نانومواد فضایی در صنعت پتروشیمی کاربردی می شود، راهکاری برای افزایش ماندگاری لبنیات صادراتی

به گزارش استدیو مرینا، رییس پژوهشکده سامانه های حمل و نقل فضایی پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به دستیابی این پژوهشکده به نانو پوشش های مقاوم در برابر حرارت برای سپرهای حرارتی ماهواره ها گفت: قرار است این فناوری در صنعت بسته بندی و پتروشیمی به کار گرفته شود.

نانومواد فضایی در صنعت پتروشیمی کاربردی می شود، راهکاری برای افزایش ماندگاری لبنیات صادراتی

دکتر رحیم احسانی در گفت وگو با خبرنگاران، فناوری نانو را یکی از فناوری های نوین دانست و افزود: ما در این پژوهشگاه بر روی نانو مواد با کاربردهای مختلف در حوزه فضا تمرکز کردیم که از آن جمله می توان به افزایش مقاومت سطح نسبت به سایش در سپرهای حرارتی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه این سپرها در پیشرانش های فضایی استفاده می شوند، خاطر نشان کرد: این نانو مواد به عنوان پوشش مورد استفاده قرار گرفت و در این مطالعات از این نانو پوشش ها برای سپرهای حرارتی که در پیشرانش های فضایی کاربرد دارند، با هدف افزایش طول عمر استفاده شد که به نتایج قابل قبولی در این زمینه دست یافتیم.

احسانی با بیان اینکه یکی از کاربردهای این نانو مواد در تراسترهای فضایی مورد استفاده قرار گرفت و ادامه داد: تراستر H2O2 که قرار است در ماهواره ناهید 2 استفاده شود، از ترکیب H2O2 بر روی یک کاتالیست نانویی است که تراستر لازم را برای ایجاد انرژی مورد نیاز ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه این دو مورد کاربردهای فضایی این نانو مواد بوده است، خاطر نشان کرد: پس از این کاربردها تلاش شد تا این فناوری ها را تجاری سازی کنیم که از جمله استفاده از این نانو مواد در حوزه بسته بندی محصولات لبنی است.

وی با اشاره به چالش های موجود در بسته بندی های محصولات صادراتی، خاطر نشان کرد: یکی از این چالش های صادراتی محصولات لبنی این است که ماندگاری محصولات لبنی پایین است، به گونه ای که شیر، ماست و یا پنیر که در ظروف پلاستیکی صادر می شود، به ویژه برای صادرات به مناطقی چون افغانستان، نسبت به رقبا طول عمر محصولات لبنی صادراتی ایران پایین تر است.

احسانی افزود: ما در این مطالعات اثبات کردیم که اگر نانو را برای پوشش دهی سطح ظروف مواد لبنی استفاده کنیم، می توانیم سطح ماندگاری این محصولات را افزایش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه مستندات این مطالعات در قالب پروپوزالی به یکی از شرکت های تولیدکننده محصولات لبنی عرضه شده است، اظهار کرد: این شرکت هنوز آماده سرمایه گذاری بر روی این دستاورد نیست، ولی ما در قالب شرکت دانش بنیان به دنبال توسعه این محصول هستیم.

احسانی به کاربردهای این نانو مواد در پتروشیمی اشاره و شرح داد: پتروشیمی ها از کاتالیست هایی استفاده می کنند که جزو اقلام تحریمی هستند و تفاهم نامه ای را با آنها به امضا رساندیم تا نیازمندی های آنها را دریافت کنیم تا از سرریز فناوری های فضایی در این حوزه بهره برداری شود.

رییس پژوهشکده سامانه های حمل و نقل پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به این موضوع که اینکه این کاتالیست ها در چه فرآیندی از پتروشیمی به کار برده می شوند، هنوز مشخص نشده است، افزود: برای تعریف حوزه های کارکردی این نانو کاتالیست ها باید نیازمندی های این صنعت را دریافت کنیم و مشخصات کاتالیست های مصرفی پتروشیمی را بدانیم و با توجه به دانش فنی به دست آمده با این صنعت همکاری کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 431

به "نانومواد فضایی در صنعت پتروشیمی کاربردی می شود، راهکاری برای افزایش ماندگاری لبنیات صادراتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نانومواد فضایی در صنعت پتروشیمی کاربردی می شود، راهکاری برای افزایش ماندگاری لبنیات صادراتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید