واردات این برنج خارجی پرطرفدار متوقف شد

به گزارش استدیو مرینا، نایب رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران گفت: از یک ماه پیش ثبت سفارش واردات برنج از هند با تصمیم دولت متوقف شده است، که این تصمیم از پیش اعلام نشده می تواند تبعات منفی را در پی داشته باشد و به بدعهدی تجار ایرانی و بی اعتباری ایشان منتهی گردد

واردات این برنج خارجی پرطرفدار متوقف شد

به گزارش خبرنگاران، سالار ساکت نایب رئیس انجمن واردنمایندگان برنج ایران، گفت: از یک ماه پیش ثبت سفارش واردات برنج از هند با تصمیم دولت متوقف شده است، که این تصمیم از پیش اعلام نشده می تواند تبعات منفی را در پی داشته باشد و به بدعهدی تجار ایرانی و بی اعتباری ایشان منتهی گردد

وی با اشاره به اینکه چنین تصمیمی باید پیش از آغاز فصل برداشت و آغاز خریدهای خارجی اتخاذ و ابلاغ می شد، ادامه داد: وجود بعضی مسائل در مناسبات مالی دو کشور از جمله منفی شدن تراز تجاری، از دلایلی است که با انجمن واردنمایندگان برنج ایران برای این تصمیم مطرح شده است و این در حالی است که به علت محدودیت های مالی ناشی از تحریم و بعلاوه عدم پشتیبانی شرکت های کشتیرانی، جایگزین کردن دیگر کشورهای فراورینماینده برنج در کوتاه مدت ممکن نیست.

نایب رئیس انجمن واردنمایندگان برنج ایران با اشاره به اینکه تا پیش از این تصمیم برنج هندی بیشترین سهم از بازار برنج های وارداتی کشور را به خود اختصاص داده بود، توضیح داد: کیفیت بالا و قیمت مناسب موجب شده تا مصرف نماینده ایرانی نسبت به برنج هندی اقبال داشته باشد و واردنمایندگان نیز آنچه را وارد می نمایند که احتیاج بازار است و برای آن تقاضا وجود دارد و تغییر ذائقه مصرف نماینده و جایگزینی برنج دیگر در کوتاه مدت امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه برنج هندی علاوه بر تأمین احتیاج 6 دهک کم برخوردار، تعدیل نماینده قیمت برنج های ایرانی است، شرح داد: توقف واردات علاوه بر اینکه به افزایش قیمت محصول داخل منجر می گردد، باعث شده تا تجار پاکستانی قیمت ها را نه تنها برای صادرات به ایران که برای عرضه در بازار کشور خودشان افزایش دهند.

نایب رئیس انجمن واردنمایندگان برنج ایران با بیان اینکه قشر پرجمعیتی از مصرف نمایندگان کشور به علت مزیت قیمت، مصرف نماینده برنج هندی هستند، اظهار کرد: در تأمین احتیاج برنج کشور باید همه اقشار دیده شوند و در حالی که جمعیت قابل توجهی از مصرف نمایندگان متقاضی برنج هندی هستند، حذف آن از سبد واردات کشور در کوتاه مدت ممکن نیست.

وی شرح داد: در صورت عدم واردات برنج از هند بازار با کسری عرضه روبرو می گردد و این به معنی تورم تقاضا در بخش دیگر بازار است که به افزایش قیمت منتهی خواهد شد و به قشر بزرگی از خانواده های کم برخوردار آسیب می زند.

ساکت با اشاره به اینکه انجمن واردنمایندگان برنج ایران با پیش بینی شرایط بازار، با ارسال نامه های مکرر به مسئولان متولی بازار هشدار داده است که پیش از وقوع مشکل چاره اندیشی نمایند، اضافه کرد: متأسفانه این تصمیم به طور ناگهانی و بدون اطلاع رسانی قبلی اتخاذ شده است و برای حفظ تعادل در بازار باید تصمیمی عاجل اتخاذ گردد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به تصمیم منطقی دولت برای واردات برنج در امسال اشاره نمود و گفت: در حالی که قریب به 10 سال ممنوعیت فصلی واردات اعمال می شد و چهار ماه ابتدایی فصل برداشت که بازار با افزایش عرضه و تعدیل قیمت روبرو است، واردات ممنوع می شد، امسال این ممنوعیت حذف شد.

نایب رئیس انجمن واردنمایندگان برنج ایران عنوان نمود: در حالی که این تصمیم موجب می شد با خرید برنج از مبادی فراوریی در ابتدای فصل برداشت که قیمت ها مقرون به صرفه تر است، قیمت تمام شده برای مصرف نماینده کاهش یابد، متأُسفانه این ممنوعیت ناگهانی آن تصمیم منطقی را خنثی و بی اثر نموده است.

وی با اشاره به اینکه همه کشورهای فراورینماینده برنج ظرفیت مازاد برای صادرات ندارند، شرح داد: در کشورهایی که فراوری و صادرات محدود است، ورود تجار ایرانی و ایجاد تقاضای تازه موجب برهم خوردن نظم بازار می گردد.

ساکت با بیان اینکه انجمن واردنمایندگان برنج ایران به دولت پیشنهاد داده است، به جای راهنمایی بخش خصوصی به خرید از فراورینمایندگانی چون تایلند، شرکت بازرگانی دولتی برنج ذخیره احتیاط کشور را از این مبادی تهیه کند، عنوان نمود: متأسفانه این شائبه وجود دارد که این محدودیت واردات با هدف ایجاد انحصار برای شرکت بازرگانی دولتی ایجاد شده تا این شرکت موجودی 300 هزار تنی برنج خود را با قیمت بالاتری در بازار عرضه کند.

وی در خاتمه تأکید کرد: امیدواریم مسئؤلان دولت هرچه سریع تر در این خصوص تصمیم گیری نموده و مانع بروز اختلال در بازار شوند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 12 بهمن 1401 بروزرسانی: 12 بهمن 1401 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 2161

به "واردات این برنج خارجی پرطرفدار متوقف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واردات این برنج خارجی پرطرفدار متوقف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید