سهمیه سوخت وانت بار ها سقفی ندارد

به گزارش استدیو مرینا، رئیس سازمان راهداری از فعالیت 2.3 میلیون وانت بار اطلاع داد و با بیان اینکه فقط 70 هزار دستگاه کارت هوشمند معتبر دارند، گفت: سهمیه سوخت وانت بار ها سقفی ندارد.

سهمیه سوخت وانت بار ها سقفی ندارد

جهت دریافت خدمات اجرای جزئیات اجرایی بام سبز با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، سه روز پیش مدیرکل دفتر حمل کالا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره سهمیه سوخت وانت بار ها گفته بود: بر اساس قوانین بالادستی هرگونه تردد در جاده های برون شهری احتیاجمند سند حمل یعنی بارنامه دارد. سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای به منظور سازماندهی و ایجاد انتظام در نحوه بهره برداری و تردد وانت بار ها در جاده های برون شهری و همچنین ارتقا سطح ایمنی در جاده های کشور دستورالعمل مربوط به ساماندهی این ناوگان را جهت تسهیل اخذ کارت هوشمند ناوگان و راننده از 2 سال قبل ابلاغ نموده بود.

غلامحسین دغاغله اضافه کرد: بر این اساس صاحبان و رانندگان وانت بار ها ملزم شده اند که برای تردد در جاده ها باید سند حمل یا همان بارنامه را دریافت نمایند. از سوی دیگر با توجه به این که بحث سهمیه بندی سوخت اجرایی شده است مقرر شده ناوگان وانت بار بر اساس میزان پیماش مطابق اسناد حمل، سوخت مورد احتیاج تخصیص داده گردد.

وی توضیح داد: یکی از ملزومات مباحث مربوط به پیمایش این است که راننده و ناوگان باید کارت هوشمند داشته باشند تا بتوانند بارنامه گرفته و در جاده ها تردد داشته باشد؛ بنابراین مطابق اطلاعات بارنامه ها، میزان پیمایش وانت بار ها در هر ماه محاسبه شده و سوخت بر اساس پیمایش به این ناوگان تعلق می گیرد.

مقام مسئول سازمان راهداری بیان نمود: در مرحله اول تخصیص سهمه سوخت شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران برای وانت بار ها کم مصرف 300 و برای وانت بار ها پر مصرف 400 لیتر به صورت علی الحساب در نظر گرفت. از ماه آینده (بهمن 98) بر اساس اسناد حمل به وانت بار ها سوخت تعلق می گیرد و صاحبان و رانندگان این ناوگان باید تا اول بهمن 98 کارت هوشمند را دریافت نمایند تا بتوانند بارنامه حمل بگیرند. به همین دلیل از همه صاحبان و رانندگان وانت بار ها تقاضا می کنیم به مراکز مجاز صدور کارت هوشمند در سراسر کشور مستقر در پایانه های ادارات کل برای ثبت نام مراجعه نمایند.

وی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چه تعداد وانت بار در کشور داریم، اظهار کرد: بر اساس آمار حدود 2 میلیون و 200 هزار دستگاه وانت بار در کل کشور داریم که تعدادی از آن ها در حوزه درون شهری و برون شهری فعالیت می نمایند. حدود 50 درصد (1.1 میلیون دستگاه) وانت بار ها برون شهری هستند و باید برای فعالیت اسناد حمل (بارنامه) دریافت نمایند و چنانچه تا اول بهمن کارت هوشمند و سند حمل را دریافت ننمایند هم پلیس با این ناوگان برخورد می نماید هم این که در تخصیص سهمه سوخت دچار مشکل خواهند شد.

وی در پاسخ به این پرسش که از 1.1 میلیون دستگاه وانت بار فعال در حوزه برون شهری چه تعداد کارت هوشمند دارند، گفت: واقعیت آن است که استقبال صاحبان و رانندگان وانت بار ها برای کارت هوشمند خیلی کم بوده است؛ مهم ترین دلیل این بوده که احتیاجی به دریافت کارت هوشمند نمی دیدند چراکه تخصیص سوخت بر اساس پیمایش نبود. ضمن این که خیلی از رانندگان و صاحبان وانت بار به واسطه آنکه در جاده ها اعمال قانون نمی شد و به اصطلاح سختگیری آنچنانی برای بارنامه نبوده تا امروز حدود 70 هزار دستگاه برای کارت هوشمند ثبت نام نموده و آنرا دریافت نموده اند.

این در حالی است که رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای امروز با اعلام این که 2.3 میلیون دستگاه وانت بار در کشور فعالیت می نمایند، گفته است: طبق اطلاعات بانک اطلاعاتی سازمان 70 هزار دستگاه وانت بار و 11 هزار راننده دارای کارت هوشمند معتبر هستند. اما اینکه چه تعداد از مجموع وانت بار ها در حوزه درون شهری و برون شهری فعالیت می نمایند آمار دقیقی در دسترس نیست که با اجرای این طرح ناوگان فعال در بخش برون شهری ساماندهی می شوند.

عبدالهاشم حسن نیا تاکید نمود: جداول شاخص های اندازی گیری سوخت بر اساس پیمایش ناوگان وانت بار در حال آماده سازی است. در جداول سقفی وجود ندارد و در ازای ارائه هر تعداد اسناد حمل، سوخت تخصیص داده می گردد.

وی از تخصیص سوخت ناوگان وانت بار بر اساس پیمایش از ابتدای بهمن ماه اطلاع داد و گفت: لازمه محاسبه سوخت بر اساس پیمایش وانت بارها، دریافت اسناد حمل است تا سازمان بتواند با احصا میزان پیمایش هر وانت بار در بانک اطلاعاتی و ارسال اطلاعات به شرکت ملی نفت، تخصیص سهیمه سوخت این ناوگان را فراهم کند.

رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای با بیان اینکه شرایط دریافت کارت هوشمند راننده و ناوگان به طور ویژه تسهیل شد گفت: به رغم اینکه لازمه دریافت بارنامه داشتن کارت هوشمند راننده و ناوگان است، اما موارد مختلفی از جمله شرایط سنی برای ناوگان و مدرک تحصیلی برای راننده برداشته شد و هر شخص برای دریافت هر یک از این دو کارت هوشمند هزینه حداقلی پرداخت می نمایند.

حسن نیا با اشاره به رانندگانی که تا به امروز نسبت به ثبت نام کارت های هوشمند اقدام ننموده اند، تاکید نمود: این افراد باید به مراکز ثبت نام کارت هوشمند در سراسر کشور مراجعه و نسبت به دریافت آن اقدام نمایند. این مراکز شامل ادارات کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان ها، نمایندگی های سازمان در شهرستان ها، مراکز صدور کارت هوشمند در پایانه های بار کشور می گردد. همچنین با مراجعه به سایت سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای می توانند نزدیک ترین محل صدور کارت هوشمند به محل سکونت یا کار خود را شناسایی نمایند.

وی بیان نمود: هزینه دریافت کارت هوشمند ناوگان وانت بار 20 هزار تومان و کارت هوشمند راننده نیز 20 هزار تومان در نظر گرفته شده است. مالکان و رانندگان وانت بار با در اختیار داشتن رسید کارت هوشمند راننده و ناوگان می توانند نسبت به دریافت بارنامه اقدام نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 652

به "سهمیه سوخت وانت بار ها سقفی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهمیه سوخت وانت بار ها سقفی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید