غار یخ مراد ، احوال پرسی با قندیل ها

به گزارش استدیو مرینا، در قدیم می گفتند یخِ موجود در غار یخ مراد خاصیت درمانی دارد و هرکه این یخ ها را بخورد به مراد دل خود می رسد، مخصوصاً زنان نازا که با یک تکه یخ بارور می شدند. اعتقادشان بر این بود.

غار یخ مراد ، احوال پرسی با قندیل ها

با وبسایت سازمان نظام مهندسی همراه باشید.

کلمه غار خود به تنهایی مرموز و جذاب است. در چهار گوشه جهان، شاید زمانی که بخواهند هراس را در مقابل چشمان تماشاگران فیلم های ترسناک بیاورند، قطعاً موجود ناشناخته ای را در غاری نمور و تاریک طراحی می کنند که در اعماق آن خفته و سروصدای عجیبش در آن مکان سرد هر لحظه دلهره را بر اندام بیننده می اندازد. چه بسا غاری طراحی شود که بدون آن موجود ناشناخته، خود به تنهایی از فضایی مخوف برخوردار باشد. اما جالب است بدانید غارهایی که در ایران کشف شده اند، با تمام ترسناک بودنشان به قدری جاذبه های زیبای طبیعی دارند که شما نمی توانید تا مقابل دهانه غار رفته اما داخل نشوید. مانند غار نمک قشم، غار کرفتو، غار علیصدر که خود نمونه شاخص آن است و در نهایت غار یخ مراد که در استان البرز واقع شده و زیبایی اش شما را فرا می خواند.

کجا بریم؟

مقصد اول شما خود یک نقطه گردشگری است. جایی که همه ما وقتی نامش را می بریم یاد آن پیچ و خم ها و مناظر شگفت و آهنگ های جاده ای می افتیم. چالوس. امکان ندارد که ندارد که ندارد شما نام چالوس را بشنوید و نگویید یادش به خیر…!

به جاده چالوس بزنید تا منطقه گچسر؛ بعد از روستای نسا، در سمت چپ جاده، پلی بزرگ و پهن قرار گرفته است که به سمت روستای کهنه ده می رود. حدود 5 کیلومتر بعد در این جاده خاکی، به یک دو راهی خواهید رسید که جهت سمت راست شما را به مقصد دهانه غار هدایت می کند. البته که معمولاً در نزدیکی غار خودروهای زیادی پارک کرده اند اما بازهم اگر بار اول است که به غار یخ مراد سفر می کنید، برای اطلاع دقیق از محل غار از سواری های عبوری بپرسید؛ چراکه دهانه غار از جاده زیاد پیدا نیست.

یخ مراد ، غار قندیل های واقعی

از بچگی ما فکر می کردیم قندیل یخی باشد اما بعدها متوجه شدیم به هرچیزی که شبیه کله قند و به دست طبیعت به وجود آمده و مخروطی شکل باشد، می گویند قندیل. اما اینجا شما دقیقاً همان قندیل های یخی را خواهید دید. با این تفاوت که آن ها از زمین سر برآورده اند. یخ هایی بلورین که همانند کریستال های شفاف، مناظر بسیار نادر و منحصربه فرد ایجاد کرده اند.

غار یخ مراد، پر است از چاه ها و چاله های عمیق، که عمق خیلی از آن ها مشخص نیست. پایین رفتن از این چاه ها نیاز به تجهیزات حرفه ای غارنوردی دارد و افراد غیرحرفه ای از عهده آن بر نمی آیند. جالب است بدانید که غیر از مسافران و گردشگران، هرسال ده ها غار نورد به این منطقه سفر می کنند و از کشف راز و رمز انتهای غار، لذت زیادی می برند.

یخ مراد چرا؟

در دوران دور، مردم بومی بر این باور بودند که یخِ موجود در غار یخ مراد خاصیت درمانی دارد و مسافت ها پیاده می آمدند تا یخ این غار را برای درمان بیماری ها ببرند. همچنین، می گفتند هرکه این یخ ها را بخورد، به مراد دل خود می رسد، مخصوصاً زنان نازا که با یک تکه یخ بارور می شدند. اعتقادشان بر این بود. بنابراین آرام آرام یخ مراد در این منطقه گل کرد.

در یخ مراد چه کنیم؟

برای گردشگران و طبیعت گردان همین بس که در بین زیبایی های شگفت باشند و خوش بگذرانند، برای ما نیز که دوستدار طبیعت هستیم، قدم زدن درون غاری زیبا، پر از قندیل و عبور از لابه لای این طبیعت سازهای یخی و عکاسی از جلوه های باشکوه منطقه سردسیر که از بی نظمی، به یک نظمِ خاص رسیده اند، خاطراتی شیرین و فراموش نشدنی رقم خواهد زد. در کنار هیجان ایستادن در فضایی بسته که سقف آن قدمتی میلیون ساله دارد؛ فکر کنید در حال گشت وگذار باشید که ناگهان نگاهتان به سقف بیفتد، جایی که عنکبوتی بزرگ با پرزهای زمخت بر دست و پایش و آن چشمان براق، دهان نیش دارش را باز کرده و به شما خیره شده است.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 8 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 687

به "غار یخ مراد ، احوال پرسی با قندیل ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غار یخ مراد ، احوال پرسی با قندیل ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید