روستای تنگی سر سنندج

به گزارش استدیو مرینا، روستای تنگی سر سنندج

در این مقاله از قسمت معرفی جاهای دیدنی ایران قصد داریم یکی از جاهای دیدنی بسیار زیبای سنندج یعنی روستای تنگی سر را به شما معرفی کنیم و آن را مورد آنالیز قرار دهیم. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید…

روستای تنگی سر سنندج

تنگی سر، روستایی از توابع قسمت سیروانشهرستان سنندج در استان کردستان ایران است. روستای تنگی سر روستایی با معماری پلکانی است که بسیار دیدنی می باشد. این روستا، مقصدی کمتر شناخته شده است و می تواند سفر خوبی را برای شما به ارمغان بیاورد.

مقالات بیشتر بخوانید:

  • عمارت شهرداری سنندج
  • پارک جنگلی امیریه سنندج
  • هدایت سفر به شهر تاریخی سنندج
  • غذاهای محلی کردستان
  • دریاچه زریوار مریوان

کردستان یکی از منطقه ها ویژه گردشگری کشورمان است که زیبایی های تاریخی و طبیعی فراوانی دارد. روستایی پلکانی و بینظیر در دل کوه های سر به فلک کشیده شاهوی کردستان میان کامیاران و سنندج جا خوش نموده که نامش تنگی سر است و مردمانی مهربان و خونگرم دارد که در دل کوه ها زندگی می نمایند. راه رسیدن به این روستا بسیار دیدنی است و بعد از گذر از چشمه های همیشه جاری منتهی به رودخانه سیروان، دره های بسیار پست و کوه های سر به فلک کشیده و خشن به این روستای دیدنی می رسید. روستای تنگی سر نه تنها از نظر معماری بلکه از نظر منظره و منظره های طبیعی نیز یکی از روستاهای فوق العاده تماشایی ایران است.

مطالعات و تحقیقات دقیقی در زمینه تاریخچه و قدمت این روستا صورت نگرفته است ولی اهالی مسن روستا معتقدند که نزدیک به هزار سال است که مردمان در دل این کوه ها زندگی می نمایند. داستان های گوناگونی نیز درباره علت های نامگذاری این روستا موجود است ولی هیچ منبع دقیقی وجود ندارد و گفته می گردد که بخاطر دره های پست و کوه های بلند و سربه فلک کشیده نام روستا تنگی سر گذاشته شده است.

جمعیت روستای تنگی سر بیش از دو هزار نفر است و بالغ بر 500 خانوار در آن زندگی می نمایند و هر چند که قسمت زیادی از جاده دسترسی به این روستا نامناسب است و در روزهای زیادی از فصل زمستان با بارش برف های سنگین مسدود خواهد شد ولی ساکنان در روستای تنگی سر از امکانات اولیه همانند برق، آب، تلفن و دریافت امواج تعدادی محدود از شبکه های تلویزیونی کشور برخوردارند.

قابلیت منحصر به فرد معماری این روستا چیزی است که به محض ورود به روستا شما را مجذوب خود می نماید. نحوه قرارگیری خانه های روستایی پلکانی است است بدین صورت که بام خانه جلویی بعنوان حیاط خانه پشتی مورد استفاده قرار می گیرد.

چهار طرف روستای تنگی سر از کوه های سربه فلک کشیده پوشیده شده است و به همین علت نیز فقط از دل این روستا می توان قسمت محدودی از آسمان را به نظاره نشست و به همین علت حتی در روزهای گرم تابستان نیز این کوه ها موجب می گردد که شرایط هوای این روستا دلپذیر باشد.

اهالی روستای تنگی سر به زبان کردی سخن می گویند و پوشش آنها مثل دیگر منطقه ها روستایی کردستان لباس محلی است و عایدی اصلی بیشتر ساکنین روستا از کشاورزی و دامداری است.

در این روستا امکاناتی برای اقامت وجود ندارد و می توانید بر روی هتل ها، مهمانسراها و خانه های محلی شهرهای اطراف حساب باز کنید.

طبیعت این روستا بسیار تماشایی و ارزشمند است پس با زباله هایتان، چهره آن را مخدوش نکنید.

منبع: تاپ تراول
انتشار: 21 مهر 1403 بروزرسانی: 21 مهر 1403 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 2293

به "روستای تنگی سر سنندج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای تنگی سر سنندج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید