شب یلدا 97 چند شنبه است؟

به گزارش استدیو مرینا، برای آگاهی از اینکه شب یلدای سال 1397 چه روزی است و سال جاری شب یلدا چند شنبه است و آشنایی با آداب و رسوم شب چله این خبر را بخوانید.

شب یلدا 97 چند شنبه است؟

به گزارش خبرنگار؛ شب چله از جمله جشن های باستانی ما ایرانیان است که همه ساله توسط میلیون ها ایرانی جشن گرفته می شود. سال 97 هم به مانند سال های گذشته این شب فرخنده جشن گرفته خواهد شد و با دورهمی های دوستانه و خانوادگی مان شب یلدا هم به شادمانی خواهد گذشت. اما شب یلدا 97 چند شنبه است؟

سال جاری باید شب چله را شامگاه جمعه به مورخه 30 آذر الی بامداد شنبه 1 دی ماه جشن بگیریم و به دلیل این که فردا روز این شب فرخنده شنبه است، محتمل است خیلی هایمان برای رسیدن به کارمان شب زودتر بخوابیم ولی هر چه و هر روزی که هست جشن تان را بگیرید و یک خاطره به یادماندنی برای خودتان و عزیزانتان رقم بزنید.

چله یا یلدا به غروب آخرین روز پائیز تا طلوع آفتاب اولین روز زمستان تعلق می گیرد و از گذشته تا به کنون آداب و رسوم خاص خودش را دارد. یکی از اصلی ترین رسم های این شب زیبا دورهمی خانوادگی، فامیلی و دوستانه است. در این دورهمی شام و میوه هایی خاص مانند هندوانه و انار صرف می شود. بعد از صرف خوراکی ها معمولاً بزرگان مجلس یعنی مادربزرگ ها و پدربزرگ ها برای سایر اعضای دورهمی قصه گفته و فال حافظ می گیرند.

همچنین از دیگر آیین های شب یلدا می توان به خوردن آجیل، هندوانه، انار، پشمک و... اشاره داشت. علاوه بر این ها نوعروس ها نیز از طرف داماد هدایایی را به مناسبت شب چله دریافت می نمایند. از جذاب ترین رسم های شب یلدا نشستن دورتادور کرسی هست ولی با توجه به زندگی های مدرن امروزی این امر برای همه ممکن نیست. شب چله 97 هم مانند همه سال ها بهانه ای برای دلگرمی و دور هم بودن و شادی کردن است، امید که این شب یلدا بهترین و خوش ترین اتفاقات برایتان رقم بخورد.

جدا از این که شب یلدا 97 چند شنبه است باید اشاره ای هم به ریشه اسم این شب طولانی کنیم. جالب است بدانید که یلدا برگرفته گردیده از واژه سریانی به معنی تولد و زایش است. ایرانی های باستان با باور به این که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید روزها طولانی تر می شود و تابش نور ایزدی افزایش پیدا می نماید، شب چله را جشن می گرفتند و بر این اساس دی نام ماه تولد خورشید انتخاب شد. همچنین ایرانیان باستان شب را مظهر تاریکی می دانستند و اغلب با روشن کردن آتش و افزودن نور خانه را روشن می ساختند تا پلیدی و تباهی در آن راه نیابد. چله نیز طولانی ترین شب سال است و این به معنای تسلط تاریکی بر روی زمین است ولی به دلیل اینکه فردای این شب خورشید و نور تابانش بر تاریکی چیره می شود. ایرانی ها تولد مجدد خورشید را که نماد روشنایی است، جشن و شادمانی می گیرند. جنگ فرشته خوبی و بدی، برطرف نحس بودن بلند ترین شب سال، وقایع کیهانی و... از عناوینی هستند که بر این چیرگی نور بر تاریکی و به پاس جشن شب یلدا گذاشته می شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 22 دی 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 30

به "شب یلدا 97 چند شنبه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شب یلدا 97 چند شنبه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید