اجرای 35 فصل بازسازی ابنیه تاریخی در لرستان

به گزارش استدیو مرینا، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان از اجرای 35 فصل بازسازی ابنیه تاریخی استان در سال 98 اطلاع داد.

اجرای 35 فصل بازسازی ابنیه تاریخی در لرستان

جهت دریافت خدمات بازسازی اداری با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان، سید امین قاسمی با اعلام این خبر گفت: به منظور حفظ و احیای آثار تاریخی و فرهنگی استان 35 بازسازی فصل ابنیه تاریخی در سال 98 انجام شد.

او اضافه نمود: بازسازی بخشی از قلعه فلک الافلاک خرم آباد و مجموعه باغ گلستان، پل های تاریخی ازجمله پل کلهر، کشکان، سی پله، حمام ها، خانه های تاریخی، کاروانسراها و مساجد تاریخی ازجمله اقداماتی است که در راستای حفاظت از آثار تاریخی لرستان در سال 98 اجرا شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با بیان اینکه بیش از 89 میلیارد و 220 میلیون ریال از اعتبارات ملی و استانی برای بازسازی آثار تاریخی لرستان در سال 98 هزینه شده اضافه نمود: اتمام کامل بازسازی بنای باشگاه افسران و تهیه طرح محتوایی برای تبدیل شدن به موزه تخصصی سکه، ساماندهی چشمه باغ گلستان خرم آباد و انجام بازسازی های اضطراری و حفاظتی در راستای جلوگیری از آسیب های احتمالی ازجمله اقدامات بازسازیی در ابنیه تاریخی استان بوده است.

او اعلام کرد: همچنین به منظور یاری های فنی و اعتباری به مالکان ابنیه تاریخی، هفت مورد تفاهم نامه بازسازی مشارکتی امضاشده و علاوه بر آن به همین دلیل بیش از 3میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض برای بازسازی شش بنای تاریخی استان به مالکین پرداخت شده است.

قاسمی ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک را یکی از مطالبات مردم لرستان دانست و توضیح داد: به منظور سامان دهی و ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک قرارداد خدمات مطالعات پایدارسازی این بنای ارزشمند و اتمام مطالعه برق و تأسیسات موزه آن در امسال با مشاور طرح امضا و در حال اجرا است.

او در مورد بازسازی اشیا گنجینه موزه فلک الافلاک نیز گفت: سال گذشته 50 شی ء تاریخی موجود در این گنجینه ازجمله تابوت مفرغی چوب تراش بازسازی شده که بعد از جانمایی مکان استاندارد برای نمایش در معرض دید عموم قرار می گیرد.

اوهمچنین تهیه شناسنامه عمومی برای 2730 شی ء فرهنگی تاریخی قلعه فلک الافلاک و موزه بروجرد را از دیگر اقدامات این اداره کل در مورد سامان دهی اشیا فرهنگی تاریخی استان دانست.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کشف بخشی از جمجمه انسان هوشمند در غار کلدر و کشف نخستین نقش برجسته لرستان در بررسی فصل چهارم باستان شناختی شهرستان کوهدشت را از دستاوردهای مطالعات باستان شناختی در لرستان ذکر کرد و اضافه نمود: متخصصان دانشگاه سوربن فرانسه با بررسی تخصصی، سکونت در دره خرم آباد را به 54هزار سال پیش تاریخ نگاری نموده که این کشف یکی از نادرترین کشفیات در غرب قاره آسیا محسوب شده و بازتاب جهانی زیادی در مجامع علمی داشته است.

او با اشاره به ثبت 62 اثر فرهنگی تاریخی، طبیعی استان در سال 98 بیان داشت: در امسال به پیشنهاد این اداره کل و موافقت کمیته ثبت آثار وزارتخانه، 38 اثر غیرمنقول، پنج اثر منقول، 9 اثر معنوی و هشت اثر طبیعی از استان لرستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

قاسمی اتمام طرح مطالعه موزه نسخ خطی بروجرد و آغاز تجهیز و آماده سازی موزه برای افتتاح آن و همچنین افتتاح موزه مردم شناسی شهرستان سلسله در سال 98 را ازجمله اقدامات این اداره کل در حوزه توسعه موزه ها دانست و توضیح داد: در همین سال 224هزار و 865 نفر از قلعه فلک الأفلاک خرم آباد بازدید نموده اند.

او بازسازی بخشی از بافت تاریخی شهر بروجرد و اتمام طرح مستندسازی بافت تاریخی شهرستان خرم آباد و ارسال آن به وزارتخانه برای تأیید نهایی را از اقدامات این اداره کل در حوزه بافت ها و بناهای تاریخی برشمرد و اظهار کرد: فراهم کردن واگذاری سه بنای تاریخی استان و نظارت بر فرایند پیشرفت بازسازی دو بنای واگذارشده به سرمایه گذاران بخش خصوصی شامل خانه های مصری و مغیث الاسلام بروجرد و همچنین پیشرفت 50 درصدی بازسازی آن ها، در راستای استفاده متناسب از ظرفیت بناهای تاریخی در راستای ایجاد اشتغال در سال گذشته انجام گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در خاتمه از تهیه 10 مورد پفراینده معین حریم برای بناها و محوطه های تاریخی استان در سال 98 اطلاع داد و توضیح داد: در همین سال بیش از 12 مورد خرید املاک در راستای آزادسازی عرصه و حریم آثار تاریخی استان اجرا شده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 7 خرداد 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 874

به "اجرای 35 فصل بازسازی ابنیه تاریخی در لرستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای 35 فصل بازسازی ابنیه تاریخی در لرستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید