پیشتازان فصل 2021 فرمول یک در گرندپری آذربایجان بدشانسی آوردند

به گزارش استدیو مرینا، رقابت پیست باکو آذربایجان از فصل 2021 فرمول یک، در حالی خاتمه یافت که شاهد قدرت نمایی نزدیک تیم ها بود اما پیشتازان این فصل یعنی همیلتون و فرستاپن با بدشانسی و خراب شدن خودرو، در رده های آخر قرار گرفتند.

پیشتازان فصل 2021 فرمول یک در گرندپری آذربایجان بدشانسی آوردند

ماکس فرستاپن (Max Verstappen) راننده رد بول تنها سه دور تا پیروزی فاصله داشت که لاستیک سمت چپ عقب خودروی او منفجر شد و از ادامه مسابقه بازماند. اما این تنها حادثه ترکیدن لاستیک در این مسابقه نبود. پیش از آن خودروی لانس استرول (Lance Stroll) راننده استون مارتین هم دچار سانحه شد و باعث شد تا به شدت تصادف کند. این تصادف باعث توقف مسابقه شد و رانندگان از این فرصت برای تعویض لاستیک های خود استفاده کردند.

در آغاز دو دور آخر پرز به وسیله لوئیس همیلتون (Lewis Hamilton) راننده مرسدس عقب افتاده بود اما خودروی همیلتون قفل شد و در پیچ 1 مستقیم رفت که باعث شد پرز (Sergio Perez) که جای فرستاپن را پر نموده بود، پیشتاز میدان گردد و به پیروزی برسد. هرچند به او دستور داده شد که پس از گرفتن پرچم شطرنجی، خودروی خود را مستقیما متوقف کند.

رده بندی نهایی رقابت باکو آذربایجان فصل 2021 فرمول یک

صندلیرانندهتیمدورزمان/فاصله هنگام سرانجامتأخیر
1 سرجیو پرزرد بول512:1336.410
2 سباستیان فتلاستون مارتین512:1337.7951.385
3 پیر گاسلیآلفاتاوری512:1339.1722.762
4 شارل لکلرکفراری512:1340.2383.828
5 لاندو نوریسمک لارن512:1341.1644.754
6 فرناندو آلونسوآلپاین512:1342.7926.382
7 یوکی سونوداآلفاتاوری512:1343.0346.624
8 کارلوس ساینز جونیورفراری512:1344.1197.709
9 دنیل ریکاردومک لارن512:1345.2848.874
10 کیمی رایکوننآلفا رومئو512:1345.9869.576
11 آنتونیو جوویناتزیآلفا رومئو512:1346.66410.254
12 والتری بوتاسمرسدس512:1347.67411.264
13 میک شوماخرهاس512:1350.65114.241
14 نیکیتا مازپینهاس512:1350.72514.315
15 لوئیس همیلتونمرسدس512:1354.07817.668
16 نیکلاس لطیفیویلیامز512:1418.78942.379
17 جورج راسلویلیامز481:3322.2063 دور
ماکس فرستاپنرد بول451:2535.5646 دور
لانس استرولاستون مارتین295215.26222 دور
استبان اوکونآلپاین3601.70548 دور

فرایند برگزاری رقابت جایزه عظیم باکو آذربایجان

از آغاز مسابقه چارلز لکلرک (Charles Leclerc) از فراری، در جلوی همیلتون و فرستاپن قرار داشت و پرز هم در خروجی پیچ 4، عقب تر از پیر گاسلی (Pierre Gasly) از آلفاتاوری بود. کارلوس ساینز (Carlos Sainz) از فراری که در پیچ 2 پرز از او گذشته بود، به رده ششم سقوط کرد اما همچنان در جلوی فرناندو آلونسو (Fernando Alonso) از آلپاین، یوکی تسونادا (Yuki Tsunoda) از آلفاتاوری و سباستین فتل (Sebastian Vettel) از استون مارتین و والتری بوتاس (Valtteri Bottas) از مرسدس قرار داشت.

همیلتون خیلی راحت از لکلرک گذشت تا در انتهای دور 2 صدرنشین باشد. در ادامه فراری در محدوده عقب فرستاپن که در ابتدای دور 7 از لکلرک گذشته بود، نهاده شد. پشت سر آن ها تسونادا با عبور از آلونسو توانست صندلی هفتم را از آن خود کند.

پرز برای سومین بار از لکلرک گذشت و باعث شد که او تصمیم بگیرد لاستیک های خود را در دور 10 به سخت تعویض کند. همیلتون که در صندلی نخست بود در دور 12 برای تعویض لاستیک رفت اما چون مرسدس باید صبر می کرد تا گاسلی عقب برود و صندلی آزاد گردد، با توقف طولانی 4.6 ثانیه ای روبه رو شد.

فرستاپن و پرز اما یکی دو دور بعد به پیت استاپ رد بول رفتند. فرستاپن در دور 13 توقف کرد و در بازگشت، به خوبی به جلوی همیلتون رسید. پرز یک دور بعد به پیت استاپ رفت اما 4.3 ثانیه زمان کم آورد و در موقعیت دوم بعد از همیلتون نهاده شد. گاسلی هم در چرخه پیت استاپ برای بار چهارم از لکلرک پیشی گرفت.

پس از پیت استاپ، همیلتون یک کوشش جدی برای عبور از پرز داشت اما پیروز نشد. هم زمان فتل هم در نخستین دورها پس از توقف پیشتاز بود و تا دور 18 به فزونی خود ادامه داد اما در نهایت متوقف شد و در صندلی هفتم جلوتر از تسونادا، لاندو نوریس (Lando Norris) از مک لارن و بوتاس نهاده شد.

ساینز در پیچ 8 از جاده فرار رفت اما بلافاصله پس از پیت استاپ خودروی او قفل شد و صندلی او را به رتبه 14 کاهش داد. او بقیه مسابقه را صرف بازیابی خودرو کرد و به سرعت از آنتونیو جیووناتزی (Antonio Giovinazzi) و آلونسو گذشت.

استرول پس از تصادف در دور کیفیت سنجی و آغاز از انتهای پیست، حتی مسافتی طولانی تر از هم تیمی خود فتل پیموده بود. او در دور 31 چهارم بود اما ناگهان در خط آغاز/سرانجام به علت ترکیدن لاستیک چپ عقب، به شدت تصادف کرد. این موضوع باعث توقف مسابقه و حضور خودروی ایمنی شد اما بسته شدن پیست، به جای تغییر صندلی ها، باعث دستیابی به پیت استاپ رایگان شد. در این میان فقط آلونسو، جیوناتزی، جورج راسل (George Russell) از ویلیامز و میک شوماخر (Mick Schumacher) از هاس برای دریافت لاستیک نرم به پیت استاپ رفتند.

مسابقه در دور 36 مجدد آغاز شد، در حالی که فرستاپن پیش افتاد و پرز مانع جلو زدن همیلتون شد. با لاستیک های تازه تر، فتل در خروجی پیچ 1 برای پنجمین بار از لکلرک عبور کرد و تقریبا گاسلی را هم در پیچ 3 گرفت اما هنوز مجبور بود صبر کند و در نهایت در خط آغاز/سرانجام برای چهارمین بار از کنار گاسلی گذشت. در عقب رقابت هم ساینز برای دستیابی به صندلی نهم از دنیل ریکاردیو (Daniel Ricciardo) راننده مک لارن گذشت.

در این لحظه فرستاپن کاملا پیشتاز مسابقه بود در حالی که پرز با یک حمله دیگر همیلتون را به یاری استفاده از سامانه کاهش پسار (DRS) دفع کرد و همچنان جلوتر از او باقی ماند. تنها 3 دور تا سرانجام مانده بود که یک تراژدی برای فرستاپن روی داد و او بر اثر ترکیدن لاستیک عقب خودرو، دقیقا مانند استرول در چند دور قبل، از ادامه مسابقه بازماند.

این سانحه باعث فزونی پرز شد که جلوتر از همیلتون، فتل، گاسلی و لکلرک قرار داشت. در ادامه، مسابقه با پرچم قرمز برای پاک کردن به جامانده های تصادف فرستاپن روی راستا متوقف شد و به خودروها اجازه تغییر به لاستیک های نرم داده شد.

مسابقه با آغاز ایستاده با موتورهای روشن، در دور آخر از سر گرفته شد. در این هنگام همیلتون پیروز به عبور از پرز شده بود اما خودروی او قفل شد و پیچ اول را مستقیم رفت. بدین ترتیب پرز دوباره اول شد و در جلوی فتل، گاسلی و لکلرک نهاده شد، در حالی که نوریس و آلونسو هم پشت سر تسونادا با هم در رقابت بودند.

همیلتون هم از رقابت کنار نرفت و در صندلی 16 دوباره به راستا پیوست. با آغاز دور آخر لکلرک برای سومین بار گاسلی را پشت سر گذاشت اما گاسلی هم دوباره او را کنار زد. نوریس هم سپس حمله کرد تا از لکلرک بگذرد اما او هم ناکام ماند.

بدین ترتیب در نهایت پرز نخستین پیروزی خود را در فصل 2021 فرمول یک به دست آورد تا باز هم این رد بول باشد که برنده رقابت می گردد. فتل، گاسلی، لکلرک، نوریس، آلونسو، تسونادا، ساینز، ریکاردیو و کیمی رایکونن (Kimi Raikkonen) از آلفارومئو هم در رده های بعدی نهاده شدند. استابان اوکون (Esteban Ocon) راننده آلپاین هم پس از چند دور آغازین، با مشکل موتور از مسابقه کنار کشیده بود.

در این رقابت بخت با مرسدس یار نبود و راننده های او یعنی بوتاس و همیلتون به ترتیب دوازدهم و شانزدهم شدند. در نهایت فرستاپن هم با وجود آنکه از مسابقه کنار رفته بود، توانست سریع ترین دور را به نام خودش ثبت کند و بدین ترتیب هم صندلی نخست مسابقه و هم سریع ترین دور به ردبول رسید.

سریع ترین دور مسابقه

صندلیرانندهتیمدورزمانتأخیرسرعت (km/h)
1 ماکس فرستاپنرد بول44144.481206.839
2 سرجیو پرزرد بول45144.6870.206206.432
3 لوئیس همیلتونمرسدس43144.7690.288206.270
4 سباستیان فتلاستون مارتین41144.8900.409206.032
5 یوکی سونوداآلفاتاوری46144.9390.458205.936
6 پیر گاسلیآلفاتاوری44145.2200.739205.386
7 لاندو نوریسمک لارن41145.3260.845205.180
8 شارل لکلرکفراری46145.3820.901205.071
9 آنتونیو جوویناتزیآلفا رومئو44145.5751.094204.696
10 کیمی رایکوننآلفا رومئو43145.6011.120204.645
11 فرناندو آلونسوآلپاین42145.6241.143204.601
12 والتری بوتاسمرسدس43145.6651.184204.521
13 کارلوس ساینز جونیورفراری42145.7001.219204.454
14 دنیل ریکاردومک لارن43145.7131.232204.428
15 جورج راسلویلیامز43145.9591.478203.954
16 لانس استرولاستون مارتین28146.2071.726203.478
17 نیکلاس لطیفیویلیامز42146.6082.127202.712
18 میک شوماخرهاس41147.6243.143200.799
19 نیکیتا مازپینهاس40147.7473.266200.569
20 استبان اوکونآلپاین2150.8506.369194.955

عکس کاور: رقابت باکو آذربایجان از فصل 2021 فرمول یک

Credit: Motor Sport

منبع: Motor Sport

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 31 تیر 1400 بروزرسانی: 31 تیر 1400 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 1681

به "پیشتازان فصل 2021 فرمول یک در گرندپری آذربایجان بدشانسی آوردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشتازان فصل 2021 فرمول یک در گرندپری آذربایجان بدشانسی آوردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید