پیش به سوی تغییر

به گزارش استدیو مرینا، در اندک زمانی که از ریاست جمهوری جو بایدن می گذرد، او با دستورهای اجرایی پیاپی و تذکرهای لازم - از اقداماتی که باید در خصوص تغییرات اقلیمی در امریکا و خارج از آن انجام داد، گرفته تا اطمینان بخشی به اینکه مصنوعات ساخت امریکا توسط کارگران این کشور ساخته خواهند شد و همچنین مسائل مربوط به مهاجرت ها، واکسیناسیون کووید 19، حداقل دستمزدها و غیره- کولاک به پا نموده است.

پیش به سوی تغییر

اما در این کولاک ابتکارها یک موضوع از قلم افتاده است؛ جنگ و نظامی گری. با توجه به گرایش کشور امریکا به استفاده از زور (که این اواخر خیلی هم موفقیت آمیز نبوده است)، به بازاریابی گسترده انبوهی از سلاح ها در خارج از کشور (اغلب به رژیم های مستبد)، به حفظ مجموعه ای از پایگاه های خارجی (که بعضی به جامانده از جنگ دنیای دوم هستند) و به صرف بودجه نظامی بیش از هر کس دیگری در دنیا؛ این خیلی عجیب است که فرمانده کل قوای جدید این کشور، حرفی برای گفتن درباره مسائل نظامی نداشته باشد. بسیار خب نمی گوییم هیچ، بایدن دستور داد قانون ترامپ درباره منع استخدام تراجنسی ها در ارتش لغو گردد. همین و بس. مرا ببخشید که باید بگویم این اقدام خاص کمترین کاری بود که می شد برای مبارزه با جنگ فرهنگی در استخدام نظامیان انجام داد. اقتدار پست ریاست جمهوری زمانی به اوج خود می رسد که ساکن اتاق بیضی کاخ سفید، ردای فرمانده کل قوای ایالات متحده را بر تن کند. با این حال به نظر می رسد بایدن علاقه ای به استفاده از این اقتدار ندارد. او به جز در مواضعی که بحث به مسائل نظامی صرف می رسد، از توان قابل توجهی بهره می برد تا برنامه های بلندپروازانه ای را اجرا کند. اما این چیزی نیست که باید باشد. شمار زیادی از فرماندهان کل قوا هستند که به دنبال اقدامات اجرایی بموقع هستند. بایدن با چند امضای ریاست جمهوری می تواند نخستین کارهای لازم برای سیاستگذاری مناسب در امنیت ملی امریکا را انجام دهد. فرصت ها منتظر هستند. بایدن می تواند این کارها را انجام دهد:

لغو دکترین جنگ پیشگیرانه بوش:

بایدن می تواند به جای جانبداری از حملات پیشگیرانه علیه دشمنان امریکا، اعلام کند که امریکا می تواند از این پس تنها در مواضعی اقدام به گسیل نیرو کند که دفاع از این کشور باشد. دیگر هیچ جنگی با امید به اینکه تغییر رژیمی صورت گیرد و دموکراسی پایداری ظهور کند، انجام نگردد.

غیر فعال کردن مجوز سال 2001 کنگره امریکا برای استفاده از نیروهای نظامی:

از زمان صدور مجوز گسیل نیروهای نظامی برای مبارزه با تروریست ها که تنها باربارا لی، نماینده حزب دموکرات از اوکلند به آن رأی نداد، تا به امروز، امریکا در 41 مورد به 19 کشور نیرو فرستاده است. بایدن باید اصرار کند که این مجوز از این پس تنها در مواردی قابلیت اجرا دارد که پاسخ به حمله مستقیم به امریکا باشد. به عبارت دیگر او باید از سناتورها و قانونگذاران مجلس نمایندگان بخواهد به طور کامل به مسئولیت خود در راستای قانون اساسی امریکا عمل نمایند.

اختصاص کمیسیونی به جنگ های عراق و افغانستان:

عراق و افغانستان دو جنگ طولانی تاریخ ایالات متحده هستند که با ناکامی همراه بوده اند. نه در عراق و نه در افغانستان، نیروهای امریکایی نتوانسته اند مأموریت خود برای ایجاد دموکراسی پایدار را به انتها برسانند. اما چطور این چنین شد؟ با توجه به ادعاهای بارها تکرار شده امریکا مبنی بر اینکه ما بهترین ارتش تاریخ را داریم، مردم امریکا شایسته شنیدن پاسخ درست و کامل هستند. بایدن باید با ایجاد کمیسیونی مخصوص کوشش کند، پاسخی درست به مردم امریکا بدهد. در این خصوص به من اجازه دهید سناتور سابق باب کری را که سناتور حزب دموکرات از ایالت نبراسکا بود و همین طور دریاسالار بازنشسته مایک مولن، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش امریکا را پیشنهاد دهم. آنها می توانند راهنمایی چنین کمیسیون تحقیقی را برعهده بگیرند. آنها هرگز در این جهت از راه حقیقت دور نمی شوند. بگذارید امریکایی ها در قبال بیش از 6 تریلیون دلاری که از جیب آنها در جنگ های ابدی کشورشان هدر رفته است، چیزی دستگیرشان گردد.

آنالیز اختیارات هسته ای یک رئیس جمهوری:

در شرایطی که دولت ترامپ تبدیل به کوششی پر هرج و مرج برای کشیدن خط بطلان بر پیروزی بایدن شد، این سؤال مدت ها نادیده گرفته شده باید در دستور کار دولت بایدن قرار گیرد و آن این است که آیا رئیس جمهوری مثل ترامپ صلاحیت آن را دارد که در مواقعی که چیزی باعث آزار و ناراحتی او می گردد، کدهای هسته ای را در اختیار داشته باشد و بتواند دستور حمله اتمی را صادر کند؟ این پرسش حتی در خصوص جانشین بایدن هم می تواند مطرح گردد و چه بسا این فرد خود ترامپ باشد. آیا چطور می توان چنین قدرتی را به یک فرد داد و چه تضمینی هست که او کره زمین را در یک آرماگدون هسته ای فرو نبرد؟ بویژه که جنگ سرد که دلیل اصلی اعطای چنین اختیاراتی بود، مدت هاست که تمام شده است. واضح است که چنین چیزی منطقی نیست. اگر بایدن این مسأله را درست کند، نسل های آینده وامدار او خواهند بود.

توقف نوسازی ناوگان هسته ای امریکا:

در حالی که در حال اجرا این کارهستیم، هزینه ای که دولت اوباما برای این کار تخمین زده بود، حدود 1.7 تریلیون دلار برآوردن شده است. این تقریباً معادل همان پولی است که بایدن برای بازسازی مالی امریکا در بحران کرونا خواهان آن شده و هنوز به آن نرسیده است. حالا با توجه به بحران های متعددی که می تواند پیش روی امریکا باشد، باید دید آیا واقعاً کشور امریکا احتیاج به مثلاً یک بمب افکن دوربرد یا زیردریایی موشک انداز و موشک های بالستیک قاره پیما و کلاهک های هسته ای دارد؟ بایدن می تواند تنها با یک دستور اجرایی این برنامه را متوقف نموده و دوباره آن را مورد آنالیز قرار دهد.

ارزیابی تأثیرات استخدام نیروهای داوطلب در میان مردم امریکا:

بایدن باید عدالت را به موضوع اصلی رویکرد دولت خود تبدیل کند. زمانی که پای جنگیدن و مردن برای کشور به میان می آید، آیا یک نظامی داوطلب می تواند از تساوی حقوق به عدل و انصاف برخوردار باشد. یا اینکه با بی عدالتی روبرو می گردد و به بعضی از آنان گفته می گردد: از خدمات شما متشکریم و به بعضی دیگر نه. آیا سیستم نظامی فعلی امریکا احتیاجهای اساسی شاغلان در آن را به تناسب کارایی و انصاف و عدالت برآورده می سازد؟

می دانم که بایدن الان یک فهرست بلند بالا از کارهایی که باید انجام دهد، دارد. اما او باید مثل یک فرمانده کل قوا وارد عمل گردد و تأخیری هم در این خصوص نداشته باشد.

منبع: Los Angeles Times

برش

حمایت بایدن از انتها جنگ یمن

جو بایدن در سخنانی در وزارت خارجه امریکا ضمن اعلام رئوس سیاست خارجی خود تأکید کرد، دولت تحت نظارت او در حال برنامه ریزی برای ایفای نقشی فعال تر برای انتها دادن به جنگ یمن است. به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، بایدن در این سخنرانی گفت: این جنگ باید انتها یابد. ما خود را متعهد می دانیم مانع از عملیات تهاجمی در جنگ یمن شویم و از جمله روی مسأله فروش تسلیحات به عربستان در حال کار هستیم. وی در عین حال اشاره نمود که دولت امریکا از تمامیت ارضی عربستان نیز حمایت می نماید. جمله ای که با استقبال عربستان رو به رو شد. از دیگرسو انصارالله یمن نیز از تأکید بایدن بر انتها جنگ یمن استقبال و تأکید کرد: راه واقعی برقراری صلح در یمن توقف تجاوز و برطرف محاصره است.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 18 اسفند 1399 بروزرسانی: 18 اسفند 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 1440

به "پیش به سوی تغییر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش به سوی تغییر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید