پیشنهاد تشکیل کمیته راهبری تعامل بخش خصوصی و پلیس

به گزارش استدیو مرینا، در این نشست که برخی از نمایندگان تشکل های بخش خصوصی و روسای کمیسیون های تخصصی اتاق ایران حضور داشتند، محورهای مشارکت مردم و بخش خصوصی در توسعه نظم و امنیت عمومی و اصلاح رویه ها باهدف جلوگیری از بروز آسیب های اقتصادی نیز موردتوجه قرار گرفت و مقرر شد تا با تشکیل کمیته راهبری در اتاق ایران، این محورها تائید و تعامل بخش خصوصی و پلیس تقویت شود.

پیشنهاد تشکیل کمیته راهبری تعامل بخش خصوصی و پلیس

در ابتدای این نشست محمود اولیایی نایب رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران ضمن تشریح نتایج اولین نشست این کمیسیون و فرماندهان پلیس، تأسیس کمیته ای به منظور توسعه تعامل بخش خصوصی و پلیس را گامی مؤثر در شناسایی دغدغه های طرفین و تعیین نقاط مشترک همکاری به منظور حفظ و توسعه امنیت اقتصادی و امنیت عمومی عنوان و تأکید کرد با ایجاد یک شبکه کارآمد متشکل از نهادهای زیرمجموعه پلیس و بخش خصوصی می توان در توسعه امنیت در شرایط خاص کنونی نقشی اساسی و مؤثر داشته باشیم.

مهدی نظری، دبیر گروه نخبه مشاوران پلیس به ارائه گزارشی درباره افزایش میزان جرائم در شرایطی که با کشور با رکود اقتصادی روبرو است، پرداخت و آمار و ارقامی را از تعداد سرقت های اجرا شده ظرف 8 سال گذشته ارائه داد.

او همچنین بر ضرورت همکاری فعالان اقتصادی در حوزه های تخصصی با پلیس در راستای شناسایی مبادی قاچاق کالا تأکید کرد و پیشنهاد داد تا به منظور عملیاتی شدن راهکارها در حوزه امنیت اقتصادی، کمیته راهبری تعامل پلیس و بخش خصوصی در اتاق ایران تشکیل شود.

همچنین، نظری کاهش بروکراسی، آگاهی رسانی شفاف نسبت به فعالیت ها و خدمات، شناسایی ای زمینه های جرم زایی در قوانین و مقررات و رویه ها، کشف و مقابله با فعالیت های اقتصادی ناسالم را به عنوان مهم ترین انتظارات بخش خصوصی از پلیس اعلام کرد.

به باور نظری، تقویت زیرساخت های اقتصاد کلان منجر به ایجاد امنیت اقتصادی برای فعالان خواهد شد و دولت نباید از تعامل و مشورت با بخش خصوصی غافل شود.

در ادامه، روسای کمیسیون های تخصصی اتاق ایران و نمایندگان تشکل های بخش خصوصی حاضر در این نشست، به بیان نقطه نظرات و پیشنهادهای خود باهدف تقویت تعامل پلیس و بخش خصوصی پرداختند.

به همین دلیل، گسترش فعالیت پلیس امنیت اقتصادی در سراسر کشور، ازجمله پیشنهادهایی بود که مطرح شد و بهرام شکوری رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران، در این رابطه اظهار کرد: معارضین محلی ازجمله مهم ترین مسائلی است که فعالان حوزه معدن در مناطق مختلف با آن روبرو هستند که انتظار می رود این مسئله با همکاری و برخورد پلیس برطرف شود.

او همچنین با اشاره به ساختار کشورهای پیشرفته ازجمله کانادا در برخورد و پیشگیری از جرائم مختلف، خواستار اصلاح رویه های موجود شد و تأکید کرد که سیاست گذاری های اشتباه، یکی از مهم ترین موضوعاتی است که منجر به گرفتاری فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان شده است.

شکوری، با تأکید بر اینکه با ایجاد یک کانال بین پلیس و بخش خصوصی، مسائل بخش خصوصی سریع تر حل خواهد شد، گفت: با تأسیس این شبکه ارتباطی می توان برای فعالان اقتصادی شناسنامه دار و حتی رتبه بندی شده کانال های خاصی را جهت خدمات پلیس قائل شد.

اقدامات پلیس، نباید فعالان اقتصادی را محدود کند

حمیدرضا صالحی رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران هم ضمن تائید این نکته که باید رویه های موجود اصلاح شوند، گفت: متأسفانه هر زمان که فضای کشور دچار التهاب می شود، مسائل در اولین قدم متوجه تولیدکنندگان است. درحالی که، تولیدکنندگان همان کسانی هستند که همیشه از آن ها انتظار می رود کیک اقتصادی کشور بزرگ نگه دارند.

به باور او، فعالان اقتصادی موتور محرک جامعه هستند و اقدامات پلیس نباید به مانعی برای فعالان سالم اقتصادی تبدیل شود.

علی شریعتی مقدم رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران هم به نقش پلیس در ایجاد امنیت و بالا بردن وجه فعالان اقتصادی در بازارهای بین المللی اشاره کرد و گفت: ارتباط پلیس با تجار و فعالان اقتصادی باید به گونه ای باشد که فعال اقتصادی که نماینده کشور خود در تجارت دنیا هستند احساس امنیت و آرامش داشته باشد؛ بدون شک، این امر نیازمند فرهنگ سازی و برنامه ریزی مشترک است.

پیشگیری بهتر از درمان است

حس غفوری فرد رئیس حیات امنای خیرین امین که به عنوان مدعو ویژه این نشست حضور داشت، پس از شنیدن نظر ات فعالان اقتصادی حاضر در نشست، بر ضرورت سنجش عواقب تصمیمات اقتصادی و پیشگیری از بروز مسائل و مسائل اقتصادی تأکید و اظهار کرد: تعامل دوسویه بخش خصوصی و پلیس، خواهد توانست بسیاری از مسائلی را که امروز گریبان گیر اقتصاد و بخش خصوصی شده برطرف کند.

او در همین زمینه بر ضرورت توجه دولت به مشارکت مردم در حل مسائل تأکید و شرح داد که مردمی شدن حوزه های مختلف، منجر به افزایش قدرت نظام خواهد شد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 12 آبان 1399 بروزرسانی: 12 آبان 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 1190

به "پیشنهاد تشکیل کمیته راهبری تعامل بخش خصوصی و پلیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد تشکیل کمیته راهبری تعامل بخش خصوصی و پلیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید