غبار مهر بر مناطق سیل زده پلدختر، مدارس لرستان در تکاپوی آغاز سال تحصیلی جدید

به گزارش استدیو مرینا، مردم مناطق سیل زده لرستان همچنان در غبار و اوضاع نه چندان به سامان بعد از حادثه زندگی می نمایند و مدارس به شدت در تکاپوی شروع سال تحصیلی هستند تا بخشی از این اوضاع را سر وسامان دهند.

غبار مهر بر مناطق سیل زده پلدختر، مدارس لرستان در تکاپوی آغاز سال تحصیلی جدید

به گزارش خبرنگار ، کمتر از یک ماه تا مهر باقی مانده است و اوضاع و احوال برخی مدارس کشور رو به راه نیست، مدارس همان مناطقی که از فروردین دچار بحران حوادث طبیعی و سیل شدند، مناطقی که 400-500 کیلومتر آن طرف تر از پایتخت منتظر ناجی برای سر و سامان دریافت زندگی شان هستند و دانش آموزانی که بعد از 3-4 ماه تعطیلی، شوق مدرسه رفتن دارند و در میان زندگی غبار گرفته شان، امید دارند که فراموش نشوند و کسی به دادشان برسد.

این شرایط باعث شد تا بعد از بازدید مناطق زلزله زده و روند مدرسه سازی در آن مناطق از سر پل ذهاب راهی پلدختر شدیم، همان شهری که از فروردین 98 اسمش با وجود سیل گسترده سر زبان ها افتاد و از همان قاب تلویزیون که شرایط مردمانش را می دیدی تاب نگاه کردن نبود چه برسد به آنکه در آن منطقه باشی و بخواهی زندگی کنی.

اینجا ثلاث؛ ناگفته هایی از دانش آموزان کرمانشاهی در چند قدمی مهر + فیلم

برایم جالب بود تا بدانم آنقدر که از یاری به مناطق سیل زده می گویند حالا بعد از حدود 6 ماه شرایط چطور شده است، مدارسی که برای ساخت و سازش گلریزانی به همت خیرین برپا شد و بیش از 200 میلیارد تومانی برای یاری به ساخت و ساز مدارس جمع شد برای حال و روز دانش آموزان و مدارس اثری داشته است یا خیر.

شب؛ کارگران همچنان مشغول کارند!

حوالی عصر از سر پل ذهاب به سمت پلدختر حرکت کردیم 2-3 ساعتی تا مقصد فاصله داشتیم حدود ساعت 10 شب بعد از گذر از جاده های کوهستانی و پر پیچ و خم به پلدختر رسیدیم.

آن زمان شب تصور می کردیم تا رسیدن به محل اقامت در شهر، همه جا بسته باشد، اما در راستا رفتن به خانه ای که قرار بود شب را آنجا بمانیم، در یکی از پروژه های12 کلاسه کارگران مشغول کار بودند.

صبح روز بعد برای بازدید از پروژه ها راهی شدیم آن هم در هوای گرم و طاقت فرسای پلدختر، شهری که که گویی یک لایه خاک روی آن را پوشانده بود، به همان مدرسه ای رفتیم که گویی ساخت و ساز شبانه روزی در آنجا ادامه داشت، مسئول پروژه درباره مدرسه می گفت: پروژه قرار بود از اسفند آغاز گردد و تا سال آینده به اتمام می رسید که با مشکل سیل روبرو شدیم و حالا با توجه به محدودیت فضای آموزشی به دلیل تخریب برخی مدارس کار را سرعت دادیم تا اوایل مهر آماده بهره برداری گردد.

هنوز آثار سیل در شهر مشهود بود از خانه های نیمه تخریب گرفته تا ورزشگاهی که جز یک دیوار و عکس نوشته درباره ورزش چیزی از آن باقی نمانده بود و مغازه ای که فقط یک چهار دیواری نیمه نصفه داشت.

در آن آب و هوای گرم طاقت فرسا برخی هنوز در چادر ها زندگی می کردند و اغلب آن ها مستاجرانی بودند که خانه شان تخریب شده بود، آن هایی هم که صاحبخانه بودند بعد از آن سیل ویرانگر به زحمت وسیله زندگی برای گذران روز ها جور نموده بودند البته برخی اهالی می گفتند که برخی نهادهای خیّر به آنها چند قلم وسیله زندگی داده بودند.

وضعیت تحویل پروژه ها تا مهر چگونه است؟

در همین اوضاع و احوال که مدارس تخریبی در حال ساخت و ساز هستند محمدرضا حیدری مدیرکل نوسازی مدارس استان لرستان درباره فعالیت این سازمان برای سامان دادن به اوضاع مدارس گفت: 14 زمین در مناطق سیل زده کوهدشت و پلدختر به دلیل قرار دریافت در راستا رودخانه و نبود امنیت زمین دچار مشکل هستند و 423 فضای آموزشی آسیب دیده اند که برای جبران خسارت آن اعتباری بالغ بر 233 میلیارد تومان احتیاج است همچنین بیش از 100 میلیارد تومان تجهیزات آموزشی و یاری آموزشی در سیل آسیب دیده اند.

او با اشاره به اینکه عمدتا زمین های تحویلی به نوسازی مدارس دچار مشکل عوارض زمین هستند، گفت: باتوجه به فاصله اندک تا آغاز سال تحصیلی همکاری دستگاه های مربوطه را می طلبیم البته تاکنون 59 قرارداد احداثی، 215 قرارداد تعمیراتی و 2 قرارداد خرید زمین داشته ایم.

حیدری درباره وضعیت تحویل پروژه ها در سال 98 اظهار کرد: از 78 پروژه موجود امسال 48 پروژه برای تحویل در امسال آماده و در اختیار آموزش و پرورش قرار می گیرند که در در قالب 142 کلاس درس با زیر بنای 33 هزار و 187 متر مربع است.

او ادامه داد: پروژه های تحویلی مهرماه 98 شامل 21 پروژه آموزشی و 2 پروژه ورزشی- تربیتی با زیربنای 11 هزار و 723 مترمربع در قالب 77 کلاس درس است همچنین تا دهه فجر 9 پروژه آموزشی، 5 پروژه ورزشی-تربیتی با زیر بنای 16 هزار و 955 مترمربع در قالب 29 کلاس درس احداث خواهند شد علاوه بر آن 5 پروژه آموزشی با زیر بنای هزار و 666 مترمربع در قالب 16 کلاس درس در هفته دولت افتتاح شد و تا خاتمه امسال هم 66 پروژه آموزشی، ورزشی و تربیتی با زیر بنای 2 هزار و 843 مترمربع در قالب 20 کلاس درس به بهره برداری خواهند رسید.

خبر خوش برای دانش آموزان لرستانی/مهر 98 هیچ دانش آموزی بدون مدرسه نخواهد بود + فیلم

اردو های جهادی برای برپایی مدارس

پلدختر پر از خاک و غبار است، بخشی ناشی از گل و لای خشک شده سیل و بخشی هم ناشی از ساخت و سازی است که در شهر جریان دارد، در شهر که تردد می کنی کم و بیش بازار ساخت و ساز به ویژه مدرسه داغ است، اقدامی جهادی که از داوطلبان مردمی گرفته تا دانشجومعلمان و مهندسان جهادی عمران که برای تسریع کار راهی پلدختر شدند.

در آن هوای گرم بی وقفه مشغول کارند و هرچند در مواردی از ظاهر مدرسه بر نمی آید که تا اول مهر آماده باشند اما تمام کوشش خود را می نمایند و حتی در مواردی طی مدتی کوتاه پیشرفت قابل توجهی در ساخت و ساز داشتند و امیدوارند با همین منوال کار را تا مهر به اتمام برسانند.

مدرسه دو شیفته شهید زینی وند یکی از مدارسی است که در جریان سیل آسیب دید و حالا به همت گروه های جهادی آماده سازی شده است، تعدادی از دانش آموزان به شوق دیدن مدرسه نو راهی شدند و از اینکه مهر می خواهند در این مدرسه درس و مدرسه را آغاز نمایند، خشنود هستند و با همان شیطنت پسرانه با دیدن مدرسه می گویند امسال در نو درس می خوانیم و میز و نیمکت های راحتی هم داریم.

اما و اگرهای نوسازی مدارس تا اول مهر

سیل سهمگین امسال آنچنان ضربه ای بر استان های درگیر کشور داشت که جدا از بار اقتصادی و جانی سنگین آن کمتر کسی تصور می نماید به این زودی سر و سامان پیدا کند به ویژه اهالی منطقه که نگرانی دوچندان دارند و دانش آموزان هم از این قاعده مستثنی نیستند و دلهره بازگشایی مدرسه شان دارند هرچند که اقتضای کودکی و نوجوانی بازی و تفریح است اما باز هم درس مدرسه جایگاهی در زندگی شان دارند.

اما واگرهایی از نگرانی دانش آموزان مبنی بر بازگشایی مدارس به ویژه در لرستان کم و بیش مطرح شد، به دنبال این موضوع وضعیت ساخت و ساز را از مدیرکل نوسازی مدارس استان پیگیری کردیم و او بر بدون کلاس نماندن دانش آموزان تا مهر تاکید نمود.

بهاروند معاون اجرایی نوسازی مدارس لرستان درباره روند ساخت و ساز مدارس گفت: با اعتبارات در نظر گرفته شده ساخت و ساز مدارس در استان و به ویژه پلدختر برقرار است تا مهر مدارس تحویل داده شوند در برخی موارد البته به دلیل آنکه مدرسه موقعیت مناسبی نداشته است یا روستا به دلیل سیل از بین رفته است، بنابراین ساخت و ساز مدرسه در چنین مناطقی نداریم و مدرسه را به محلی دیگر منتقل کنیم، مانند مدرسه ای که در روستای بابازید بر اثر سیل آسیب دید و به دلیل آنکه شدت خرابی روستا را کاملا از بین برد، مدرسه باقی مانده را بازسازی نمی کنیم و آن را به محلی دیگر که امنیت کافی از نظر عوارض زمین داشته باشد، منتقل می کنیم.

حالا مسئولان نوسازی مدارس به همت خیرین مدرسه ساز حقوقی و حقیقی قول دادند تا مهر سال آینده تمام مدارس سیل زده بازسازی گردد و در اختیار دانش آموزان قرار بگیردو امسال هم دانش آموزان بدون مدرسه به استقبال مهر نروند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 18 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 315

به "غبار مهر بر مناطق سیل زده پلدختر، مدارس لرستان در تکاپوی آغاز سال تحصیلی جدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غبار مهر بر مناطق سیل زده پلدختر، مدارس لرستان در تکاپوی آغاز سال تحصیلی جدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید