فصل دوم مرمت آرامگاه یعقوب لیث در دزفول شروع شد

به گزارش استدیو مرینا، مدیر پایگاه میراث فرهنگی گندیشاپور و ایوان کرخه از شروع فصل دوم مرمت آرامگاه یعقوب لیث صفاری اطلاع داد.

فصل دوم مرمت آرامگاه یعقوب لیث در دزفول شروع شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی ادارهکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، یعقوب زلقی مدیر پایگاه میراث فرهنگی گندیشاپور دیروز چهارشنبه 10 مرداد 97 با اشاره به شروع فصل دوم مرمت آرامگاه یعقوب لیث صفاری گفت: در فصل اول مرمت بنای این آرامگاه، اقدامات ارزندهای روی گنبد و جداره بیرونی و داخلی بنا صورت گرفت و عملیات استحکامبخشی و برطرف رطوبت نیز روی این قسمتها انجام شد.

او در ادامه با بیان اینکه اقدامات مرمتی در فصل دوم در چند جبهه اصلی درحال انجام است اضافه نمود: یکی از این اقدامات تعریف آجرهای سنتی برای جداره بیرونی آرامگاه است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی گندیشاپور و ایوان کرخه گفت: در مرمتهای غیراصولی که حدود 20 سال پیش روی این بنا صورت گرفت از آجرهای نامناسب برای این جداره بیرونی آرامگاه استفاده شد که اینک درحال تعویض آجرها با آجرهای سنتی هستیم تا همخوانی خوبی با اصالت بنا به وجود آید.

او مرمت بخشهای آسیبدیده گنبد و گلدستهها، محوطهسازی و زیباسازی منظر با استفاده از آجرفرش و ساماندهی ورودی محوطه را نیز از دیگر برنامههای اصلی پایگاه میراث فرهنگی گندیشاپور در این فصل از مرمت عنوان و اعلام کرد: مرمت این بنا با تخصیص 70 میلیون تومان از محل اعتبارات ملی درحال انجام است و باتوجه به این که کار مرمت در این فصل در چند جبهه مختلف انجام می گردد، پیشبینی ما این است که این فصل از مرمت حدود سه ماه به طول بیانجامد.

آرامگاه یعقوب لیث صفاری، در روستای شاه آباد در ده کیلومتری دزفول، سمت راست جاده دزفول به شوشتر قرار گرفته است. در کنار این آرامگاه بازمانده های شهر گندی شاپور دیده می گردد. گنبد بلند مضرس (دندانه دار) سفید رنگ و جلال عمارت بقعه از دور کاملاً جلوه گر است. در اطراف بقعه، قبرستان وسیعی وجود دارد که در آن وجود سنگ قبرهای قدیمی، نشانگر تاریخ کهن این بنا می باشد. این آرامگاه اثری برجای مانده از دوره تیموریان است که در هشتم دیماه 1378 با شماره 2550 در ردیف آثار ملی ثبت شد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 2 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 273

به "فصل دوم مرمت آرامگاه یعقوب لیث در دزفول شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فصل دوم مرمت آرامگاه یعقوب لیث در دزفول شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید