فرمت کردن SD card یا microSD در دستگاه های مختلف؛ معرفی 6 روش ساده

به گزارش استدیو مرینا، قبل از استفاده کارت حافظه جانبی نوع SD یا micro SD شما ابتدا باید با فرمت کردن SD card کوشش کنید تا درایو مربوط به کارت حافظه را آماده انتقال اطلاعات کنید.

فرمت کردن SD card یا microSD در دستگاه های مختلف؛ معرفی 6 روش ساده

امروزه همچنان کارت های حافظه SD و micro SD جزو محصولاتی به شمار می روند که به عنوان ذخیره اطلاعات از آنها استفاده می گردد؛ به خصوص در دستگاه هایی نظیر دوربین عکاسی و گوشی های هوشمند اندروید از این ابزار استفاده می گردد. با این حال، از آنجایی که کارت حافظه SD می تواند در دستگاه های مختلف و کامپیوترها مورد بهره برداری قرار گیرد، باید فرمت کارت هم متناسب با دستگاه باشد تا فایل ها به وسیله دستگاه قابل خواندن باشد. از طرفی دیگر، در بعضی از سناریوها با فرمت کردن SD card می توان از شر یک سری ارور و باگ ها خلاص شد. در هر صورت، اگر شما صاحب یک کارت حافظه جانبی هستید، باید حتما درباره نحوه فرمت کردن SD card اطلاعاتی را در اختیار داشته باشید.

در بیشتر سناریوها، برترین راه چاره برای فرمت کارت حافظه جانبی، استفاده از دستگاهی است که باید کارت حافظه در داخل آن قرار گیرد؛ به این معنی که اگر شما قصد دارید کارت SD را در داخل یک دوربین قرار دهید، باید فرمت دستگاه FAT32 یا exFAT باشد. حداقل این دو فرمت، برترین قالب های نرم افزاری در بیشتر محصولات محسوب می گردد. در بعضی از سناریوها، یک ارور مربوط به کارت حافظه جانبی احتیاجمند فرمت مجدد روی یک کامپیوتر است تا در مرحله بعد بتوان آن را در داخل یک دوربین، گوشی هوشمند یا یک کنسول گیم نصب کرد.

فرایند فرمت یک کارت حافظه SD روی هر دو مدل کارت SD استاندارد و micro SD یکسان است. تنها تفاوت در اینجاست که اگر شما قصد فرمت یک کارت microSD را روی کامپیوتر دارید، شاید به یک آداپتور احتیاج داشته باشید. برای خرید آداپتور شما می توانید هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین اقدام کنید؛ در هر صورت، آداپتور micro SD قیمت چندان بالایی ندارد. برای فرمت یک کارت حافظه جانبی SD، دستور العمل های لازم در این مقاله را که مربوط به دستگاه مربوطه است دنبال کنید. اگر شما با ارورهای خاصی روبه رو می شوید، شاید بهتر باشد درایو کارت حافظه جانبی را ابتدا به وسیله کامپیوتر فرمت کنید.

نحوه فرمت کردن SD card در دوربین

وقتی قصد دارید تا یک کارت حافظه جانبی را در یک دوربین فرمت کنید، دوربین به طور اتوماتیک برترین فرمت را انتخاب نموده، کارت را برای دریافت تصاویر آماده سازی نموده و در نهایت فایل های مورد احتیاج را اضافه می نماید. اگر با یک دوربین قصد انجام این فرایند را دارید، این مورد آسان ترین روش برای فرمت کارت حافظه جانبی در بیشتر سناریوها محسوب می گردد. مراحل دقیق انجام این فرایند متناسب با نوع مدل دوربین متفاوت خواهد بود اما بیشتر دوربین ها طبق قاعده زیر عملیات فرمت را انجام می دهند:

1. مطمئن شوید که تصاویر و اطلاعاتتان در مکانی غیر از کارت حافظه جانبی ذخیره شده باشد؛ چرا که با فرمت کارت حافظه تمام فایل ها و تصاویر موجود روی کارت برای همواره حذف خواهد شد. اگر به تازگی کارت حافظه خریداری نموده اید، بدیهی است که از این مرحله می توانید عبور کنید.

2. کارت حافظه را در داخل اسلات دوربین به درستی قرار دهید.

3. دوربین را روشن کنید.

4. منوی دوربین را باز نموده و سپس گزینه مربوط به فرمت را پیدا کنید. این مرحله بر حسب نوع مدل دوربین متفاوت خواهد بود اما در ادامه چند برند دوربین مشهور را آنالیز می کنیم:

  • دوربین Canon: روی آیکون چرخ دنده ضربه زده و سپس Format Card را انتخاب کنید.
  • دوربین DJI: پس از اتصال دوربین به کنترلر یا درون، روی منوی سه نقطه ضربه زده و سپس به سمت پایین اسکرول نموده تا SD Card را یافته و سپس روی فرمت ضربه بزنید.
  • دوربین Fujifilm: روی منوی چرخ دنده ضربه زده و سپس Format را انتخاب کنید.
  • دوربین GoPro: روی صفحه لمسی به سمت پایین حرکت نموده، سپس با ضربه زدن روی Preferences دو گزینه Reset و Format SD Card را در ادامه انتخاب کنید.
  • دوربین Nikon: آیکون چرخ دنده را انتخاب نموده یا منوی Setup را باز کنید. سپس Format memory Card را انتخاب کنید.
  • دوربین OM System: آیکون چرخ دنده را انتخاب نموده، سپس به مسیر Card Setup > Format بروید.
  • دوربین Panasonic: پس از ورود به منوی Setup، گزینه Format و سپس Yes را انتخاب کنید.

5. روی صفحه گزینه تایید را بزنید تا دستگاه متوجه قاطعیت شما در انجام فرایند گردد.

6. کمی صبر نموده تا کارت حافظه، دوربین را فرمت کند. این فرایند معمولا چند ثانیه تا چند دقیقه متناسب با ظرفیت کارت حافظه جانبی SD به طول می انجامد.

نحوه فرمت کردن SD card در مک

با وجود این که می توان از یک کامپیوتر ویندوزی برای فرمت کارت حافظه جانبی استفاده کرد، جالب است بدانید روی سیستم مک هم می توان با بهره برداری از Disk Utility این رویه را انجام داد. به منظور انجام این کار، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

1. کارت حافظه را در داخل کامپیوتر قرار دهید. احتمالا شما به یک آداپتور احتیاج دارید؛ چرا که ممکن است دستگاه فاقد کارتخوان باشد. پس از چند ثانیه نام کارت حافظه روی کامپیوتر ظاهر خواهد شد.

2. اگر فایل یا فایل هایی روی کارت حافظه وجود دارد، حتما آنها را در کامپیوتر ذخیره کنید؛ چرا که در ابتدای مقاله هم اشاره نموده ایم که با فرمت کردن کارت حافظه، تمامی اطلاعات موجود روی آن پاک خواهد شد.

3. در نوار جست وجو عبارت Disk Utility را تایپ نموده و سپس نتیجه پدیدار شده را باز کنید.

4. کارت حافظه را از منوی سمت چپ انتخاب نموده و سپس روی Erase کلیک کنید.

5. اگر تمایل دارید، قابلیت Rename وجود دارد. بعلاوه از منوی پنجره فرمت می توانید فرمت دلخواه خود را انتخاب کنید. در نهایت روی Erase کلیک کنید.

نحوه فرمت کردن SD card در ویندوز 10 و 11

روی سیستم عامل ویندوز باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

1. کارت حافظه را در رم ریدر که قبلا خریداری نموده اید قرار دهید؛ البته اگر روی کیس جایگاهی برای نصب کارت حافظه وجود نداشته باشد.

2. گزینه File Explorer را با فشردن دکمه های Win + E باز نموده و در بخش مربوط به Devices در پی درایو کارت حافظه باشید و روی آن کلیک کنید.

3. اگر فایلی روی درایو کارت حافظه وجود دارد، آنها را به مکانی دیگر روی کامپیوتر خود منتقل کنید. قابلیت درگ اند دراپ با ویندوز اکسپلورر وجود دارد.

4. در فایل اکسپلورر، روی کارت حافظه در بخش زیر فهرست Devices راست کلیک نموده و سپس Format را انتخاب کنید.

5. در صفحه بعد، نوع فرمت و گزینه Quick Format را هم انتخاب کنید.

6. منتظر بمانید تا فرایند انجام گردد. این فرایند در صورت انتخاب گزینه Quick Format بسیار سریع اتفاق می افتد.

نحوه فرمت کردن SD card در گوشی اندروید

به طور مستقیم با اتصال کارت حافظه به داخل گوشی اندروید، کارت را به آسانی فرمت کرد. تنها کافی است مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

1. پس از قرار دادن کارت حافظه در جایگاه مخصوص روی موبایل، صبر نموده تا پیغامی روی صفحه موبایل ظاهر گردد مبنی بر این که کارت حافظه جانبی شناسایی شده است.

2. پس از ضربه زدن روی پیغام ظاهر شده، یکی از گزینه های Format یا Format Another Way را انتخاب کنید. هیچ ایده ای ندارید که کدام گزینه را باید انتخاب کنید؟ هر یک از موارد را به طور خلاصه شرح می دهیم:

  • گزینه Format: این مورد را زمانی انتخاب کنید که شما دلتان می خواهد از کارت حافظه روی سایر دستگاه ها هم بهره ببرید. برای مثال به منظور انتقال تصاویر از گوشی به کامپیوتر، باید کارت حافظه را به کامپیوتر متصل کنید.
  • گزینه Format Another Way: این مورد را زمانی انتخاب کنید که شما می خواهید برای بلند مدت از کارت حافظه برای اتصال به گوشی اندروید بهره برداری کنید.

3. پس از این که فرمت به اتمام رسید، گزینه Move Content را برای ذخیره فایل ها روی کارت انتخاب نموده یا مورد Move Content Later را انتخاب کنید تا فایل ها را در زمان دیرتر اضافه کنید.

اگر کارت حافظه در حال حاضر روی گوشی هوشمند نصب شده، شما می توانید از مسیر دیگری هم برای فرمت بهره ببرید:

1. منوی Settings را باز کنید.

2. روی Storage ضربه بزنید.

3. روی کارت حافظه ضربه زده و سپس از منوی سه نقطه، مورد Format را انتخاب کنید.

نحوه فرمت کردن SD card در نینتندو سوییچ

برای کارت micro SD برندهای تازه، فرمت کردن کارت روی دستگاه نینتندو سوییچ علنا به آماده سازی کارت به منظور ذخیره عکس ها و فایل های بازی تازه یاری شایانی می نماید. برای کارت های SD قدیمی، فرایند فرمت موجب پاک شدن کامل اطلاعات شده و فضای ذخیره سازی را باز می نماید. برای فرمت کارت روی نینتندو سوییچ باید اقدامات زیر را انجام دهید:

1. اطلاعات روی کارت حافظه را به یک درایو روی کامپیوتر منتقل کنید.

2. از صفحه Home تنظیمات را باز کنید.

3. از منوی سمت چپ گزینه System را انتخاب کنید.

4. گزینه های فرمت را انتخاب کنید. اگر گزینه Parental Controls یا کنترل والدین فعال باشد، باید پین کد وارد گردد.

5. در پیغامی که ظاهر می گردد روی Continue ضربه زده و گزینه Format را انتخاب کنید.

نحوه فرمت کردن SD card در استیم دک

استفاده از کارت SD به فضای ذخیره سازی بیشتر روی استیم دک یاری می نماید؛ با این حال شاید دلتان بخواهد با فرمت کردن کارت های قدیمی، فضای بیشتری برای ذخیره فراهم کنید. برای انجام این کار، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

1. حتما از اطلاعات موجود روی کارت حافظه کپی گرفته و آن را در جای دیگر ذخیره کنید.

2. پس از قرار دادن کارت حافظه micro SD در داخل دستگاه، دکمه استیم را فشار دهید.

3. Settings و سپس System را انتخاب کنید.

4. نوع فرمت SD Card را انتخاب کنید.

فرایند فرمت در عرض چند دقیقه به اتمام خواهد رسید.

برترین فرمت برای انتخاب کدام است؟

اگر روی دوربین، تلفن یا تبلت قصد فرمت کردن SD card را دارید، این نوع دستگاه ها به صورت اتوماتیک برترین نوع فرمت را برای احتیاجهای خود انتخاب می نمایند. با این اوصاف، اگر می خواهید ارورهای مربوط به کارت حافظه را با یاری کامپیوتر رفع کنید، احتمالا باید نوع فرمت را انتخاب کنید.

این موضوع که کدام مدل فرمت را باید انتخاب کنید را در ادامه به طور مروری و خلاصه وار اشاره می کنیم:

  • نوع FAT32: قابل استفاده در بسیاری از دستگاه های مختلف است اما مقدار فایل ها به کمتر از 4 گیگابایت محدود می گردد.
  • نوع exFAT: با دستگاه های ویندوزی، سیستم عامل MacOS تازه و بعلاوه دستگاه هایی مثل پلی استیشن و ایکس باکس سازگار بوده و با فایل های بزرگتر کار می نماید.
  • نوع NTFS: فرمت ایده آل برای دستگاه های ویندوزی تازهتر محسوب می گردد اما متاسفانه این فرمت به وسیله مک پشتیبانی نمی گردد.

منبع: pocket-lint

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 دی 1402 بروزرسانی: 20 دی 1402 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 2262

به "فرمت کردن SD card یا microSD در دستگاه های مختلف؛ معرفی 6 روش ساده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرمت کردن SD card یا microSD در دستگاه های مختلف؛ معرفی 6 روش ساده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید