رویکرد صندوق های بازنشستگی در مورد سرمایه گذاری مسئولانه

به گزارش استدیو مرینا، به گزارش خبرنگاران کتاب سرمایه گذاری مسئولانه در صندوق های بازنشستگی نوشته نسرین ابراهیمی از سوی موسسه منتشر شده است.

رویکرد صندوق های بازنشستگی در مورد سرمایه گذاری مسئولانه

کتاب حاضر با هدف آنالیز رویکرد صندوق های بازنشستگی در خصوص سرمایه گذاری مسئولانه تدوین شده است. بدین منظور، در ادامه و در بخش دوم پس از تعریف اصول سرمایه گذاری مسئولانه، انگیزه های آن و انواع ارزش هایی که ایجاد می نماید، اشکال سرمایه گذاری مسئولانه شرح داده شده است. در بخش سوم و بر اساس مطالعه نسبتا جامعی که سازمان ملل در خصوص سرمایه گذاری مسئولانه بعضی از بزرگ ترین صندوق های بازنشستگی انجام داده، رویکردهای صندوق ها در خصوص به کارگیری عوامل ESG در زنجیره سرمایه گذاری آن ها معرفی شده است. بخش پایانی نیز به جمع بندی اختصاص یافته است.

در بخشی از کتاب در تعریف سرمایه گذاری مسئولانه آمده است: سرمایه گذاری مسئولانه اصطلاحی است که در راستای پاسخ به دغدغه های سرمایه گذاران در خصوص مسائل زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) مورد استفاده قرار می گیرد. در تعریف این اصطلاح می توان گفت سرمایه گذاری به صورت مسئولانه نوعی سرمایه گذاری است که ارزش اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی بلندمدت (پایدار) ایجاد می نماید.

اصطلاحات دیگری نیز برای تأکید بر تفاوت رویکرد سرمایه گذاری با در نظر گرفتن عوامل ESG به کار برده می شوند که از جمله رایج ترین آن ها می توان به سرمایه گذاری اخلاقی، سرمایه گذاری با مسئولیت اجتماعی، سرمایه گذاری سبز، برترین در دسته ESG، ادغام ESG، سرمایه گذاری موضوعی، سرمایه گذاری تأثیرگذار، سرمایه گذاری پایدار و تعامل سهامداران اشاره نمود.

سرمایه گذاری مسئولانه به طور معمول شامل دو جنبه است: 1) ترکیب عوامل ESG در تحلیل پرتفوی سرمایه گذاری 2) به کارگیری روش های فعال مالکیت. جنبه نخست به تحلیل این امر می پردازد که در سبد سهام سرمایه گذار چه نوع اوراق بهاداری وجود داشته باشد. در واقع، سرمایه گذار در چینش پرتفوی خود اوراق بهاداری را مورد استفاده قرار می دهد که ملاحظات زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی در نظر گرفته شده باشند. جنبه دوم نیز به مالکیت فعال سرمایه گذار مربوط می شود. به طوری که سرمایه گذار (به عنوان سهامدار شرکت)، مدیران یا اعضای هیئت مدیره شرکت ها را درخصوص نحوه عملکرد شرکت و رعایت اصول زیست محیطی و اجتماعی راهنمایی کرده و حتی آن ها را ملزم به رعایت این اصول می نماید. این کار به وسیله حضور نماینده سرمایه گذار در هیئت مدیره شرکت ها یا رای گیری در مجامع سهامداران یا برگزاری جلسه با دارندگان اوراق بهادار انجام می شود.

به باور مولف کتاب، اهمیت سرمایه گذاری مسئولانه برای صندوق های بازنشستگی به نحوه مدیریت و تخصیص سرمایه این صندوق ها به منظور ایجاد ارزش پایدار برای مزایا بگیران، اقتصاد و جامعه برمی شود. زیرا شناسایی و مدیریت عوامل ESG به صندوق ها یاری می نماید تا فرصت های جدیدی را پیدا کرده، سرمایه خود را به سمت منطقه ها مجذوب نماینده تر راهنمایی کرده و ریسک های سرمایه گذاری بلندمدت را مدیریت نمایند.

نویسنده کتاب، یادآور می شود که علیر غم ضرورت و اهمیت توجه صندوق های بازنشستگی به سرمایه گذاری با رویکرد مسئولانه، آنالیز های سازمان ملل نشان می دهد که این صندوق ها به عنوان سرمایه گذاران نهادی، پس از گذشت 15 سال از تعریف اصول سرمایه گذاری مسئولانه (PRI) هنوز راه طولانی برای در نظر گرفتن عوامل ESG در زنجیره سرمایه گذاری خود دارند. به طوری که در سال 2019 از بین 50 صندوق بازنشستگی بزرگ دنیا تنها 20 صندوق گزارشی در خصوص سرمایه گذاری مسئولانه یا پایدار منتشر کرده اند.

نسرین ابراهیمی تاکید می نماید، با این حال، با آنالیز این گزارش ها مجموعه ای غنی از استراتژی ها به همراه اقدامات مناسب برای اجرای آن ها شناسایی شده است که می تواند به وسیله سایر صندوق ها و مدیران دارایی آن ها به منظور عملکرد مسئولانه مطابق با مدل عملیاتی و اولویت های استراتژیک آن ها به کار گرفته شود.

در بخش دیگری از این کتاب می خوانیم: امروزه تمایل به در نظر گرفتن مزایای اجتماعی در استراتژی های سرمایه گذاری منجر به افزایش بسیار زیاد تقاضا برای سرمایه گذاری هایی شده است که علاوه بر عملکرد اقتصادی، عملکرد شرکت ها را از نظر عوامل زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی(ESG) نیز در نظر می گیرند. این نوع سرمایه گذاری ها، سرمایه گذاری مسئولانه (RI) نامیده می شوند. به عبارت دیگر، سرمایه گذاری مسئولانه یک استراتژی برای سرمایه گذاری است که هدف آن ترکیب عوامل زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) در تصمیمات سرمایه گذاری و به کارگیری شیوه های مالکیت فعال است.

صندوق های بازنشستگی در راستای تامین منابع اقتصادی لازم برای پاسخ به مطالبات اعضا در زمان بازنشستگی و بعلاوه فراهم سازی شرایط لازم و کافی برای حفظ ثبات اقتصادی، اقدام به سرمایه گذاری می نمایند. از این رو این صندوق ها سهم های عمده ای در بازارهای اقتصادی دنیا را به خود اختصاص داده اند. به همین علت، صندوق ها جایگاه منحصر به فردی در گنجاندن ملاحظات ESG در زنجیره سرمایه گذاری خود با استفاده از مالکیت فعال و مسئولانه دارند. امروزه نگاه صندوق ها به این جنبه از سرمایه گذاری معطوف شده که مدیریت و تخصیص سرمایه صندوق به منظور ایجاد ارزش پایداربرای مزایا بگیران، اقتصاد و جامعه چگونه باشد...

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 22 بهمن 1400 بروزرسانی: 22 بهمن 1400 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 1912

به "رویکرد صندوق های بازنشستگی در مورد سرمایه گذاری مسئولانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویکرد صندوق های بازنشستگی در مورد سرمایه گذاری مسئولانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید