تور ارزان استانبول: هزینه های سفر و زندگی در استانبول

به گزارش استدیو مرینا، استانبول به عنوان یک شهر محبوب در تموم جهان شناخته میشه و جاذبه های زیادی برا کشف کردن داره…این شهر مهم ترین و توریستی ترین شهر ترکیه که نسبت به همه شهر های این کشور، برای زندگی هزینه های بیشتری داره و به عنوان گرون ترین شهر ترکیه به حساب میاد اما اگه بخوایم عادلانه قضاوت کنیم قیمت و مخارج زندگی توی این شهر در مقایسه با خیلی از شهر های جهان چندان هم بالا نیست! بهتره در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا با اندازه هزینه های مختلف زندگی توی استانبول بیشتر آشنا بشید.

تور ارزان استانبول: هزینه های سفر و زندگی در استانبول

بهترین تجربه سفر را با تور ارزان استانبول در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا دیدن کنید و لحظات زیبایی را در این شهر تاریخی و تفریحی بگذرانید.

واحد پول استانبول

ئاحد پول استانبول لیره ترکیه است که با علامت ₺ نشون داده میشه که این ارز تنها توی کشور ترکیه و قبرس شمالی مورد استفاده قرار میگیره و اگه می خواید اطلاعات مفیدی درباره پول این کشور به دست بیارید، پیشنهاد می کنم حتما قسمت پول رایج استانبول رو در وب سایت خبرنگاران مطالعه کنید.

سطح زندگی و هزینه ها در استانبول

شاید براتون جالب باشه که بدونید طبق تحقیقات خبرنگاران ، توی فهرست کشور های آسیایی در مجله اقتصاد، شهر استانبول به عنوان یکی از شهر هایی منطقه معرفی شده که رشد قیمت توی اون نسبت به خیلی از شهر های دیگه واقعا با سرعت بیشتری در حال زیاد شدنه! توی فهرست گرون ترین شهر های آسیا، استانبول توی ردیف 62 قرار می گیره و این در حالیه که قبلا این شهر در ردیف 72 قرار داشت و توی فهرست گرون ترین شهر های جهان استانبول در ردیف 163 از بین 209 شهر قرار گرفته.

این موضوع بیشتر بخاطر اینه که مالیات توی این شهر 18 درصد افزایش پیدا نموده و کثرا اجناس هم قیمتاشون زیاد شده اما باید بدونید باز هم این شهر نسبت به شهر های اروپایی سهری ارزونی به حساب میاد. هزینه زندگی یک فرد بدون در نظر گرفتن اجاره خونه حدود 2,415.49 در ماه میشه. مثلا اگه بخواید توی یک رستوران در سطح میانه بشینید و چیزی بخورید و از چند تا جاذبه تماشا هر هم تماشا کنید باید تقریبا 100 لیر در روز هزینه کنید.

عایدی در استانبول

عایدی افرادی که توی این شهر زندگی می نمایند با توجه به شغل و حرفه ای که دارند متفاوته و از حدود 1000 لیر در ماه آغاز میشه و برای برخی افراد تا 25000 لیر در ماه هم زیاد میشه. باید بدونید درصد زیادی از افرادی که توی استانبول زندگی می نمایند جز افرادی با عایدی خوب و بالا هستند و تا 10000 لیر در ماه عایدی دارند. بعد از اون درصد زیادی از مردم هم با عایدیی در حد میانه زندگی می نمایند که از 6000 در ماه عایدی دارند و حدود 4 درصد هم جز افراد کم عایدی استانبول به حساب میان که از 1000 تا 4100 لیر در ماه حقوق می گیرند. در واقع حداقل مقدار عایدی هر فرد برای هر ساعت کار، 40 لیر میشه.

اجاره ملک در استانبول

برای اقامت توی استانبول گزینه های زیادی پیش روتون قرار داره! می تونید یک آپارتمان اجاره کنید یا یک خونه و ویلای لوکس رو برای زندگی انتخاب کنید… معمولا قیمت های با توجه به نوع و کیفیت خانه متفاوته و اینکه کجای قرار گرفته و امکاناتی مثل پارکینگ خونه می تونه روی هزینه های اجاره خونه موثر باشه. این موضوع رو هم باید در نظر بگیرید که خیلی از خونه ها به صورت مبله اجازه داده میشن و برخی ها هم بدون اسباب و اثاثیه!

قرار داد های اجاره توی این شهر معمولا به صورت یک ساله بسته میشن و افرادی که به عنوان یک مهاجر خارجی اقدام به اجاره خونه می کنن باید مدارکی مثل پاسپورت، نامه کارفرما و مدارکی مبنی بر مقدار عایدیی که توی این شهر دارند، ارائه بدن تا بتونند جایی رو برای اقامتشون اجاره نمایند.

در خصوص اجاره خونه حواستون به این موضوع باشه که بیشتر مشاور املاک هایی که توی استانبول هستند، نمی تونند به خوبی انگلیسی حرف بزنند و قرار داد ها رو هم به ترکی می نویسند، پس اگه ترکی بلد نیستید، سعی کنید حتما یک شخص مطمئن رو که به به این زبان آشنایی کامل داره همراه خودتون ببرید تا بهتون یاری کنه. کرایه یک آپارتمان یک تخته توی قسمت های مرکز شهر از حدود 1450 لیر آغاز میشه و اگه بخواین توی قسمت های دور تری نسبت به مرکز شهر جایی رو کرایه کنید تقریبا از 900 لیر آغاز میشه. هزینه هاستل هم برای یک نفر از 103 لیر آغاز میشه.

هزینه تحصیل

همه بچه هایی که در استانبول زندگی می نمایند، می تونند از مدارس عمومی رایگان اون استفاده نمایند. اما بیشتر مهاجران بچه هاشون رو به مدارس بین المللی میفرستند تا هم از لحاظ آموزشی و هم زبان بین المللی راحت تر بدتونند درس بخونند. توی بیشتر این مدارس به بچه ها ترکی هم آموزش داده میشه تا بتونند با فرهنگ و اجتماع این شهر بیشتر ارتباط برقرار نمایند. دبیرستان های خصوصی استانبول معمولا گرون هستند و هزینه اون ها از سالی 4000 دلار در نظر گرفته میشه برای همین افرادی که برای زندگی به استانبول میرن و بچه دارند باید کنار همه هزینهه اشون هزینه تحصیلات و مدرسه فرزندشون رو هم در حساب نمایند. اگه هم می خواید در خصوص تحصیل توی استانبول و هزینه های هر مقطع بیشتر بدونید حتما قسمت تحصیل در استانبول وب سایت خبرنگاران رو مطالعه کنید.

هزینه خدمات

برای اجاره های کوتاه مدت معمولا هزینه خدماتی مثل آب، برق، گاز و … با اجاره پرداخت میشه اما برای قرار داد های بلند مدت هر فرد باید خودش هزینه ها رو پرداخت کنه و هزینه این خدمات در طول ماه تقریبا 350 لیر میشه برای اینترنت در هر ماه هم تقریبا 78 لیر باید هزینه کنید.

هزینه خوراک و ملزومات زندگی

بیشتر خوراکی هایی که برای زندگی روزمره استفاده میشه توی استانبول قیمت مقطوعی نسبت به شهر های اروپایی و آمریکایی داره؛ اما قیمت لوازم برقی و خوراکی های خارجی که از کشور های دیگه وارد میشه معمولا خیلی گرون تره. در ادامه خبرنگاران قیمت برخی از خوراکی هایی که در طول روز بیشتر مصرف میشه رو بهتون میگه.

یک قرص نان 2.30 لیر، 1 لیتر شیر 3.50 لیر، 12 تا تخم مرغ 8.50 لیر، یک کیلو برنج حدود 8.40 لیر و برای خرید یک کیلو سیب 5.50 لیر، 1 کیلو موز 9.96 لیر، یک کیلو سیب زمینی 4.44 لیر، یک آب 1.5 لیتری 1.87 لیر باید هزینه کنید. این موضوع رو هم یادتون باشه که آب شهر استانبول برای خوردن مناسب نیست پس سعی کنید هر روز حتما آب معدنی تهیه کنید. یک ساندویج بیگ مک توی مک دونالد 18 لیر میشه و اگه بخواید با کمترین مقدار هزینه ها غذاهاتون رو از ارزون ترین و سبک ترین غذاهای خیابانی خریداری کنید و ایستاده بخورید باید از 35 لیر در روز برای همه وعده های غذایی تون هزینه کنید. در واقع یک وعده غذا توی یک رستوران معمولی از حدود 25 لیر برای هر نفر آغاز میشه.

هزینه حمل و نقل

هزینه بنزین توی استانبول نسبت به اروپا و آمریکا تقریبا گرونه. سیستم حمل و نقل عمومی استانبول خیلی گسترده و مقرون به صرفست و بیشتر مردم برای رفت و آمد و جایجایی توی سطح شهر از این شبکه استفاده می نمایند و از اونجایی که هزینه پارکینگ توی استانبول گرونه مردم ترجیح میدن به جای اینکه از ماشین شخصی استفاده نمایند، با کمترین هزینه با اتوبوس و مترو به هرجایی که دوست دارند، برن. البته این موضوع رو هم باید بگم که قیمت ماشین هم چندان توی این شهر بالا نیست.

منبع: گردگرد
انتشار: 21 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 21 اردیبهشت 1401 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 1996

به "تور ارزان استانبول: هزینه های سفر و زندگی در استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان استانبول: هزینه های سفر و زندگی در استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید