ژنتیک ما از نظر احتمال پیدایش بیماری های روانپزشکی می تواند یکی از عواملی باشد که بر انتخاب محل اقامت ما تاثیر می گذارد

به گزارش استدیو مرینا، داستان این است که در ماه اکتبر در مجله روانپزشکی جاما که جزو مجلات معتبر پزشکی است، مقاله ای منتشر شده که نگرش ما را در زمینه گزیدن محل سکونت تغییر داده.

ژنتیک ما از نظر احتمال پیدایش بیماری های روانپزشکی می تواند یکی از عواملی باشد که بر انتخاب محل اقامت ما تاثیر می گذارد

بیماری ها و اختلالات روانپزشکی حاصل تعامل و برآیند شرایط درونی و محیطی هستند. به عبارت ساده هم شرایط زیستی دستگاه عصبی که ناشی از ژنتیک و شرایط دوره تکامل جنینی و دوران حساس کودکی هستند و هم عوامل پیرامونی مانند تغذیه، بیماری ها، تروماها، نحوه برخورد خانواده و جامعه و شرایط مالی و فرهنگی جامعه بر روان ما مؤثر هستند.

ما پیش از این می دانستیم که زندگی در شهر به سبب تنش ها یا آلودگی ها، می توانند افراد را مستعد اسکیزوفرنی یا بعضی اختلالات دیگر نمایند.

اما تحقیق منتشر شده یک ارتباط برعکس را معین نموده است. یعنی گرچه همچنان معتقد هستیم که محیط بر پیدایش مسائل روانپزشکی مؤثر است، خود افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد بعضی بیماری ها هستند، متمایل به برگزیدن محل سکونت متفاوتی مثلا شهرهای بزرگ می شوند.

در این تحقیق 385793 آنالیز شدند. آنها دو گروه بودند آنهایی که زندگی در روستا را ترجیح داده بودند و آنهایی که از روستا به شهر آمده بودند.

معین شد که اصلا دسته دوم از نظر ذاتی و ژنتیکی خظر بالاتری برای اوتیسم، بی اشتهایی عصبی، اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنی داشته اند. در حالی که خطر ژنتیکی کمتری برای ADHD داشته اند.

جاناتان کلمن یکی از نویسندگان این مقاله و مدرس در کالج کینگ لندن است. او تاکید می نماید که این تحقیق اثرات نامطلوب زندگی در شهر ها بر سلامت روان را نفی نمی نماید، اما در عوض از این ایده حمایت می نماید که افرادی که استعداد ژنتیکی بیشتری برای سلامت روانی بدتر دارند، احتمال بیشتری دارد که به شهر ها نقل مکان نمایند.

برای رسیدن به این نتیجه، کلمن و همکارانش داده های ژنتیکی افراد 37 تا 73 ساله را که در پروژه Biobank انگلستان شرکت داشتند، آنالیز کردند.

این تیم امتیاز خطر پلی ژنتیک (چند ژنی) را برای هر شرکت نماینده از نظر مسائل سلامت روانی محاسبه کرد. امتیاز خطر پلی ژنتیکی مقدار گیری خطر بیماری بر اساس ژن های فرد است. این امتیار البته فقط یک تخمین است.

پس خطر ژنتیکی بالا برای انواع اختلالات روانپزشکی ممکن است بر انتخاب محل اقامت فرد هم تأثیر بگذارد.

البته مطالعات دیگری هم اجرا شده اند که نشان می دهند شهر ها واقعاً می توانند برای سلامت روان مفید باشند زیرا شهر ها نوعی تعاملات اجتماعی را ارائه می نمایند که به سلامت روان یاری می نماید.

اما نتیجه جانبی این مطالعه این است که ژنتیک ما می تواند بر انتخاب محل اقامت ما تاثیر بگذارد. هر چند تنها به عنوان یک فاکتورها.

شدت و ضعف این حالت معین نیست و احتمالا از فردی به فرد دیگر متغیر است. باز هم شاید بتوان تخیل کرد و گفت اینکه بعضی از ماها سال ها از جایی تکان نمی خوریم و مثلا مهاجرت نمی کنیم یا برعکس آسان دل می کنیم، منشا ژنتیکی هم می تواند داشته باشد!

منبع

بخوانید:

10 دوره طلایی این تیم های فوتبال اروپا

در این پست، بهتر دیدم نقبی به گذشته بزنیم و دوره های طلایی باشگاه های فوتبال اروپا را با هم مرور کنیم و تجدید خاطره ای با هم انجام بدهیم.هر چند سال یک بار، بخت به یکی از باشگاه های بزرگ اروپا رو می نماید و با کنار هم قرار گرفتن چند ستاره شاخص به همراه مربی ای که نظم و هماهنگی به آنها می دهند، تیم…

منبع: یک پزشک
انتشار: 26 تیر 1401 بروزرسانی: 26 تیر 1401 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 2050

به "ژنتیک ما از نظر احتمال پیدایش بیماری های روانپزشکی می تواند یکی از عواملی باشد که بر انتخاب محل اقامت ما تاثیر می گذارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ژنتیک ما از نظر احتمال پیدایش بیماری های روانپزشکی می تواند یکی از عواملی باشد که بر انتخاب محل اقامت ما تاثیر می گذارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید