به همین دوره تاریخی تعلق دارد. این شهر تاریخی که مزار مولانا - شاعر ایرانی بزرگ - در آن قرار گرفته است، در فاصله بسیار کمی از کاپادوکیه ترکیه قرار گرفته است و از برترین گزینه ها برای تجربه سفری خاطره انگیز و فراموش نشدنی به خاک این کشور محسوب می گردد.

اطلاعات ضروری شهر قونیه

در صورتی که قصد سفر به قونیه را دارید، بهتر است اطلاعات زیر را بدانید تا بسیاری از چالش های خود در زمان مسافرت را کاهش دهید:

  • زبان رسمی: ترکی استانبولی
  • پول رسمی قونیه: لیر ترکیه
  • فرودگاه های قونیه: فرودگاه بین المللی قونیه
  • شماره های اضطراری:
  • اداره پلیس: 155
  • آتش نشانی: 110
  • اورژانس: 112
  • کد شهر قونیه: 332+
  • اختلاف ساعت با تهران: 40 دقیقه عقب تر از تهران

شرایط سفر به قونیه

ترکیه از آن دست کشورهایی است که امکان ورود شهروندان ایرانی به خاک خود را بدون ویزا فراهم نموده است. از این رو، تنها با داشتن پاسپورت به راحتی می توانید به شهرهای مختلف ترکیه از جمله قونیه سفر کنید و تا 90 روز نیز در خاک این کشور بمانید. اگر بنا به هر علتی قصد دارید بیش از 90 روز در ترکیه بمانید، باید ویزا دریافت کنید.

فرودگاه های شهر قونیه

شهر قونیه تنها یک فرودگاه بین المللی دارد و هر هفته، میزبان پروازهای زیادی از تهران به مقصد قونیه است. این فرودگاه از سال 2000 فعالیت خود را شروع نموده و در منطقه سلجوقلو و 18 کیلومتری مقبره مولانا قرار گرفته است. جالب است بدانید که در سال 2010، این فرودگاه میزبان بیش از نیم میلیون مسافر بوده است!

خرید سیم کارت در قونیه

برای آنکه بتوانید هزینه های مکالمه با تلفن همراه و استفاده از اینترنت را کاهش دهید، باید در بدو ورود به قونیه، سیم کارت بخرید. Turkcell، Vodafone و turk telekom، سه اوپراتور فعال در کشور ترکیه هستند و به وسیله نمایندگی های این اوپراتورها می توانید سیم کارت مورد نظر خود را بخرید. به طور کلی برای خرید سیم کارت ترکیه، باید پاسپورتتان را همراه خود داشته باشید.

در سفر به قونیه چه پولی ببریم؟

واحد پولی رسمی در قونیه نیز درست مثل سایر شهرهای ترکیه، لیر است. بنابراین، در زمان سفر به این شهر باید لیر همراه خود داشته باشید. برای آنکه در طول سفر خود با چالش و مشکل خاصی روبرو نشوید، بهتر است پیش از سفر به مقدار کافی در ایران لیر تهیه کنید و هنگام سفر آن را در جای امنی قرار دهید.

آب و هوای شهر قونیه

از آنجایی که شهر قونیه در مجاورت کوه های طوروس قرار گرفته است، آب وهوایی سرد و نیمه خشک دارد. از این رو، تابستان ها گرم و خشک و زمستان ها بسیار سرد، برفی و نیمه ابری هستند. میانگین دمای تابستان در این شهر به 30 درجه سانتی گراد می رسد و شب های خنکی دارد. در فصل بهار و پاییز دمای قونیه بین 10 تا 29 درجه متغیر است.

برترین زمان سفر به قونیه

از نظر آب وهوایی، فصل های بهار و پاییز که آب وهوا بسیار دلپذیر و بارندگی کم است، برترین زمان سفر به قونیه به حساب می آیند. همان طور که گفته شد، این شهر تابستان های بسیار گرمی دارد و این مسئله ممکن است لذت گردش در شهر را کم کند.

فصل زمستان نیز، زمان چندان مناسبی برای سفر به قونیه نیست؛ مگر اینکه عاشق ورزش های زمستانی باشید! بعلاوه، در روز بزرگداشت مولانا که معمولا 16 تا 26 آذر است، تعداد گردشگران این شهر به اوج خود می رسد و حال و هوای بسیار متفاوت و لذت بخشی دارد.

راه های سفر به قونیه

تنها راه سفر به شهر قونیه از ایران، خرید بلیط هواپیما است. خوشبختانه روزانه پروازهای زیادی از تهران به مقصد قونیه انجام می گردد و برای رزرو پرواز، با مشکل خاصی روبرو نخواهید بود. طول مدت سفر به ایرلاینی که پروازتان با آن انجام می گردد و مقدار توقف در طول سفر بستگی دارد.

حمل و نقل در شهر قونیه

اتوبوس، تراموا و تاکسی، رایج ترین اشکال حمل ونقل در قونیه هستند. اتوبوس های درون شهری قونیه برترین روش برای تردد در سطح شهر به شمار می آیند؛ هم مسیرهای بیشتری را تحت پوشش قرار می دهند و هم ارزان تر هستند. تراموا نیز راه بسیار سریع و راحتی برای گردش در شهر است، اما در مسیرهای نسبتا محدودی تراموا وجود دارد. در صورتی که بخواهید با تاکسی در قونیه جابه جا شوید، باید هزینه بسیار بیشتر را برای کرایه بپردازید.

برترین هتل های قونیه

برترین منطقه برای رزرو هتل در قونیه مرکز شهر است. هتل های این ناحیه به بسیاری از جاذبه های گردشگری قونیه مانند موزه مولانا، موزه باستان شناسی قونیه و… نزدیک هستند و می توانند اقامت راحتی را برای شما رقم بزنند. محله های کاراتای و سلجوک نیز دسترسی بسیار خوبی به نقاط مهم شهر دارند و می توانید انواع هتل و اقامتگاه را در آنها رزرو کنید. در ادامه، برترین هتل های قونیه از نظر مسافران معرفی شده اند:

  • هتل هیچ قونیه (Hich Hotel Konya)
  • هتل هیلتون گاردن این (Hilton Garden Inn Konya Turkey)
  • هتل درویشی قونیه (Konya Dervish Hotel)
  • هتل برا قونیه (Bera Konya)
  • هتل ایبیس قونیه (Ibis Konya)
  • هتل سلجوک قونیه (Selcuk Hotel)
  • هتل بایکارا قونیه (Baykara Hotel)
  • هتل آیکون سیتی (iCON City Hotel)

جاهای دیدنی قونیه

هر چند که نام قونیه با مولانا، شاعر فارسی زبان بزرگ، گره خورده است و بسیاری از مسافران برای بازدید از مزار این عارف بزرگ به قونیه سفر می نمایند، اما جاذبه های گردشگری قونیه تنها به این مورد ختم نمی گردد. اگر عاشق دنیای تاریخ هستید، قونیه گزینه های بسیار مجذوب کنندهی برای شما دارد. در ادامه، تعدادی از مهمترین جاهای دیدنی قونیه معرفی شده اند:

موزه و آرامگاه مولانا | معروفترین جاذبه قونیه

موزه مولانا، مهمترین بنایی است که در سفر به قونیه باید از آن بازدید کنید. این مکان به علت وجود مقبره مولانا نزد گردشگران معروفیت دارد و اغلب آن ها به ویژه در پاییز و سالروز بزرگداشت مولانا خودشان را به این مکان دیدنی و زیبا می رسانند. بعلاوه، حضوردر مرکز فرهنگی مولانا و تماشای پایکوبی سماع دراویش نیز مجذوب کنندهیت و هیجان خاص خود را دارد.

بازار قدیمی قونیه | آشنایی با زندگی مردم

بازار قدیمی قونیه تنها به مقدار 5 دقیقه پیاده روی با موزه مولانا فصله دارد. این مکان از سال 1500 مرکز خرید قونیه بوده است و قدم زدن در آن حس و حال متفاوتی را برایتان ایجاد خواهد نمود. بعلاوه، قدم زدن در میان مردم محلی قونیه که از این بازار خرید می نمایند، مجذوب کنندهیت بازدید از بازار قدیمی قونیه را دوچندان خواهد نمود.

مسجد عزیزیه | از جاهای دیدنی قونیه

مسجد عزیزیه را بدون شک می توان زیباترین مسجد قونیه دانست. تاریخچه احداث این مسجد به سال 1676 بازمی گردد و پس از آسیب شدید بر اثر آتش سوزی، مجددا در قرن نوزدهم و به سبک معماری باروک بازسازی شده است. این مسجد بیش از هر چیزی به خاطر فضای داخلی بسیار زیبا و پنجره های عظیمش معروفیت دارد و از زیباترین مکان هایی است که در زمان سفر به قونیه می توانید از آن بازدید کنید.

مسجد علاءالدین | مکانی زیبا برای عکاسی در قونیه

مسجد علاءالدین، در نزدیکی تپه ای به همین نام واقع شده است و گفته می گردد که قدمت آن به سال 1220 و زمان امپراتوری سلجوقیان بازمی گردد. برخلاف نمای بیرونی، فضای داخلی مسجد بسیار زیباست و می توانید درون آن عکس یادگاری بگیرید. جالب است بدانید که مقبره چند تن از سلاطین سلجوقی در این مسجد قرار گرفته است.

ویرانه های چاتال هویوک | از میراث دنیای یونسکو

در صورتی که به تاریخ انسان های نخستین و دوران باستان علاقه دارید، ویرانه های چاتال هویوک از برترین مکان هایی که هنگام سفر به قونیه باید از آن بازدید کنید. این مکان که در میراث دنیای یونسکو ثبت شده است، بیش از 9 هزار سال قدمت دارد و تغییر سبک زندگی انسان ها - از زندگی عشایری به جوامع شهری - را نشان می دهد.

غذاهای محلی قونیه | چه چیزی بخوریم؟

اگر عاشق غذا و امتحان کردن طعم های نو در طول سفر هستید، قونیه بهشت شما خواهد بود. شک نکنید که قونیه با غذاهای بی نظیر و بسیار لذیذ خود، مسافرت شما را تا ابد خاطره انگیز و به یادماندنی خواهد نمود. محبوب ترین غذاهای قونیه که در زمان سفر خود به این شهر حتما باید طعم آن ها را امتحان کنید، شامل اتلی اکمک، سوپ بامیه، پشمک، فرن کباب، دونر کباب و توتماک قونیه می گردد. برای چشیدن طعم این غذاها نیز می توانید به برترین رستوران های قونیه مانند بولو لوکانتاسی (Bolu Lokantasi)، رستوران سمو (Cemo Restaurant)، کوزوکو علی (Kuzucu Ali) و…. مراجعه کنید.

سوغاتی ها و برترین مراکز خرید قونیه | چه چیزی بخریم؟

تهیه سوغاتی و خرید از بازارهای قونیه، یکی از لذت بخش ترین تفریحاتی است که می توانید در این شهر تجربه کنید. برترین سوغاتی قونیه مجسمه پایکوبی سماع است. از آنجایی که این شهر عمده معروفیت خود را مدیون مزار و آرامگاه مولانا است، چنین چیزی چندان هم دور از انتظار نیست! به علاوه، شهر قونیه شیرینی ها و شکلات های بسیار لذیذی هم دارد که گزینه بسیار مناسبی برای سوغاتی به شمار می آیند. پوشاک، خرما و پشمک نیز از دیگر سوغاتی های معروف قونیه شهر هستند.

برای تجربه یک خرید حسابی در قونیه، مراکز خرید زیر گزینه های بسیار مناسبی محسوب می شوند:

  • مرکز خرید کنت پلازا (Kent Plaza Shopping Center)
  • مرکز خرید کولسیت (Kulesite Alisveris Merkezi)
  • شیرینی فروشی هرماچی (Hurmaci)
  • اوتلت نوادا (Novada Outlet Konya)
  • مرکز خرید بی پلازا (Bey Plaza)

جشنواره ها و فستیوال های قونیه

یکی از مهمترین دلایلی که هر ساله مسافران زیادی را به قونیه می کشاند، فستیوال های مجذوب کننده و هیجان انگیز آن هستند. در ادامه، مهم ترین و شناخته شده ترین جشنواره های قونیه معرفی شده اند:

مراسم بزرگداشت مولانا در قونیه | شب اروس

جشنواره مولانا یکی از مهم ترین جشنواره های فرهنگی دنیا است که هر ساله در قونیه برگزار می گردد. این جشنواره به مناسبت سالگرد مرگ مولانا و از 10-7 روز پیش از وفات مولانا شروع شده و تا شب وفات وی که به شب اروس معروف است، ادامه پیدا می نماید. مراسم پایکوبی سماع درویشان، کنسرت های موسیقی عرفانی و سنتی و خوانش اشعار مولانا، بخش های مراسم بزرگداشت مولانا در قونیه هستند. در طول جشنواره مولانا بعلاوه، سخنرانی ها و کارگاه های آموزشی در زمینه عرفان و تصوف نیز برگزار می گردد.

جشنواره ملانصرالدین

جشنواره ملانصرالدین، از دیگر فستیوال های مهم قونیه است که هر ساله به مناسبت سالگرد تولد ملانصرالدین، یکی از شخصیت های محبوب و طنزپرداز در فرهنگ ترک که در ایران و سایر نواحی خاورمیانه نیز محبوبیت دارد، برگزار می گردد. این جشنواره به مدت یک هفته ادامه دارد و در آن می توانید از تماشای نمایشنامه ها، کنسرت ها و مسابقات مختلف لذت ببرید یا از غرفه های صنایع دستی و محصولات محلی نیز خرید کنید.

نکات مهم سفر به قونیه

قونیه یکی از مهمترین شهرهای ترکیه است که به علت مقبره مولانا و مراسم بزرگداشت وی هر ساله میزبان گردشگران زیادی از سراسر دنیا قرار می گیرد. در ادامه، به بعضی از مهم ترین نکاتی که در زمان سفر به قونیه حتما باید به آن ها توجه داشته باشید، اشاره شده است:

  • قونیه شهری مذهبی است و گردشگران باید هنگام بازدید از مکان های مذهبی احترام به آداب و رسوم را رعایت نمایند. بعلاوه، هنگام ورود به خانه های محلی باید کفش های خود را دربیاورند.
  • فصل بهار و پاییز، برترین فصل سفر به قونیه هستند. در این فصول آب و هوا معتدل است و گردشگران می توانند از زیبایی های طبیعی شهر لذت ببرند.
  • قونیه شهری نسبتا ارزان است و گردشگران می توانند با بودجه ای محدود به این شهر سفر نمایند.
  • در صورتی که تمایل دارید در طول مراسم بزرگداشت مولانا به قونیه سفر کنید - یعنی در روزهای 20 و 21 دسامبر (30 و 31 آذر) - حتما باید بلیط هواپیما و خرید تور مسافرتی خود را از مدت ها قبل تهیه کنید.

سفر به قونیه، شهری متفاوت در ترکیه

قونیه از جمله مقاصدی است که با مجذوب کنندهیت ها و خاطره های ماندگاری که برایتان خلق می نماید، شما را شگفت زده خواهد نمود. هر چند که بسیاری از مسافران به خاطر بازدید از آرامگاه مولانا یا شرکت در مراسم بزرگداشت این شاعر بزرگ در آذر ماه برای سفر به قونیه برنامه ریزی می نمایند، اما مجذوب کنندهیت های این شهر تنها به این دو مورد ختم نمی گردد. قونیه شهری است که تجربه متفاوتی از سفر به ترکیه را در اختیارتان قرار می دهد.

آیا تابه حال به قونیه سفر نموده اید؟ برای مسافران آینده این شهر چه توصیه هایی دارید؟

سوالات متداول راهنمای سفر به قونیه

چگونه از استانبول به قونیه برویم؟

این دو شهر 70 کیلومتر با یکدیگر فاصله دارند و مسافران با قطار، اتوبوس و هواپیما می توانند این مسافت را طی نمایند.

چگونه از وان به قونیه برویم؟

فاصله بین وان و قونیه 1200 کیلومتر است و اتوبوس و هواپیما برترین راه برای طی کردن این مسافت هستند.

برترین زمان سفر به قونیه چیست؟

علاوه بر بهار و پاییز، زمان مراسم بزرگداشت مولانا (آذر ماه)، برترین زمان سفر به قونیه محسوب می گردد.

منبع: فلای تودی
انتشار: 8 آذر 1402 بروزرسانی: 8 آذر 1402 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 2258

به "راهنمای سفر به قونیه ، مقصد متفاوت ترکیه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به قونیه ، مقصد متفاوت ترکیه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید