چگونه بدون کنکور در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کنیم؟

به گزارش استدیو مرینا، تنها راه ورود به مقطع کارشناسی ارشد شرکت در کنکور سراسری نیست، با استفاده از بعضی شرایط می توان بدون کنکور به این مقطع راه یافت.

چگونه بدون کنکور در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کنیم؟

به گزارش خبرنگار پذیرش دانشجو بدون کنکور در مقطع کارشناسی موضوعی است که همه افراد با آن آشنایی دارند و این امر به صورت گسترده این روز ها در کشور توسط طیف وسیعی از داوطلبان ورود به دانشگاه صورت می گیرد؛ چرا که بسیاری از افراد حاضر نیستند رنج شرکت در کنکور را تجربه کنند و لذا ترجیح می دهند در رشته ای بدون کنکور در دانشگاه ها پذیرش شوند. اما سوالی که برای بسیاری از دانشجویان مطرح است این است که آیا امکان ورود به مقطع کارشناسی ارشد بدون کنکور هم وجود دارد؟ اگر این امکان وجود دارد برای چه دانشگاه هایی است؟ برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد بدون کنکور باید دارای چه ویژگی هایی باشیم؟ که در ادامه به بیان جزئیات آن می پردازیم.

در ابتدا باید گفت بله امکان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بدون کنکور وجود دارد و تنها راه ورود به مقطع کارشناسی ارشد شرکت در کنکور سراسری نیست. با استفاده از شرایطی می توان در دانشگاه های دولتی، آزاد، پیغام نور، غیر انتفاعی و علمی کاربردی بدون شرکت در کنکور به این مقطع راه یافت. یکی از شروط اصلی پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد بدون کنکور دارا بودن شرایط استعداد درخشان است. اما استعداد درخشان ها باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟

دانشجویان در صورت دارا بودن یکی از شرایط زیر جزو استعداد های درخشان محسوب شده و این امکان را خواهند داشت تا با استفاده از تسهیلات خود جهت ثبت نام در مقطع کارشناسی ارشد بدون آزمون اقدام کنند.

دانشجویان برگزیده شده در المپیاد های علمی- دانشجویی با کسب رتبه اول تا پانزدهم در مرحله نهایی.

دانشجویان نمونه کشوری ضمن معرفی معاونت دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری البته در صورت هم تراز بودن میانگین کل با 15 درصد دانشجویان برتر هم دوره و هم رشته خود.

دانشجویان برگزیده شده در جشنواره های علمی معتبر مانند: جشنواره های خوارزمی، فارابی، رازی و… البته در صورت کسب رتبه اول تا سوم.

دانشجویان ممتازی که در مدت زمان تحصیلی 8 ترم در مقطع کارشناسی دانش آموخته شده اند و یا پس از 6 نیمسال تحصیلی پیروز به گذراندن 110 واحد درسی شده اند و جزو 10 درصد دانشجویان برتر هم رشته و هم دوره خود از نظر میانگین کل محسوب می شوند. ضمن اینکه رتبه های کشوری آنان در آزمون سراسری در گروه آزمایشی ریاضی فیزیک و علوم تجربی رتبه زیر 100، در گروه آزمایشی علوم انسانی رتبه زیر 50، در گروه آزمایشی هنر و زبان نیز رتبه زیر 20 بوده باشد.

چگونه بدون کنکور در مقطع دکتری تحصیل کنیم؟

دانشگاه های دولتی در دوره روزانه می توانند حداکثر 10 درصد ظرفیت دوره کارشناسی ارشد رشته های خود را به دانشجویان دوره کارشناسی اختصاص دهند، ولی دانشجویان باید واجد شرایط زیر باشند:

پس از 6 ترم تحصیلی با گذراندن 110 واحد درسی، به لحاظ میانگین جزو 10 درصد دانشجویان برتر هم رشته و هم تراز خود باشند.

حداکثر پس از 8 نیمسال تحصیلی، فارغ التحصیل شوند.

پذیرش بدون آزمون فقط در همان سال فارغ التحصیلی و فقط برای یک بار امکان پذیر است.

در صورتی که 10 درصد برتر دانشجویان به دلیل انصراف یا عدم تقاضا، از تسهیلات استفاده نکنند و یا ظرفیت 10 درصدی رشته ای تکمیل نگردد، دانشگاه می تواند از 10 درصد دانشجویان برتر بعدی همان دانشگاه به ترتیب رتبه هر دانشجو، جایگزین استفاده نماید.

دانشجویانی که طول مدت تحصیلی آن ها به دلایلی مانند بیماری، ماموریت والدین یا همسر و یا زایمان، حداکثر دو نیمسال تحصیلی بیشتر باشد، دانشگاه باید شرایط این دسته از دانشجویان را برای استفاده از تسهیلات تحصیل بدون آزمون در مقطع کارشناسی ارشد آنالیز نماید.

دارندگان رتبه های اول تا پانزدهم المپیاد های علمی- دانشجویی می توانند به تشخیص شورای عالی برنامه ریزی آموزشی وزارت برای پذیرش بدون آزمون در رشته خود یا رشته های مرتبط درخواست خود را مطرح کنند.

کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته چه تفاوتی با هم دارند؟

یکی از راه های ورود به دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد، شرکت در آزمون فراگیر دانشگاه پیغام نور در این مقطع تحصیلی است. نحوه پذیرش داوطلبان در دانشگاه های پیغام نور برای مقطع کارشناسی ارشد، کسب نمره حد نصاب در این آزمون است.

در واقع سوالات طرح شده در آزمون فراگیر، از دروس ترم اول مقطع کارشناسی ارشد است، داوطلبانی که در آزمون کارشناسی ارشد فراگیر پیغام نور ثبت نام نموده اند دانش پذیر نامیده شده و با پذیرفته شدن در آزمون و بعد از احراز شرایط مندرج در دفترچه، از دانش پذیری به دانشجویی تغییر شرایط داده و برای ادامه تحصیل به مرکز پذیرفته شده معرفی می شوند.

برای پذیرفته شدن در آزمون کارشناسی ارشد فراگیر پیغام نور، کسب حداقل نمره 12 در هر درس و کسب معدل 14 در آزمون الزامی است؛ در غیر این صورت امکان تحصیل در این دوره وجود نخواهد داشت. یکی دیگر از شرایط مهم برای شرکت در این دوره دارا بودن مدرک کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

دانشگاه آزاد در بین دیگر دانشگاه ها از محبوبیت خاصی برخوردار است. چند سالی است که ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد در مقاطع کاردانی و کارشناسی شروع شده و شاهد ثبت نام بسیاری از داوطلبان در این دانشگاه هستیم. اما در مورد شرایط ثبت نام بدون کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد توجه داشته باشید که برای ورود به این مقطع در دانشگاه آزاد نیز شرکت در آزمون ورودی الزامی است. اما ثبت نام بدون آزمون در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد برای دانشجویان استعداد درخشانی امکان پذیر خواهد بود که شرایط زیر را داشته باشند:

رتبه کارشناسی داوطلبان، جزو ملاک اصلی جهت ثبت نام نخواهد بود.

کسب معدل بالای 17 برای رشته های علوم انسانی و معدل 16 برای رشته های دیگر (به استثنای دانشجویانی که مشمول دروس معادل سازی شده هستند) از شرایط ثبت نام خواهد بود. این دانشجویان در صورت کسب معدل بالای 17 هم امکان ثبت نام را نخواهند داشت.

به دانشجویان ورودی بدون کنکور در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امکان انتخاب حداکثر 100 رشته محل داده خواهد شد.

امکان پذیرش دانشجویان واجد شرایط تنها یک بار در سال تحصیلی و در رشته های هم نام وجود خواهد داشت.

دانشجویان پذیرفته شده امکان تغییر رشته و یا تغییر محل تحصیل را نخواهند داشت.

مرخصی و ترم تابستانی بدون احتساب در سنوات مشمول نیمسال تحصیلی نخواهد بود به شرط آن که تعداد نیمسال تحصیلی برای دوره کارشناسی پیوسته 8 نیمسال و برای دوره کارشناسی ناپیوسته 4 نیمسال بیشتر نشود.

شرط تغییر رشته در دوران کارشناسی ارشد و دکتری/ عللی که مانع هیئت علمی شدن می شوند

دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی از میان داوطلبان واجد شرایط اقدام به جذب دانشجو برای مقطع کارشناسی ارشد به صورت بدون آزمون می کنند. اما تنها استعداد های برتر و فارغ التحصیلان ممتاز این امکان را دارند تا بدون شرکت در کنکور کارشناسی ارشد و با احراز شرایط مربوطه، در این مقطع به تحصیل بپردازند.

داوطلبانی که شرایط ثبت نام در دوره بدون آزمون کارشناسی ارشد (استعداد های درخشان) را داشته باشند، باید برای ثبت نام خود اقدام کنند و در صورت پذیرفته شدن می توانند تحصیلات خود را در این مقطع و در دانشگاه های غیر انتفاعی ادامه دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 12 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 698

به "چگونه بدون کنکور در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه بدون کنکور در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید