پیشتازان فصل 2021 فرمول یک در گرندپری آذربایجان بدشانسی آوردند
به گزارش استدیو مرینا، رقابت پیست باکو آذربایجان از فصل 2021 فرمول یک، در حالی خاتمه یافت که شاهد قدرت نمایی نزدیک تیم ها بود اما پیشتازان این فصل یعنی همیلتون و فرستاپن با بدشانسی و خراب شدن خودرو، در رده های آخر قرار گرفتند.

ماکس فرستاپن (Max Verstappen) راننده رد بول تنها سه دور تا پیروزی فاصله داشت که لاستیک سمت چپ عقب خودروی او منفجر شد و از ادامه مسابقه بازماند. اما این تنها حادثه ترکیدن لاستیک در این مسابقه نبود. پیش از آن خودروی لانس استرول (Lance Stroll) راننده استون مارتین هم دچار سانحه شد و باعث شد تا به شدت تصادف کند. این تصادف باعث توقف مسابقه شد و رانندگان از این فرصت برای تعویض لاستیک های خود استفاده کردند.
در آغاز دو دور آخر پرز به وسیله لوئیس همیلتون (Lewis Hamilton) راننده مرسدس عقب افتاده بود اما خودروی همیلتون قفل شد و در پیچ 1 مستقیم رفت که باعث شد پرز (Sergio Perez) که جای فرستاپن را پر نموده بود، پیشتاز میدان گردد و به پیروزی برسد. هرچند به او دستور داده شد که پس از گرفتن پرچم شطرنجی، خودروی خود را مستقیما متوقف کند.
رده بندی نهایی رقابت باکو آذربایجان فصل 2021 فرمول یک
صندلی | راننده | تیم | دور | زمان/فاصله هنگام سرانجام | تأخیر |
1 | سرجیو پرز | رد بول | 51 | 2:1336.410 | |
2 | سباستیان فتل | استون مارتین | 51 | 2:1337.795 | 1.385 |
3 | پیر گاسلی | آلفاتاوری | 51 | 2:1339.172 | 2.762 |
4 | شارل لکلرک | فراری | 51 | 2:1340.238 | 3.828 |
5 | لاندو نوریس | مک لارن | 51 | 2:1341.164 | 4.754 |
6 | فرناندو آلونسو | آلپاین | 51 | 2:1342.792 | 6.382 |
7 | یوکی سونودا | آلفاتاوری | 51 | 2:1343.034 | 6.624 |
8 | کارلوس ساینز جونیور | فراری | 51 | 2:1344.119 | 7.709 |
9 | دنیل ریکاردو | مک لارن | 51 | 2:1345.284 | 8.874 |
10 | کیمی رایکونن | آلفا رومئو | 51 | 2:1345.986 | 9.576 |
11 | آنتونیو جوویناتزی | آلفا رومئو | 51 | 2:1346.664 | 10.254 |
12 | والتری بوتاس | مرسدس | 51 | 2:1347.674 | 11.264 |
13 | میک شوماخر | هاس | 51 | 2:1350.651 | 14.241 |
14 | نیکیتا مازپین | هاس | 51 | 2:1350.725 | 14.315 |
15 | لوئیس همیلتون | مرسدس | 51 | 2:1354.078 | 17.668 |
16 | نیکلاس لطیفی | ویلیامز | 51 | 2:1418.789 | 42.379 |
17 | جورج راسل | ویلیامز | 48 | 1:3322.206 | 3 دور |
ماکس فرستاپن | رد بول | 45 | 1:2535.564 | 6 دور | |
لانس استرول | استون مارتین | 29 | 5215.262 | 22 دور | |
استبان اوکون | آلپاین | 3 | 601.705 | 48 دور |
فرایند برگزاری رقابت جایزه عظیم باکو آذربایجان
از آغاز مسابقه چارلز لکلرک (Charles Leclerc) از فراری، در جلوی همیلتون و فرستاپن قرار داشت و پرز هم در خروجی پیچ 4، عقب تر از پیر گاسلی (Pierre Gasly) از آلفاتاوری بود. کارلوس ساینز (Carlos Sainz) از فراری که در پیچ 2 پرز از او گذشته بود، به رده ششم سقوط کرد اما همچنان در جلوی فرناندو آلونسو (Fernando Alonso) از آلپاین، یوکی تسونادا (Yuki Tsunoda) از آلفاتاوری و سباستین فتل (Sebastian Vettel) از استون مارتین و والتری بوتاس (Valtteri Bottas) از مرسدس قرار داشت.
همیلتون خیلی راحت از لکلرک گذشت تا در انتهای دور 2 صدرنشین باشد. در ادامه فراری در محدوده عقب فرستاپن که در ابتدای دور 7 از لکلرک گذشته بود، نهاده شد. پشت سر آن ها تسونادا با عبور از آلونسو توانست صندلی هفتم را از آن خود کند.
پرز برای سومین بار از لکلرک گذشت و باعث شد که او تصمیم بگیرد لاستیک های خود را در دور 10 به سخت تعویض کند. همیلتون که در صندلی نخست بود در دور 12 برای تعویض لاستیک رفت اما چون مرسدس باید صبر می کرد تا گاسلی عقب برود و صندلی آزاد گردد، با توقف طولانی 4.6 ثانیه ای روبه رو شد.
فرستاپن و پرز اما یکی دو دور بعد به پیت استاپ رد بول رفتند. فرستاپن در دور 13 توقف کرد و در بازگشت، به خوبی به جلوی همیلتون رسید. پرز یک دور بعد به پیت استاپ رفت اما 4.3 ثانیه زمان کم آورد و در موقعیت دوم بعد از همیلتون نهاده شد. گاسلی هم در چرخه پیت استاپ برای بار چهارم از لکلرک پیشی گرفت.
پس از پیت استاپ، همیلتون یک کوشش جدی برای عبور از پرز داشت اما پیروز نشد. هم زمان فتل هم در نخستین دورها پس از توقف پیشتاز بود و تا دور 18 به فزونی خود ادامه داد اما در نهایت متوقف شد و در صندلی هفتم جلوتر از تسونادا، لاندو نوریس (Lando Norris) از مک لارن و بوتاس نهاده شد.
ساینز در پیچ 8 از جاده فرار رفت اما بلافاصله پس از پیت استاپ خودروی او قفل شد و صندلی او را به رتبه 14 کاهش داد. او بقیه مسابقه را صرف بازیابی خودرو کرد و به سرعت از آنتونیو جیووناتزی (Antonio Giovinazzi) و آلونسو گذشت.
استرول پس از تصادف در دور کیفیت سنجی و آغاز از انتهای پیست، حتی مسافتی طولانی تر از هم تیمی خود فتل پیموده بود. او در دور 31 چهارم بود اما ناگهان در خط آغاز/سرانجام به علت ترکیدن لاستیک چپ عقب، به شدت تصادف کرد. این موضوع باعث توقف مسابقه و حضور خودروی ایمنی شد اما بسته شدن پیست، به جای تغییر صندلی ها، باعث دستیابی به پیت استاپ رایگان شد. در این میان فقط آلونسو، جیوناتزی، جورج راسل (George Russell) از ویلیامز و میک شوماخر (Mick Schumacher) از هاس برای دریافت لاستیک نرم به پیت استاپ رفتند.
مسابقه در دور 36 مجدد آغاز شد، در حالی که فرستاپن پیش افتاد و پرز مانع جلو زدن همیلتون شد. با لاستیک های تازه تر، فتل در خروجی پیچ 1 برای پنجمین بار از لکلرک عبور کرد و تقریبا گاسلی را هم در پیچ 3 گرفت اما هنوز مجبور بود صبر کند و در نهایت در خط آغاز/سرانجام برای چهارمین بار از کنار گاسلی گذشت. در عقب رقابت هم ساینز برای دستیابی به صندلی نهم از دنیل ریکاردیو (Daniel Ricciardo) راننده مک لارن گذشت.
در این لحظه فرستاپن کاملا پیشتاز مسابقه بود در حالی که پرز با یک حمله دیگر همیلتون را به یاری استفاده از سامانه کاهش پسار (DRS) دفع کرد و همچنان جلوتر از او باقی ماند. تنها 3 دور تا سرانجام مانده بود که یک تراژدی برای فرستاپن روی داد و او بر اثر ترکیدن لاستیک عقب خودرو، دقیقا مانند استرول در چند دور قبل، از ادامه مسابقه بازماند.
این سانحه باعث فزونی پرز شد که جلوتر از همیلتون، فتل، گاسلی و لکلرک قرار داشت. در ادامه، مسابقه با پرچم قرمز برای پاک کردن به جامانده های تصادف فرستاپن روی راستا متوقف شد و به خودروها اجازه تغییر به لاستیک های نرم داده شد.
مسابقه با آغاز ایستاده با موتورهای روشن، در دور آخر از سر گرفته شد. در این هنگام همیلتون پیروز به عبور از پرز شده بود اما خودروی او قفل شد و پیچ اول را مستقیم رفت. بدین ترتیب پرز دوباره اول شد و در جلوی فتل، گاسلی و لکلرک نهاده شد، در حالی که نوریس و آلونسو هم پشت سر تسونادا با هم در رقابت بودند.
همیلتون هم از رقابت کنار نرفت و در صندلی 16 دوباره به راستا پیوست. با آغاز دور آخر لکلرک برای سومین بار گاسلی را پشت سر گذاشت اما گاسلی هم دوباره او را کنار زد. نوریس هم سپس حمله کرد تا از لکلرک بگذرد اما او هم ناکام ماند.
بدین ترتیب در نهایت پرز نخستین پیروزی خود را در فصل 2021 فرمول یک به دست آورد تا باز هم این رد بول باشد که برنده رقابت می گردد. فتل، گاسلی، لکلرک، نوریس، آلونسو، تسونادا، ساینز، ریکاردیو و کیمی رایکونن (Kimi Raikkonen) از آلفارومئو هم در رده های بعدی نهاده شدند. استابان اوکون (Esteban Ocon) راننده آلپاین هم پس از چند دور آغازین، با مشکل موتور از مسابقه کنار کشیده بود.
در این رقابت بخت با مرسدس یار نبود و راننده های او یعنی بوتاس و همیلتون به ترتیب دوازدهم و شانزدهم شدند. در نهایت فرستاپن هم با وجود آنکه از مسابقه کنار رفته بود، توانست سریع ترین دور را به نام خودش ثبت کند و بدین ترتیب هم صندلی نخست مسابقه و هم سریع ترین دور به ردبول رسید.
سریع ترین دور مسابقه
صندلی | راننده | تیم | دور | زمان | تأخیر | سرعت (km/h) |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ماکس فرستاپن | رد بول | 44 | 144.481 | 206.839 | |
2 | سرجیو پرز | رد بول | 45 | 144.687 | 0.206 | 206.432 |
3 | لوئیس همیلتون | مرسدس | 43 | 144.769 | 0.288 | 206.270 |
4 | سباستیان فتل | استون مارتین | 41 | 144.890 | 0.409 | 206.032 |
5 | یوکی سونودا | آلفاتاوری | 46 | 144.939 | 0.458 | 205.936 |
6 | پیر گاسلی | آلفاتاوری | 44 | 145.220 | 0.739 | 205.386 |
7 | لاندو نوریس | مک لارن | 41 | 145.326 | 0.845 | 205.180 |
8 | شارل لکلرک | فراری | 46 | 145.382 | 0.901 | 205.071 |
9 | آنتونیو جوویناتزی | آلفا رومئو | 44 | 145.575 | 1.094 | 204.696 |
10 | کیمی رایکونن | آلفا رومئو | 43 | 145.601 | 1.120 | 204.645 |
11 | فرناندو آلونسو | آلپاین | 42 | 145.624 | 1.143 | 204.601 |
12 | والتری بوتاس | مرسدس | 43 | 145.665 | 1.184 | 204.521 |
13 | کارلوس ساینز جونیور | فراری | 42 | 145.700 | 1.219 | 204.454 |
14 | دنیل ریکاردو | مک لارن | 43 | 145.713 | 1.232 | 204.428 |
15 | جورج راسل | ویلیامز | 43 | 145.959 | 1.478 | 203.954 |
16 | لانس استرول | استون مارتین | 28 | 146.207 | 1.726 | 203.478 |
17 | نیکلاس لطیفی | ویلیامز | 42 | 146.608 | 2.127 | 202.712 |
18 | میک شوماخر | هاس | 41 | 147.624 | 3.143 | 200.799 |
19 | نیکیتا مازپین | هاس | 40 | 147.747 | 3.266 | 200.569 |
20 | استبان اوکون | آلپاین | 2 | 150.850 | 6.369 | 194.955 |
عکس کاور: رقابت باکو آذربایجان از فصل 2021 فرمول یک
Credit: Motor Sport
منبع: Motor Sport
منبع: دیجیکالا مگ